Gå til innhold

Hvor rik skal du være før du slutter å jobbe?


Mythos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Over til topic. Ambisiøse mennesker som tilfører samfunnet vårt noe er de som jobber og tjener penger, og som samtidig fortsetter å bidra til alles velferd gjennom å fortsette med verdiskapende aktivitet. Det er slike som fortjener pengene.

 

*Moderator har redigert vekk litt off-topic*

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg trives veldig godt på jobb og kan ikke tenke meg å aldri jobbe, selv om jeg synes det er godt med en lang ferie i blant. Jobben utfordrer intelligens, resonnerende og analytiske evner i tillegg til at jeg får jobbe med dyktige og trivelige kolleger.

 

Om jeg i tillegg hadde vært mangemillionær så hadde nok presset på å yte så godt at jeg får maks lønnstillegg sunket, men jobben hadde jeg beholdt av ovennevnte årsaker.

Lenke til kommentar

Jeg går på veggen en dag inn i 2 uke fri jeg. Tror ikke jeg hadde klart meg uten å jobbe, men om jeg først ikke hadde trengt å bry meg om hva jeg tjente så tror jeg jeg hadde valgt meg en jobb som var litt mer gøy.

 

Men jeg ville vel hatt en 20K i mnd utbetalt. Det hadde vært pent. (forutsatt at jeg eiget bolig uten lån)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
du skal ikke stikke under en barkrakk at det medfører riktighet. Sånn er det når du har veldig mye penger og skal selge leilighet. skulle 10% av formuen hennes og jeg hadde hatt det ganske greit.

 

;)

8449863[/snapback]

 

 

Tullinger som ikke fortjener pengane.

Gi dem heller til folk som vet å nyte livet.

Vitsen med å ha 1 milliard i banken og enda jobbe..

Sprøe folk ..Får hun vanlig lønnslipp eller jobber hun gratis?

Gud er så urettferdig.

 

Hvorfor ikke gi bort litt av formuen...

Latterlige kvinnfolk

8451672[/snapback]

Gjennomtenkt og godt innlegg!

Lenke til kommentar

Det spørs veldig egentlig når jeg hadde sluttet...

 

1.Hadde jeg hatt en toppjobb i Aker-Kværner og plutselig fått en 500.000.000 kr av Røkke så hadde jeg nok sluttet.

 

2.Men hadde jeg grunnlagt mitt eget firma hadde jeg nok ikke sluttet å jobbe selv om jeg hadde tjent 10 mill om dagen.

 

Hadde ihvertfall ikke gitt bort noe :!:

Har jeg tjent 15 milliarder skal jeg f* meg få lov til å bruke dem på meg selv også :D

Vet det er mange som er enig med meg om akkuratt det (og at det er en del som hater meg pga det).

Lenke til kommentar
Jeg er nå i min fjerde uke med pappaperm, og akkurat nå har jeg ikke spesielt lyst til å dra tilbake på jobb. Skulle jeg sluttet å jobbe i det store hele, da måtte jeg ha hatt mer penger enn hva jeg tjener i dag. Det er jo bare logisk siden forbruket hadde gått opp en god del om jeg ikke hadde vært på jobb om dagene.

8462250[/snapback]

Jeg fatter ikke hvorfor man skal bruke så mye mer om man ikke jobber. I en periode var jeg arbeidsledig, og jeg brukte mindre da enn da jeg jobbet. Da jeg ikke søkte jobb dro jeg på sykkeltur eller gikk en lang tur. Det koster ikke stort.

 

Heldigvis har jeg nå en relativt trygg jobb jeg trives i, men tror jeg skal klare å fylle hverdagen med innhold som koster lite den dagen jeg slutter å jobbe selvom det antakelig ikke kommer til å skje før jeg fyller 62.

Lenke til kommentar
Mer fritid fører til større forbruk dersom man bruker fritiden på aktiviteter som koster penger, mer er det ikke å fatte.

 

Noen liker å stå mye på ski, gå på cafe, handle, etc. Disse tingene koster mer enn å sitte på jobb :)

8462986[/snapback]

Jeg er vant til å ikke bruke mer penger enn jeg har til disposisjon, og har litt problemer med at det skal være så vanskelig uansett om jeg har jobb eler ikke. Stå på ski koster ikke stort så lenge du går på bortoverski. Cafevandring og handling bør stå i forhold til økonomien. Det virker som om det er en vanlig oppfatning at forbruket er en faktor man ikke kan styre selv, og da har man selvsagt et problem.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg der, jeg bruker heller aldri mer penger enn det jeg tjener, og oppsparte midler blir aldri brukt til rent forbruk - kun langsiktige investeringer eller varige anskaffelser.

 

Når han sier at forbruket går opp, er det nok basert på det han mener er et behagelig forbruk på fritiden. Selvsagt kan dette styres, men det er kanskje slik at det er mer behagelig å jobbe og ha god råd på fritiden enn å ikke jobbe og ha dårlig råd på fritiden?

Lenke til kommentar
De som er virkelig rike er også arbeidsnarkomaner. Det blir en egen tilfredsstillelse å generere enda mere penger, hele tiden. Vet ikke om noen av de mangemillionærene som bare sitter på ræva og gjør ingenting. De er enten bedriftsledere for flere konserner, med i allverdens styrer osv.

 

Tror man blir rimelig pisslei av å gå hjemme og traske etter 3-4 mnd. Jeg var arbeidsløs i 4 mnd en gang, og holdt på å bli steike galen av kjedsomhet og apati.

8355995[/snapback]

 

Hvis jeg hadde hatt så mye penger som enkelte søkkrike personer (snakker om 100 millioner++) så kunne jeg glatt holdt meg hjemme... Finner jo alltid på noe... Style biler, bygge hjemmkino og bar og masse annet kult hjemme, besøke pensjonerte familiemedlemmer, kanskje hjelpe de litt med ting de ikke klarer å gjøre lenger (husarbeid og sånn), hvis man gidder kan man jo gjøre noe frivillig for lokalsamfunnet, for eksempel starte noe aktivitetsgreier for barn og ungdom eller noe, som ingen andre har tid til... Mye man kan finne på...

 

bææææh....

Lenke til kommentar

Det er sant, det er alltid de som VIL bli rik som ikke gjør noe og har lyst å bare fortsette å gjøre ingenting "når jeg blir rik".

 

Mens de som er styrtrike jobber ræva av seg og har ofte mange lederposisjoner i næringslivet eller driver eget forretningsimperium. De ligger aldri på ræva. Derfor er de rike.

Lenke til kommentar

Jeg nevner ikke navn, men en jeg kjenner veldig godt, er utdannet snekker, og jobbet som det store deler av livet. Etter en stund som snekker, starta han et lite firma med alle sparepengene sine, og i dag eier han et av verdens største konstruksjons- og byggefirmaer fordi han ikke satt på rompa hele dagen.

Personlig kunne jeg vært fornøyd med nok penger til regninger og litt ekstra.

Lenke til kommentar
Jeg nevner ikke navn, men en jeg kjenner veldig godt, er utdannet snekker, og jobbet som det store deler av livet. Etter en stund som snekker, starta han et lite firma med alle sparepengene sine, og i dag eier han et av verdens største konstruksjons- og byggefirmaer fordi han ikke satt på rompa hele dagen.

Personlig kunne jeg vært fornøyd med nok penger til regninger og litt ekstra.

8480426[/snapback]

 

Så du mener at det lønner seg å stå hele dagen? Etter erfaring blir man som oftest kun veldig sliten i knærne, ikke særlig rik.

Endret av Godseieren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...