Gå til innhold

Er denne PCen overklokkingsvennlig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min nye PC kommer i slutten av uka, og da lurer jeg på om denne PCen er overklokkingsvennlig, altså om det ikke er noen deler som jeg burde passe meg for etc. :) Jeg håper å kunne overklokke RAM, HK, Prosessor og skjermkort om det funker og om jeg klarer.

RAM: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

HK: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI,

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz

Er det noe mer dere trenger å vite, så si ifra.

Annet spm.:

Jeg har aldri overklokket noe før, men har kikket litt rundt her, men desverre ikke funnet noe å lese for helt nybegynnere om hvordan å overklokke diverse ting. Kan dere dele noen guider o.l. eller gi meg noen tips om hvordan å overklokke generelt?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Min nye PC kommer i slutten av uka, og da lurer jeg på om denne PCen er overklokkingsvennlig, altså om det ikke er noen deler som jeg burde passe meg for etc.  :) Jeg håper å kunne overklokke RAM, HK, Prosessor og skjermkort om det funker og om jeg klarer.

RAM: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

HK: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI,

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz

Er det noe mer dere trenger å vite, så si ifra.

Annet spm.:

Jeg har aldri overklokket noe før, men har kikket litt rundt her, men desverre ikke funnet noe å lese for helt nybegynnere om hvordan å overklokke diverse ting. Kan dere dele noen guider o.l. eller gi meg noen tips om hvordan å overklokke generelt?

:)

8352041[/snapback]

Eneste jeg har klokket er cpu og skjermkort.. Og jeg ville ikke ha overklokka skjermkortet der.. Det er bra nok :p Men hvis du abselutt må så tror jeg Geforce har program som klarer det, Jeg veit iverfall at ATI har det.

Cpu'n tror jeg du kan Overklokke i Bios,

Prøv og Google "Navn på CPU + Overclock" eller noe sånt.. ;)

Lenke til kommentar

Det at minnet mitt ikke er det beste eller raskeste vil ikke ha noe å si med overklokkinga av prosessoren?

Hvis det er slik at RAMen er dårlig overklokkingsvennlig så vil jeg droppe den, er bedre med et stabilt system enn litt raskere RAM.

Isåfall, noen som kan gi noen linker til hvordan å overklokke prosessoren? Fant noen på Google, men de fleste ser ut til å innebære RAM også (ja, jeg er grønn på dette området). :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du må nesten alltid klokke ram samtidig som prosessor. Bare med de prosesorerne med unlocka multi kan du kjøre uten noen ram overklokk. Du kommer nok ikke så veldig langt nei

8353535[/snapback]

Stemmer nok ikke helt nei.. :)

Det som må til er "dividers" FSB:RAM.

Kjenner ikke til detaljene i Bios for akkurat dette hk'et, men dersom det har en "lavere" divider enn 1:1 f.eks. 3:2 så burde RAM'en holde til litt klokking.

Dersom den kun har "dividers" oppover (som f.eks. hk basert på 965-chipset) så kommer man neppe særlig langt.

Det kan jo hende at RAM'en med 2.1VDimm vil være med på opp mot DDR800, men det er bare dersom Corsair har "satt på" gode chip'er og solgt dem som "value ram" beregnet for DDR533 @ 1.8VDimm.

Nå som det er relativt liten forskjell på DDR2-brikker spesifisert for DDR(2)-533,666, 800 vil jeg tilrå trådstarter å "koste på seg" bedre spesifiserte brikker.

Ihvertfall dersom han skal klokke CPU/system lengst mulig.

Hk'et regnes såvidt jeg vet som ett bra kort for overklokking. FSB > 500 er ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hovedkortet han har kjøpt (eller skal kjøpe), kan man velge å kjøre minnet og cpu "unlinked". Dvs. at man kan klokke cpu så mye man vil uten å røre minnet :thumbup:

8358309[/snapback]

Har det noe å si på ytelsen generelt? vil ytelsen være bedre når den er linked med 1:1 divider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...