^fmj Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Rent hypotetisk. Hvis man har en bærbar pc som man ved flere anledninger har skrudd litt på selv, kanskje byttet prosessor, wlan osv. Hvis pcen da 2 måneder etterpå får et illebefinnende, har man da mistet retten til å reklamere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Definitivt. Men om du kobler pcen tilbake slik den var ved mottak, så kan du alltids høre med butikken. Lenke til kommentar
thedevil1 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Rent hypotetisk. Hvis man har en bærbar pc som man ved flere anledninger har skrudd litt på selv, kanskje byttet prosessor, wlan osv. Hvis pcen da 2 måneder etterpå får et illebefinnende, har man da mistet retten til å reklamere? 8352998[/snapback] nå vet ikke jeg hva du mener med illebefinnende.. men går uttifra du mener ødlakt Har du garanti så .. prøv den.. Jeg har skrudd opp HP'n min flere Ganger... og den er på service for andre gang nå.. går kjempe fint Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Det spørs vell hvilken feil som har oppstått, og om den kan spores tilbake til at du har tuklet med maskinen. Om du f. eks. putter inn en ekstra ram brikke, og 3 mnd senere ryker nettverkskortet kan sannsynligvis ikke produsent påstå det er din skyld. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Med illebefinnende så mener jeg ikke totalt ødelagt, men f.eks at nettverkskortet slutter å fungere. Garantien vil jo ryke om man åpner den. Det vil mao. bli et tilfelle der skjønn vil bli brukt? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Rent hypotetisk. Hvis man har en bærbar pc som man ved flere anledninger har skrudd litt på selv, kanskje byttet prosessor, wlan osv. Hvis pcen da 2 måneder etterpå får et illebefinnende, har man da mistet retten til å reklamere? 8352998[/snapback] Dersom du har forårsaket feilen, vil du heller ikke kunne reklamere. Reklamasjon gjelder feil (mangler) som er tilstede når du kjøper maskinen. Bevisbyrden til kjøper vil jeg tro blir tyngre enn ellers, dersom maskinen faktisk er fysisk åpnet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Det er jo ingen mangler ved en maskin når man kjøper den, de oppstår jo over tid. Fins det ingen konkrete retningslinjer? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Det er jo ingen mangler ved en maskin når man kjøper den, de oppstår jo over tid. Nei, det er en forutsetning at manglene eksisterer når du kjøper maskinen. De må være der, selv om de kanskje ikke viser seg før etter noen år. En latent svakhet. Feil/mangler som rent faktisk oppstår etter kjøpet, og som ikke bunner i latente svakheter e.l. kan man ikke reklamere på. Dette kan være f.eks. slitasjeskader som skyldes overdreven bruk, skader pga feil bruk, uhell, osv. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Killeng: Det du sier er selvfølgelig helt korrekt. Men bevisbyrden til kunden skal jo ikke være tyngre dersom maskinen er åpnet. Bevisbyrden ligger jo nettopp på firmaet som feilsøker. Det er jo nettopp derfor så mange klarer å reklamere på produkter de strengt tatt ikke har krav på. En annen sak er at bare det at maskinen er åpnet i seg selv beviser ikke noe som helst. Arbeidet kan like gjerne være utført på et autorisert verksted, og dette har ikke forhandler noen mulighet til å sjekke. (De kan heller ikke kreve at kunde beviser at det er autorisert utført, siden bevisbyrden ligger på dem selv). Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Det er jo ingen mangler ved en maskin når man kjøper den, de oppstår jo over tid. Nei, det er en forutsetning at manglene eksisterer når du kjøper maskinen. De må være der, selv om de kanskje ikke viser seg før etter noen år. En latent svakhet. Feil/mangler som rent faktisk oppstår etter kjøpet, og som ikke bunner i latente svakheter e.l. kan man ikke reklamere på. Dette kan være f.eks. slitasjeskader som skyldes overdreven bruk, skader pga feil bruk, uhell, osv. 8356511[/snapback] En usynlig / skjult mangel altså. Da er det jo en svakhet i systemet at man stort sett får lov til å reklamere på alt av feil og mangler som oppstår. Det vil jo være veldig vanskelig for selger å bevise det motsatte. Endret 11. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 En usynlig / skjult mangel altså. Da er det jo en svakhet i systemet at man stort sett får lov til å reklamere på alt av feil og mangler som oppstår. Det vil jo være veldig vanskelig for selger å bevise det motsatte. 8357475[/snapback] Tja, de klarer vel å påvise slag/fallskader, slitasjeskader, væskeskader o.l. fysiske skader. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Et lite firma uten særlige resurser vil kanskje ha problemer med å påvise ting. Men et stort firma som har orntlige serviceteknikere klarer å påvise det mest utrolige. En annen ting er jo at skader som oppstår senere ofte også kan utløse latente feil. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Hvorfor gjelder ikke reklamasjonsretten for slitasjeskader? Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Vil da kunne tro at reklamasjonsretten gjelder om slitasjen er av normal/forventet art i forhold til produktes bruksområde/art og normalt sett ikke ville ha tatt skade/fått nedsatt funksjon av det. For eksempel en hårføner som slutter å virke pga. normal slitasje etter 6 måneder, når forventet levetid(normal bruk og slitasje medregnet) er 1 år eller lenger.(aner ikke faktisk forventet levetid på hårfønere, så bare en figurativ antakelse) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Jupp. Det den ikke gjelder for er unormale slitasjer. Et lite eksempel: Om harddisken din ryker etter 6 mnd, så er det en reklamasjonssak. Dersom du kjører en prosess som konstant skriver til samme spor på disken om igjen og om igjen og disken ryker er det ikke en reklamasjonssak. Da er det unormal slitasje. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hvorfor gjelder ikke reklamasjonsretten for slitasjeskader? 8357999[/snapback] Se det i sammenheng med tidligere posting, der jeg bruker begrepet overdreven bruk. Normal slitasje skal produktet tåle uten å gå i stykker. Unormal slitasje som det nevnes et eksempel på over, kan man ikke forvente at produktet tåler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå