chokke Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Ja, vi begynte på kjernefysikk idag og jeg må si at jeg forsto rimelig lite... Av den grunn at jeg aldri klarer å huske essensielle begreper som foton, elektromagnetisk stråling og lignende. Men etter hva jeg har klart å skjønne er et foton en energi som har en viss fast i en retning. Og vi lærte at om den har høy nok energi og passerer en relativt stor kjerne vil det dannes et elektron og et antielektron, men om disse to koliderer vil TO fotoner dannes. Vil de da ha halve energien til det originale fotonet? Og hva er det som definerer energien til et foton, er det bølgelengden eller? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Et foton er en energikvant. Denne energikvanten har konstant fart (lysetshastighet). Energien til denne energikvanten er bestemt av frekvensen på strålingen (E = hf der h er en kostant). Når et foton blir til to fotoner, ville jeg antatt at energien i hver foton blir halvvert, og dermed blir også frekvensen halvvert. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 mener å huske fra timen at fotoner hadde mulighet til å lage elektron og antielektron når den var under 486 nm, og at det ikke var uvanlig med rundt 80 nm, noe som fører til at et foton kan bli 4 fotoner? Fysikk var visst ikke like logisk nå Lenke til kommentar
kimla Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Dette er 3FY dette eller? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Dette er 3FY dette eller? 8353427[/snapback] 2FY sier sånn er det. Punktum. Men jeg klarer ikke godta at masse plutselig kan oppstå uten videre, som strider mot alt man har lært. "Masse kan ikke forsvinne". Er foton en slags tilstand av masse da? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Dette er 3FY dette eller? 8353427[/snapback] "Masse kan ikke forsvinne". 8353533[/snapback] Masse kan på en måte forsvinne. I en kjernereaksjon går masse over til energi (E = mc²), og da er det ikke noe masse der lenger. Men siden denne energien ikke kan forsvinne (bare gå over til nye former), så forsvinner i teorien ikke massen heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå