Patney Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Jeg skal kjøpe en ny bærbar pc, og jeg har bare sett på pcer med vista, for det er det som virker mest fristende... Men etter å ha lest litt, så må jeg tenke meg om. Og derfor hadde det vært fint om dere kan hjelpe meg? Vil helst bare ha hjelp av folk som har erfaring med vista. Vista ser mye bedre ut, og virker mye enklere enn xp. Og jeg liker gadgets. osv osv, Men jeg liker bare ikke xp. Det er stygt, blir tregere med tida og etterhvert som harddisken fylles, og er bare... Noe jeg ikke liker generelt. Gadgets er jo som sagt digg, men jeg liker ikke Yahoo! Widgets osv som funker til xp, for jeg føler bare at det blir så mye rot og pcen blir treg... Og jeg er utrolig lei xp. Men blir så skeptisk, med tanke på at xp er raskere enn vista, og alle feilene vista har som flere sier. Er vista virkelig så ille? Eller funker det faktisk ganske greit? Jeg vurderer en pc med AMD turion X2 TL56-prosessor og 1gb ram og brukbart skjermkort som burde funke godt med sims2, og det tyngste jeg kommer til å bruke er sims2 med god grafikk. Vil dette funke greit, å kjøre sims2 ganske glatt med høye detaljer(spillet sitt krav er jo 256mb ram)? Og vil jeg kunne kjøre vista glatt(ikke helt perfekt, men ikke noe jeg vil bli irritert av) med aero-grensesnittet, msn, musikk(winamp/windows mp), internett, nedlastning, redigering(gimp) og noen ganger film? Hvis ikke så er jeg villig til å bruke xp istedet, selv om jeg misliker det. Og er feilene i vista noe jeg kommer til å bry meg noe særlig om? De blir mest sannsynlig rettet i senere updates, noen er sikkert rettet allerede... Vil også emulere, har lest at ePSXe og Project 64 fungerer, men funker visualboy advance? På forhånd takk pcen det er snakk om Endret 10. april 2007 av Patney Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Har hørt at med en raskere maskin, så kjører vista faktisk raskere enn xp... Men er ikke sikker. Ellers hadde jeg gått for vista. Tenk framover, hva er fordelene med xp, da..? joda.. det er fortsatt en del, men xp blir gammelt. hvis dette ikke hjalp, fåreslår jeg at du velger en MAC Lenke til kommentar
thedevil1 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) *snip* 8351921[/snapback] Jeg sier, Bruk Windows Xp og hvis du liker Vista stylen.. så laster du bare ned Windows Vista Themepack, eller noe.. det finner du lett på google. Og gadgets, bruk Google sine.. dem er ganske grei, dem som var først og tror jeg. Jeg har prøvd Vista, jeg liker det ikke pga den er for "wannabe Sikker" Det er begrensa ting du kan gjøre der selv om du er admin, må bynne og leke seg i masse greier.. så ikke er så veldig lett hvis du ikke har litt erfaring me windows fra før. Mvh Isak Endret 10. april 2007 av Nordoelum Lenke til kommentar
Patney Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Jeg skal kjøpe en ny bærbar pc, og jeg har bare sett på pcer med vista, for det er det som virker mest fristende... Men etter å ha lest litt, så må jeg tenke meg om. Og derfor hadde det vært fint om dere kan hjelpe meg? Vil helst bare ha hjelp av folk som har erfaring med vista. Vista ser mye bedre ut, og virker mye enklere enn xp. Og jeg liker gadgets. osv osv, Men jeg liker bare ikke xp. Det er stygt, blir tregere med tida og etterhvert som harddisken fylles, og er bare... Noe jeg ikke liker generelt. Gadgets er jo som sagt digg, men jeg liker ikke Yahoo! Widgets osv som funker til xp, for jeg føler bare at det blir så mye rot og pcen blir treg... Og jeg er utrolig lei xp. Men blir så skeptisk, med tanke på at xp er raskere enn vista, og alle feilene vista har som flere sier. Er vista virkelig så ille? Eller funker det faktisk ganske greit? Jeg vurderer en pc med AMD turion X2 TL56-prosessor og 1gb ram og brukbart skjermkort som burde funke godt med sims2, og det tyngste jeg kommer til å bruke er sims2 med god grafikk. Vil dette funke greit, å kjøre sims2 ganske glatt med høye detaljer(spillet sitt krav er jo 256mb ram)? Og vil jeg kunne kjøre vista glatt(ikke helt perfekt, men ikke noe jeg vil bli irritert av) med aero-grensesnittet, msn, musikk(winamp/windows mp), internett, nedlastning, redigering(gimp) og noen ganger film? Hvis ikke så er jeg villig til å bruke xp istedet, selv om jeg misliker det. Og er feilene i vista noe jeg kommer til å bry meg noe særlig om? De blir mest sannsynlig rettet i senere updates, noen er sikkert rettet allerede... Vil også emulere, har lest at ePSXe og Project 64 fungerer, men funker visualboy advance? På forhånd takk 8351921[/snapback] Jeg sier, Bruk Windows Xp og hvis du liker Vista stylen.. så laster du bare ned Windows Vista Themepack, eller noe.. det finner du lett på google. Og gadgets, bruk Google sine.. dem er ganske grei, dem som var først og tror jeg. Jeg har prøvd Vista, jeg liker det ikke pga den er for "wannabe Sikker" Det er begrensa ting du kan gjøre der selv om du er admin, må bynne og leke seg i masse greier.. så ikke er så veldig lett hvis du ikke har litt erfaring me windows fra før. Mvh Isak 8352005[/snapback] Erfaring med xp har jeg faktisk mer enn nok av. Og det er ikke bare utseendet til vista. Og jeg liker ikke å innstallere ting som yahoo! widgets, objectdock, windows blinds... Har prøvd masse, og føler bare at pcen blir helt ødelagt Liker det bare ikke. Og Kallileo, tror nok ikke jeg skal gå for mac... Jeg har egentlig veldig lyst på en, har prøvd det litt og elsker det. Men så er det ikke alle programmer som funker med mac, og mac er ganske dyrt også. Endret 10. april 2007 av Patney Lenke til kommentar
thedevil1 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) *snip* 8352341[/snapback] Nei.. Da bruker du bare Windows Vista da Endret 10. april 2007 av Nordoelum Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) kjøp med vista sier nå jeg. Ja det er litt jalla første halve(?) året, men det bedrer seg utover, også kjøper du ikke ett OS som i praksis er gått ut på dato Og husk, for hver person som skriker høylytt her på forum om problemer i vista, så er det 9 andre som du ikke hører fordi de ikke har noe å klage på :=) Endret 10. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Patney Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 kjøp med vista sier nå jeg. Ja det er litt jalla første halve(?) året, men det bedrer seg utover, også kjøper du ikke ett OS som i praksis er gått ut på dato Og husk, for hver person som skriker høylytt her på forum om problemer i vista, så er det 9 andre som du ikke hører fordi de ikke har noe å klage på :=) 8352355[/snapback] Helt enig, faktisk. Jeg tror egentlig at de fleste som klager har ikke erfaring med vista, og bare har dårlige erfaringer med xp, og skjønner ikke helt hvordan de nye funksjonene egentlig funker (som jeg tror er ganske ok). Noen som kan si noe om hvordan systemet vil kjøre med den prosessoren og det andre jeg skrev? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Jeg tipper at MANGE av de kritiske røstene ang. Vista bare har prøvd Beta2 releasen av Vista. Den var som kjent SIRUP med ekstra store og fete bokstaver. Allerede RC1/2 viste store forbedringer i forhold til B2 på ytelsen alene. Selv foretrekker jeg å høre på personer jeg kjenner som har erfaringer med OSet enn "ukjente" folk som jeg ikke vet agendaen til. Og dem jeg har hørt fra som har langtidserfaring med Vista er meget positive. Jeg tipper det vil kjøre helt fint. Jeg ville nok hatt 2GB RAM i en maskin i dag, men hey, det ville jeg hatt på XP også Endret 10. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Patney Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Jeg tipper at MANGE av de kritiske røstene ang. Vista bare har prøvd Beta2 releasen av Vista. Den var som kjent SIRUP med ekstra store og fete bokstaver. Allerede RC1/2 viste store forbedringer i forhold til B2 på ytelsen alene. Selv foretrekker jeg å høre på personer jeg kjenner som har erfaringer med OSet enn "ukjente" folk som jeg ikke vet agendaen til. Og dem jeg har hørt fra som har langtidserfaring med Vista er meget positive. Jeg tipper det vil kjøre helt fint. Jeg ville nok hatt 2GB RAM i en maskin i dag, men hey, det ville jeg hatt på XP også 8352459[/snapback] Takk for svar Hyggelig å høre at vista-brukerene er fornøyde. Jeg vil også ha 2gb ram, men jeg har ikke funnet noe som har godt nok skjermkort, nok ram, som er solid nok og det der uten at prisen skremmer. Bortsett fra den pcen jeg snakker om Hvis 1GB ram holder da. Det er fint hvis flere kan si noe om hvor bra denne pcen kommer til å kjøre med windows, slik at jeg er sikker. Endret 10. april 2007 av Patney Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) kjøp en 1GB brikke i etterkant og sett inn. Det er latterlig enkelt. Som regel er det ikke mer enn 1 phillips skrue som holder ett lite lokk bakpå på plass som må skrus opp før du kan klapse brikka inn og skru på plass. hvis du linker til laptoppen er det lettere å se om det er 2x512MB eller 1x1GB som står i fra før. Endret 10. