Gå til innhold

Hvordan installere tråløst nettverk?

Anbefalte innlegg

Får ikke til å installere tråløst nettverk, har en D-Link DWL-G122. Jeg bruker Ubuntu(6.06). Når jeg skriver "iwconfig" så står:

lo no wierless extensions.

eth0 no wierless extensions.

sit0 no wierless extensions.

Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva revisjon har du av kortet?

Om du har B1, sjå her: http://anirudhs.chaosnet.org/blog/2005.10.23.html

Ellers, må du kanskje bruke Ndiswrapper.

8352690[/snapback]

Det står C1 på min, men det skulle gå an å bare bruk native drivers. På denne sida står det http://www.atlink.it/~conti/articles/d-lin...g122-and-linux/ men jeg kan ikke se framgangs måten hans. Teksten går i hverandre :(

Lenke til kommentar

Aha, du har C-revisjon du...

Du har jo heile framgangsmåten på den sida. Kan du ikkje sjå teksten?

D-LINK DWL G122 and Linux

Today everything is wireless (recently I was also in trouble getting a consumer ethernet HUB - I can easily found only access point…). So, to fill the gap :) a quite inexpensive USB key can put a little of “wireless” into our “old” computers.

The D-Link DWL G122 is a compact USB key, cheap and 802.11b/g compliant. BUT, also with the last 2.6 kernel (tested with PCLinuxOS and Ubuntu) is not recognized. You can try using ndiswrapper but I have found a better solution: native drivers under Linux (easy to get working, too!). I’m writing this simple how-to because I have found many docs about installing this dongle under Linux, but many proposed solutions are just not working (at least with my dongle).

So, before following these instructions, make sure to have my same USB key. I own a D-Link DWL G122 H/W Ver C1 F/W Ver 3.00. To make the check you can also plug the key into your Linux system, then run from a terminal:

# lsusb | grep Link

Bus 005 Device 003: ID 07d1:3c03 D-Link System

The same key will have the same ID (07d1:3c03). If you have the same dongle, remove it from the USB port, then go to the drivers site. Download the rt73 branch (I have used the CVS package).

From a terminal, with the root user:

# wget http://rt2x00.serialmonkey.com/rt73-cvs-daily.tar.gz

# tar zxvf rt73-cvs-daily.tar.gz

# cd rt73-cvs-*/Module

# make

# make install

Now, if no errors, you can try to plug your USB key into the computer. If you run this command, you should see somthing like this:

# dmesg | tail -n5

usb 5-2: new high speed USB device using ehci_hcd and address 3

usb 5-2: configuration #1 chosen from 1 choice

rtusb init ====>

idVendor = 0×7d1, idProduct = 0×3c03

usbcore: registered new driver rt73

Also with iwconfig, you should see the interface rausb0:

# iwconfig

rausb0 RT73 WLAN

Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:113

Rx invalid nwid:0 invalid crypt:0 invalid misc:0

At this point, you can try the dongle functionality: bring up the interface and scan for available networks:

# ifconfig rausb0 up

# iwlist rausb0 scanning

rausb0    Scan completed :

Cell 01 - Address: 00:00:00:00:00:AA

ESSID:"******"

Mode:Managed

Channel:1

Encryption key:off

Bit Rates:1 Mb/s

Cell 02 - Address: 00:00:00:00:AA:00

ESSID:"********"

Mode:Managed

Channel:6

Encryption key:on

Bit Rates:148 Mb/s

If you can see something like this, your dongle USB is working fine and you can easily use your preferred GUI to join your wireless network.

Ciao!

Endret av huf
Lenke til kommentar
Men hvor skal jeg legge den fila jeg lasta ned? Kan ikke bruke wget, for jeg har ikke internett. (Bruker en annen pc til å laste ned med)

8352804[/snapback]

Legg den akkurat der du vil. I /tmp eller /home for eks.

Kommandoane som står i guiden gjer du via ein terminal.

Lenke til kommentar

Sjå over.

__

I guiden står det "From a terminal, with the root user"

Sidan du brukar Ubuntu, så må du gjere dei kommandoane som sudo. Du skriv då "sudo" (utan hermeteikn) foran kommandoane du skal gjere.

Prøv deg fram. Om du får beskjed om at du ikkje har tilgang til det du skal gjere, må du legge til sudo.

EDIT

Eg ser også at den linken i guiden ikkje er operativ.

Bruk denne: http://rt2x00.serialmonkey.com/rt73-cvs-daily.tar.gz

Endret av huf
Lenke til kommentar

Joda, det går an. Det er berre du som står i feil mappe. Om du la fila som du lasta ned i /home, så skriv du

cd /home

"Cd" står for change directory. Når du er inne i rett mappe kan du prøve igjen.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Funkar fint her.

Kva mappe står du i? Du har leita opp .tar.gz-fila i terminalen din ja? Husk å få kommandoane heilt rett.

Om du ikkje får det til, kan du leite opp fila utanom terminalen, og pakke den ut grafisk.

Lenke til kommentar
Funkar fint her.

Kva mappe står du i? Du har leita opp .tar.gz-fila i terminalen din ja? Husk å få kommandoane heilt rett.

Om du ikkje får det til, kan du leite opp fila utanom terminalen, og pakke den ut grafisk.

8353384[/snapback]

Ja, nå har jeg pakka den ut grafisk. Så kaller jeg den bare rt73 :D

Lenke til kommentar
Ok.

Då er det berre for deg å gå inn i terminalen, "cd'e" til rt73-mappa, og kjøre kommandoane. Husk at du må vere sudo iallefall når du kjører 'make install'  kommandoen.

8353711[/snapback]

Men når jeg skriver make etterpå så står det bare"bash: make: command not found"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...