Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Suzuki SJ413, noen som har prøvd denne?

Anbefalte innlegg

og kan si noe om kjøreegenskaper?

bråker denne mye?

er den tight i drev og stag (hehe, altså drift, kasse, diff, akslinger og forstilling, stag o.l.)

leste noe om at denne ble stoppet i USA pågrunn av dårlige veltestabilitet, hvordan krenger denne i hastighet? setter pris på svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har en slik stående (Passende nok..) på hytta. 84-modell, mener jeg å huske.

Faktisk den bilen jeg begynte å øvelseskjøre med. :)

Vel. Vi kan jo begynne med det positive. Teknisk sett er bilen bunnsolid. Bilen står ute hele året, i alt fra solsteike til snøstorm, og det har til dags dato ikke vært noe problem med bilen, starter på første forsøk, hver eneste gang.

Så det mindre positive. Jeg kan ikke si om det er et generelt problem, men i vår bil er drivverket, nermere bestemt girkassen ganske spinkel. Ved normale starter, er rykker det kraftig i den, og ved inspirert kjøring (jada, jeg vet det er en jeep med åtte meter bakkeklaring) er den ikke rolig på noen måte. Det har riktignok vært slik siden vi kjøpte den for cirka fem-seks år siden, så det er egentlig et tegn på at den tross alt tåler en del misshandling.

Skader vel ikke med litt informasjon om girkassen, det er en fem trinns manuell kasse, med tre settinger, RWD høygir, AWD høygir og AWD lavgir. Antar de er selvforklarende. Anbefaler RWD høy på alt annet enn terreng, sparer bensin, ingen forskjell.

Motoriseringen er vel ikke akkurat noe å skryte overdrevent mye av, bilen er like rask som dronning Sonja til fots, men det er jo forventet.

Kjøreegenskaper. Vel. Rett frem går det ganske så stabilt, så lenge veien er grei og du holder deg under 50 (nå snakker vi altså traktorvei, på normal vei har jeg enda ikke prøvd bilen, siden det bare er traktorveier på hytta), og tar det nogenlunde med ro. Krenging, ja. Bilen krenger, og det er helt korrekt at den tipper lett. Har selv reddet meg fra å tippe to ganger, det kan nevnes at det var under forsøk på å klare en sladd, i en kurve, og i 30 km/t. Bilen liker ikke svinger, men det merker du neppe noe til bare du er forsiktig og lytter til bilen og de signalene den gir deg. :)

Det ville være løgn å si at bilen er komfortabel på normal vei, men det er dog ikke det den er bygd for.

På tross av manglende kjøreegenskaper og litt uheldig stabilitet i 'raske svinger', er bilen morsom. Føles som om bilen virkelig prøver og jobber hardt. Veldig morsomt, om jeg skal være ærlig, føles mer livlig enn det meste andre jeg har kjørt. Og motorlyden over 4000 er ganske morsom. :)

Men for å oppsummere, dersom du skal bruke bilen dag-til-dag, og ikke trenger off-road-egenskapene, som forøvrig er meget gode, er det lite poeng i en slik. De er litt søte, det skal innrømmes, men de er håpløst ukomfortable på normale veier, og de kjører ikke perfekt, for å si det mildt.

Håper jeg har vært til hjelp, da. :)

Edit: Det kan forresten være verdt å nevne at eventuell villkjøring foregår på et sted der antallet biler er en (vår), og antallet traktorer er 3. Og veien er oversiktelig, dersom det kommer en traktor er jeg klar over det ett minutt i forveien. Så ingen kommentarer om uansvarlig kjøring, nå. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Av alle bilene jeg har eid, så er dette bilen jeg savner mest...

Hadde en -85 modell i veldig god stand. Hevet den 2,5" samt satte på 30x9,5R15 BFGoodrich Mud terrain dekker på den. Lange Rancho dempere for mye flex og Rancho styredemper. Modifiserte demperfestene slik at de ble plassert høyre opp enn normalt.

Drivverk er rimelig skuddsikkert sålenge du passer på å skifte litt olje innimellom, samt smøre litt. Motoren gir veldig godt bunndrag og perfekt i terrenget, men ellers er det ikke noe jeg ville kjørt veeeldig langt med på vanlig vei. Fikk presset min til rundt 120 km/t, men var definitivt ikke noe ustabil og ekkel i den hastigheten.

Var hvertfall mange som snudde seg når jeg cruiset rundt på sommeren til og fra stranda.. Ingenting er som å hive ned cabben og huke av dørene! :D Finnes MASSE kult å handle fra USA - f.eks www.calmini.com. Mitt råd er: Skal du ha en skikkelig KUL sommerbil, kjøp en slik! :)

Edit: Glemte å si det: Jeg kjørte ganske aktivt terrengkjøring med denne - trails osv. Var skjeldent noe sted hvor jeg var redd for å rulle i terrenget egentlig.

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

hvordan skulle man ellers bedømme bilens egenskaper i hardt vær om man ikke har kjørt den skikkelig :innocent:

veldig bra tilbakemeldinger, godt utfyllende og beskrivende. jeg setter stor pris på dette, simon og tomas.

og hvis noen andre er enige eller uenige, sleng gjerne ned et par linjer. ;)

jeg liker denne bilen pga den ser rå ut. regnet nok med at den verken satt sugd til asfalten, ei heller var stillegående med kraftig ytelse. men jeg lurer jaggu litt på om ikke det er nettopp en morrobil jeg vil ha.. :w00t:

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
forresten en ting til, dere snakker om sommerbil og hyttebil - hvordan er denne med en god hardtop vintersti? til å fryse seg i hjel i eller helt akseptabel?

8355513[/snapback]

Vår har softtop, så kan ikke akkurat uttale meg om hardtopen, men med softtopen er det overkommelig. Så er jo jeg nordlending, å kaste seg halvnaken i snøen i minus 30 er ikke noe stor sak for meg, så jeg vet ikke hvordan andre vil oppleve det. : :whistle:

Lenke til kommentar

Var aldri noe problem for min del, brukte bilen året rundt. Hadde bare softtop på min. Var selvsagt rimelig kjølig inni der når man fyra den opp i -10 grader, men synes egentlig varmeapparatet fungerte rimelig bra. Ganske "spennende" å kjøre på vintern, Lett å ta 360 på isen hvis man kjørte med 2WD. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...