FCW Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 NB! er ganske fersk i dette her, så beklager på forhånd dersom spørsmålene er noobete Har altså en rimelig grei CD samling, og planlegger å rippe denne til min nybygde mediaPC. Tenkte å bruke windows mediaplayer, da jeg synes denne virker grei, samt at jeg får albumtittel og info "med på kjøpet" (sikkert andre program som funker like bra, men....) Så til spørsmålene; Hvilken bitrate er mest hensiktsmessig å bruke?? Hva gir minst mulig størrelse vs. best mulig kvalitet?? Vurderte først å rippe i lossless format, men filene ble jo inni hampen svære. Kan nevne at filene ikke skal være til backup....kun til daglig bruk via stereo'n FC Lenke til kommentar
thedevil1 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 NB! er ganske fersk i dette her, så beklager på forhånd dersom spørsmålene er noobete Har altså en rimelig grei CD samling, og planlegger å rippe denne til min nybygde mediaPC. Tenkte å bruke windows mediaplayer, da jeg synes denne virker grei, samt at jeg får albumtittel og info "med på kjøpet" (sikkert andre program som funker like bra, men....) Så til spørsmålene; Hvilken bitrate er mest hensiktsmessig å bruke?? Hva gir minst mulig størrelse vs. best mulig kvalitet?? Vurderte først å rippe i lossless format, men filene ble jo inni hampen svære. Kan nevne at filene ikke skal være til backup....kun til daglig bruk via stereo'n FC 8352929[/snapback] 128kbs er vel ca cd kvalitet.. så det funker jo fett .. :o Lenke til kommentar
FCW Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Okei .......ripper nå i 320, er det helt overkill altså?¨ Red: Og uansett, det med "CD kvalitet" må jo være en ganske unøyaktig beskrivelse, når faktisk filene i lossless kvalitet er x- antall ganger større enn en Mp3 fil i 128kbps kvalitet!? Er ikke "lossless" CD kvalitet da? Endret 10. april 2007 av FCW Lenke til kommentar
thedevil1 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Okei .......ripper nå i 320, er det helt overkill altså? 8353340[/snapback] Jeg syns det er litt unødnødvendig jah Men er du perfeksjonist går det vel bra Lenke til kommentar
Teac Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Akuratt det der en er smak og behag sak. Personlig så går jeg aldri under og 192. Helst går jeg for 320+. Bitraten bør stå i stil med hva du skal spille det på. Har du clas ohlson høytalere i plast til 99,50,- så holder 128bitrate. Men har du høytalere med litt mere futt.. ( ikke pris) eller headsett av typen porta-pro+ så ville jeg gått for høyere. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Pleier alltid å rippe i minst 192 vbr. Synes jeg merker stor forskjell på mp3er med variabel bitrate og de med statisk. Jeg merker i alle fall ikke forskjell på 192 vbr og cd når jeg hører på rock og pop selv på high-end hifi-anlegg. Lenke til kommentar
thedevil1 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 hmm.. Så vidt jeg vet er CD'er inspillt med 128.. Så mer blir jo bare unødvendig.. men men.. Jeg ville ivertfall ikke godt lengre opp en 192 Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) hmm. tror nok ikke cd er 128kbps. Det er vel sampling på 16 bit med en rate på 44.kHz. Med to kanaler blir vel det: 16*2*44100 = 1411200kbps eller 1411.2 kbit per second. Endret 10. april 2007 av oifind Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) 128kbs er vel ca cd kvalitet.. så det funker jo fett .. :o 8352945[/snapback] 128 kbit/s er langt ifra CD-kvalitet. Skal man beholde hele frekvensspektret (22,05 KHz i praksis) må man bruke CBR 320 kbit/s. Ikke engang VBR0 ~256 kbit/s klarer å holde på frekvensene helt opp til 22,05 KHz. Se her hvor jeg utdyper dette nærmere samt viser til spektrumanalyser av mp3'er i forskjellige bitrates, og om CBR 320 kbit/s lengre ned i tråden. hmm. tror nok ikke cd er 128kbps. Det er vel sampling på 16 bit med en rate på 44.kHz. Med to kanaler blir vel det: 16*2*44100 = 1411200kbps eller 1411.2 kbit per second. 8353820[/snapback] Hvorvidt en mp3-fil er i 16-bits ved 44,1 KHz eller hva det måtte være er ikke det samme som lyd i samme kvalitet som en CD. F.eks kan man ta en CD-spor og konvertere dette til 8-bits ved 8 KHz, og så konvertere tilbake til 16-bits ved 44,1 KHz. Kvaliteten er sterkt forringet, men pr. din definisjon skulle kvaliteten være identisk med CD-sporet før konversjonen. Mp3-komprimering prøver etter beste evne å beskrive den opprinnelige lydbølgen. Selv om resultatet når mp3 prøver å etterligne er i 16-bits ved 44,1 KHz er ikke bølgen fra en mp3 og bølgen fra den orginale (ukomprimerte) kilden like. Ikke engang med CBR 320 kbit/s som er den eneste bitraten som presterer å beholde hele frekvensspektret vil være like sin ukomprimerte kilde. Men det er flere faktorer enn bare frekvensspektret som kan gjengis som utgjør lydkvaliteten av lossy komprimering. Endret 11. april 2007 av skag1 Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Kvaliteten er sterkt forringet, men pr. din definisjon skulle kvaliteten være identisk med CD-sporet før konversjonen. Ehm.. nei? Sa jeg noe om "kvaliteten"? Jeg svarte han som mente at cd var spilt inn med 128kbps. 22kHz klarer jeg ikke høre noe særlig av uansett, jeg merker iallefall ikke noe til at det "mangler" når jeg hører på mp3 i >192 vbr vs. cd. Endret 11. april 2007 av oifind Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå