Gå til innhold

Nokia 6300 (Tips og Triks)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med å få mobilen oppdatert. Har vært innpå Nokia.no og fått nedlastet Nokia Software Updater. Trykker på den og da får jeg opp muligheten for å oppdatere. Prøver å oppdatere men kommer bare opp at jeg har den nyeste firmware på telefonen innstalert (V. 4.71) men jeg trodde 5.0 var den nyeste? Hvordan får man da tak i den? Noen som veit?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

min første post på diskusjon.no! :D

 

ang. konvertering av videofiler til 6300. jeg har prøvd ut flere programmer, men dette har gitt størst suksess:

 

først bruker jeg et meget enkelt og gammelt gratisprogram som heter "avisplit classic" for å kutte opp filmer og video. dette gjør jeg fordi jeg ser filmer på farten, og hvis jeg ikke ser den helt ferdig, så tar det så lang tid å spole fram til dit jeg har kommet. hvis ikke det finnes en funksjon på tlf som jeg ikke har funnet da. jeg kutter filmene opp i biter på mellom 5 og 10 min. det kan du selv velge i avisplit.

 

deretter bruker jeg et annet gratisprogram som heter "acala 3gp movies free" for å konvertere til 6300-vennlig format. innstillingene jeg bruker er;

 

vid qual: acceptable

frame size: 176x144

audio codec: aac

output 3gp format: 3gpp (gsm-enabled)

 

grunnen til at jeg ikke bruker split-funksjonen i acala, er at når jeg har prøvd så har den kuttet mye mellom splittene, liksom. med disse innstillingene synes jeg at jeg får et absolutt godkjent resultat. med de samme innstillingene på andre program får jeg enten møkka-kvalitet, eller lagging i lyd eller bilde. så det ser ut til at ulike program konverterer ulikt med samme innstillinger.

 

har oppdatert til v 05.00 nå, og kan ikke se forskjell på video-kvalitet med denne metoden.

 

begge programmene er enkle å finne på google. er veldig interessert i å høre om andre har metoder som gir bedre kvalitet enn min metode!!

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet Standby.

Gode tips du kommer med her. Skal snart begynne å encode litt selv, men venter bare på et litt større minnekort og en datakabel.

Da jeg hadde k750i trikset og mikset jeg med mp4 filer som ga best resultat på den. Genialt og ha med en sesong Simpsons på telefonen, og skjermen til 6300 er en del større så gleder meg til å ta fatt med encodingen.

Lenke til kommentar

takker for velkomsten. jeg hadde heller dårlige erfaringer med mp4, stort sett pga sync-problem. nå sies det at dette er blitt bedre etter firmware-oppdateringen, men jeg har ikke fått tid til å sjekke det ut, da jeg oppdaterte i gårkveld. det som er mest tydelig, er hastigheten på menyene. jeg har smelt over en brutal bunke spill, og tidligere tok det en evighet å åpne mappen, men nå ser det ut til å gå raskere. visstnok er batteritiden bedre etter update'n også, og det er jo ikke akkurat noe minus på denne...

 

jeg bruker kabelen som fulgte med et gammelt digital-kamera. kjøpte selv et 2gb minnekort. med min metode tar en film rundt 50-60 mb, så da får du plass til mye simpsons! tegnefilmer gjør seg faktisk riktig bra på skjermen. ellers har jeg en god del stand-up, dokumentarer og lignende, hvor den tekniske kvaliteten ikke er avgjørende. anbefaler folk å sjekke ut the teaching company sine videoer, de er gode å ha på moben når man er ute og reiser og lignende. med fly-modus er det jo riktig behagelig å sitte og se litt på fly og sånt.

 

ellers så har jeg kjøpt 2,5 -> 3,5 mm overgang og koss sine in-earsplugger, og det blir noe skikkelig trøkk. jeg tør påstå at med litt eq-tweaking tangerer 6300 min gamle ipod i lydkvalitet! nå har jeg en 3. generasjons ipod som har beryktet underdimensjonert lydkondensator eller noe sånt.. men likevel. faktisk så er ikke det aac+ formatet helt borte heller.

Lenke til kommentar
...visstnok er batteritiden bedre etter update'n også, og det er jo ikke akkurat noe minus på denne...

 

9195522[/snapback]

 

Ser du sier at batteri-tiden er bedre - vet du sånn ca hvor mye bedre? :p Er det snakk om en dag eller 2 ekstra eller ett par timer? :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hey folks!

 

Fikk min 6300 på fredag, og på 3 dager har jeg utforsket og testet dens funksjoner og er storfornøyd!

 

Nå tenker jeg å kjøpe en Bluetooth USB adapter for enkel tilkobling til pcen og vil gjerne høre deres meninger og erfaringer om det.

 

Hvilket merke funker best f.eks?

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt frem med video konvertering.

Slet veldig med lyd sync problemer i starten (blitt noe bedre med firmware v5.00)

 

6300 støtter 3GP og MP4 altså, men også AVC, som gir best kvalitet etter min mening med riktige innstillinger.

 

Får å få lyden synkronisert så måtte jeg ned i bitrate.

100 k for 3gp

70 - 80 k for mp4

60 - 70 k for avc

 

Dette gjaldt for de fleste programmene jeg prøvde, nero, SUPER, Xilisoft 3gp converter

 

Med nero fikk jeg beste resultatet med å velge Nero digital AVC, bitrate 60, og så velge 2-pass encoding og høyeste kvalitet i Nero digital settings.

 

For å få utnytta skjermen på tlf. mest mulig, bruker jeg disse oppløsningene:

 

Full screen 4:3 176x128

Widescreen 1.85:1 176x96

Widescreen 2.35:1 176x80

 

En episode med Simpsons tar ca 15 mb, en film, som standby sier, fra 50 - 80 mb.

Med ett 2 gig minnekort får du plass til det meste :)

 

Nero koster jo penger, SUPER er gratis, men av en eller annen grunn så ville ikke telefonen spille av AVC filer fra SUPER.

Vet ikke hvorfor.

 

Hvis det er noen andre som vet om gratis alternativer som klarer å encode til avc så hadde det vært fint med tips.

 

myst84:

Hvis du har tenkt å synkronisere med pcen, outlook, calender etc. så er det vel samma f.. hva du velger av bluetooth merke.

Men hvis du skal overføre større filer, f.eks musikk og video så ville jeg brukt en usb kabel, går for tregt med bluetooth.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg har allerede handlet inn Bluetooth USB i dag og er fornøyd med den. Trenger ingen kabel. Overføringen går greit, overførte noen sanger i dag og det gikk rimelig kjapt. Men takk for rådet likevel, kanskje jeg prøver kabel også i framtida.

Lenke til kommentar
Veldig lite har jeg erfart. Hvis du ikke bruker den, varer den minst 1 uke. Men med vanlig aktiv bruk, varer den kun i noen dager.

9241624[/snapback]

 

 

Ok, takk for svar.

 

Jeg har ikke den mest heavy telefonbruken. Prater kanskje (i snitt) 20 minutter om dagen, og sender 10 meldinger. Sjelden mp3 eller radio.

 

Vet det er umulig for deg å svare, men ville du da trodd den varte tre dager?

(For egen del har det mye å si om en telefon varer 48 timer eller 72 timer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...