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Patney Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) hvis du linker til laptoppen er det lettere å se om det er 2x512MB eller 1x1GB som står i fra før. 8352637[/snapback] Gjort, se nederst i første post Vel, det er 512x2, betyr det da at hvis jeg skal ha 2gb må jeg fjerne de på 512 og skaffe meg to 1024 ram-brikker? Kan kanskje det, hvis jeg ser bruk for det i fremtiden Isåfall synes jeg dette var et utrolig godt tilbud? Eller denne? Var billigere, og er sikkert like effektiv Eller? Vet ikke om det passer engang jeg, fint om folk kan si litt om dette. Endret 10. april 2007 av Patney Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) du kan altids fjerne en av dem og ha 1.5GB ram, funker fint det også ...sånn om du ikke har råd til 2x1GB med en gang #Minne : 1024 MB DDR2 667 Mhz (2 x 512 MB) (Maks 2 GB minne) typisk... Du må huske at du ikke kan bruke vanlige RAM brikker, men må bruke såkalte SO-DIMM brikker som er spesialttilpasset laptops, type denne listen: http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=1246&mlevel=140704 men to x 1GB brikker blir ikke mye mer enn 1000kr på SO-DIMM uansett To av disse f.eks.: http://www.psdata.no/ps.asp?it=128977&mlevel=140704 Endret 10. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Patney Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) du kan altids fjerne en av dem og ha 1.5GB ram, funker fint det også ...sånn om du ikke har råd til 2x1GB med en gang #Minne : 1024 MB DDR2 667 Mhz (2 x 512 MB) (Maks 2 GB minne) typisk... Du må huske at du ikke kan bruke vanlige RAM brikker, men må bruke såkalte SO-DIMM brikker som er spesialttilpasset laptops, type denne listen: http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=1246&mlevel=140704 men to x 1GB brikker blir ikke mye mer enn 1000kr på SO-DIMM uansett To av disse f.eks.: http://www.psdata.no/ps.asp?it=128977&mlevel=140704 8353298[/snapback] Det går egentlig greit, tror jeg. Skal kjøpe for konf-pengene, og regner med at jeg får rundt 15 000, mulig mer Og pcen jeg er så interessert i koster 8000, pluss et par ram-brikker til 1000kr sånn ca sammenlagt tror jeg det skal gå meget bra? Tusen takk for hjelpa forresten! Endret 10. april 2007 av Patney Lenke til kommentar
Patney Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Jeg har bestemt meg for å la vær å kjøpe nye ram-brikker, og ser heller om jeg kan trenge det senere. Vil helst ikke bruke for mye penger Uansett, takk for all hjelp Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Må si at Windows Vista er et meget bra operativystem. Det har noen irriterende momenter ja, men overall er det bra. Det ser bra ut, og jeg synes det jobber vell så fort som XP. Jeg har 3,2 ghz Intel prosessor og 1024 mb ram. Og for øyeblikket går denne Vistaen fortere enn XP. Det er mange forbedringer med Vista også, en av de bedre er søkefunksjonen. Når alt er indeksert går det svinfort! Dessuten ser det fett ut, selv om jeg aldri fikk "aero" (3d animasjonen) til å fungere. Det er nok ikke det beste operativsystemet om du skal spille spill riktignok. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Vista funker greit med 1Gb, men jeg anbefaler mer. Har du 1.5Gb eller mer, så ville jeg helt klart valgt Vista fremfor XP. Lenke til kommentar
Patney Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Vista funker greit med 1Gb, men jeg anbefaler mer. Har du 1.5Gb eller mer, så ville jeg helt klart valgt Vista fremfor XP. 8380679[/snapback] Åja... Fikk jo dette som et foreslag, men tenkte ikke over det. 500,- ekstra burde vel gå greit... Lenke til kommentar
CSM Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Vista funker greit med 1Gb, men jeg anbefaler mer. Har du 1.5Gb eller mer, så ville jeg helt klart valgt Vista fremfor XP. 8380679[/snapback] Hvorfor? Kan du utdype det? Vurderer å gå over til Vista, meeen så er det dette med programkompatibilitet og drivere da... Lenke til kommentar
Robb1 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 med vista burde du evt vente til service pack 2 kommer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå