nordin Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg kjøpte en brukbar PC til komfirmasjonen min for snart 3 år siden, og den har funket sånn nogenlunde bra helt frem til i dag. Etter at jeg hadde spist så kom det opp en blå skjerm som var "svak" og skjeiv. Det stod noe om lite fysisk minne. Jeg la ikke merke til noe mer siden jeg bare trodde at det var til å restarte, siden jeg har fått slike meldinger mange ganger på andre pcer også. Da jeg restartet gikk alt bra de 10 første sekundene, men så fortsatte PCen å jobbe seg videre mot Windows mens skjermen ble svart. Etter nok en restart kom jeg ikke inn i BIOS en gang, og slik har det fortsatt. Nå blir jeg bare møtt av pipinger fra hovedkortet når jeg slår på maskinen. Jeg har prøvd å fjerne støv, sjekke at ledningene er i og byttet spor for RAM-brikken, men foreløpig er PCen fortsatt helt død. Er det noen som kan gi meg tips til hvordan jeg kan løse dette? Jeg har bare en laptop i tillegg så det vil være umulig for meg å prøve ut deler fra andre maskiner for å sjekke hvilken komponent som har sviktet. Har heller ingen kompiser som har en "eksperimentsmaskin" til overs. Setter pris på svar! Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hva slags pipelyder er det den gir fra seg? Lenke til kommentar
nordin Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Hva slags pipelyder er det den gir fra seg? 8351749[/snapback] Høres ut som en alarm. Helt i oppstarten. Prøvde å ta ut rammen, og nå piper den i hvert fall ikke. Men jeg får fortsatt ikke noe bilde. Ville det ikke vært naturlig om det kom en feilmelding i oppstarten om jeg ikke hadde hatt ram-brikka i? Lenke til kommentar
fysj Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hva slags pipelyder er det den gir fra seg? 8351749[/snapback] Høres ut som en alarm. Helt i oppstarten. Prøvde å ta ut rammen, og nå piper den i hvert fall ikke. Men jeg får fortsatt ikke noe bilde. Ville det ikke vært naturlig om det kom en feilmelding i oppstarten om jeg ikke hadde hatt ram-brikka i? 8351916[/snapback] pipelydene er feilmeldinger. sjekk på produsenten av hovedkortets hjemmeside, så finner du sikkert en oversikt over hva de forskjellige pipekombinasjonene betyr. Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Når maskinen er koblet til strøm, ser du at det lyser bak maskinen der du plugger i nettverkskabelen ps: En Nettverkskabel må være plugged i da Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Bzerk1337: Så lenge hovedkortet gir fra seg feilmeldinger så funker hovedkortet, ingen vits å sjekke om det lever ved hjelp av en nettverkskabel. Finn frem hovedkort manualen eller gå på produsentens hjemmesider for å finne ut hva pipingen indikerer. Videre kan du prøve å sette CMOS(BIOS) tilbake til fabrikkinnstilinger ved å enten flytte på en jumper på hovedkortet ditt, eller ta ut CMOS batteriet i noen minutter og sett det inn igjen. For å finne ut hvilken jumper du skal flytte på så sjekker du i manualen eller på hjemmesiden til produsent. Batteriet ser ut som de flate batteriene som bruker i klokker o.l, bare at det er mye større. Lenke til kommentar
Hefalompen Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Bzerk1337: Så lenge hovedkortet gir fra seg feilmeldinger så funker hovedkortet, ingen vits å sjekke om det lever ved hjelp av en nettverkskabel. Finn frem hovedkort manualen eller gå på produsentens hjemmesider for å finne ut hva pipingen indikerer. Videre kan du prøve å sette CMOS(BIOS) tilbake til fabrikkinnstilinger ved å enten flytte på en jumper på hovedkortet ditt, eller ta ut CMOS batteriet i noen minutter og sett det inn igjen. For å finne ut hvilken jumper du skal flytte på så sjekker du i manualen eller på hjemmesiden til produsent. Batteriet ser ut som de flate batteriene som bruker i klokker o.l, bare at det er mye større. 8355973[/snapback] Dette er lignende symtomer som jeg hadde da jeg måtte bytte strømforsyning. Prøv å koble ut alle USB enheter, ekstra haddisker og tilleggskort som ikke er nødvendige. Hvis du får opp maskina da så trekker alt ekstra for mye strøm til at du kan starte opp. Strømforsyninger blir litt slappere i WATTen etter hvert. Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Prøv alle mulige ram muligheter Lenke til kommentar
raidernor Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Prøv alle mulige ram muligheter 8359860[/snapback] Bzerk, ikke for å rakke ned på deg eller noe, men det koster ikke mange kaloriene å lese hva vedkommende som trengte hjelp har skrevet i den første posten, der det tydlig står at han har prøvd å flytte _ram brikka_ i alle muligheter tilbake til temaet: prøvd å starte uten hdd tilkoblet? evt uten skjermkort(bare for å høre om det piper like stygt fremdeles) evt resatt bios? Endret 11. april 2007 av raidernor Lenke til kommentar
Haelas Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Jeg har prøvd å fjerne støv, sjekke at ledningene er i og byttet spor for RAM-brikken, men foreløpig er PCen fortsatt helt død. Det er deg jeg ser... Da mener jeg at han skal prøve allr forskjellige muligheter. Og hvis han har 2 ram brikker og 4 slots så blir det ca 16 forksjellige måter Endret 11. april 2007 av Bzerk1337 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå