Gå til innhold

Våre skattepenger--> Toskas rettssak

Anbefalte innlegg

Satt meg ned i stad og leste noen nyheter på vg.no. Så slår det meg at denne David Toska karen, også kalt "kjendisen", må ha kostet Norges innbyggere flere miliarder i skattepenger.

Nokas saken, flere tonn med narkotika m.m.. Det finnes ingen ende på hva denne karen har drevet med. Det er vel ingen tvil om at "kjendisen" må bures inne for resten av livet? Er det noen tvil for rettsapparatet ang denne karen? Jeg er fullt og helt inneforstått med at vi må ha en viss rettssikkerhet her i Norge og det støtter jeg, men det er bare så vannvittig surt å se millionene renne til slike unyttige kjendissirkus, når det er så mye annet og så mye, mye mer fornuftige ting å bruke pengene på. Utbyttet i Nokas saken var vel på 57.4 millioner, men beløpet den norske stat har brukt, hitill, er langt langt større. Ta selv frem kalkulatoren og slå sammen beløpene du finner i de x-antall artikler du kan finne i nettavisene.

Håper det er flere som føler det på samme måten her, vi klager jo over de minste tusenlapper ekstra i skatt og avgifter, men ingen sier noe på de virkelige store pengeslukene.

Uansett hvilken dom denne mannen og hans kompanjonger får til slutt har vel de som alle andre kriminelle et rabattkort som gir 40% rabbatert soningtid ved innlevering i skranken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
flere miliarder i skattepenger.

8351054[/snapback]

Fyren har vært en generell utgiftspost for norske stat. Ikke akkuratt at han har betalt skatt av virksomheten sin heller! Hvilke post skriver man opp ransutbytte i på selvangivelsen?

Men han har nok ikke kostet milliarder da, tross alt så er han 943 millioner unna milliarden etter nokas!

Lenke til kommentar
flere miliarder i skattepenger.

8351054[/snapback]

Fyren har vært en generell utgiftspost for norske stat. Ikke akkuratt at han har betalt skatt av virksomheten sin heller! Hvilke post skriver man opp ransutbytte i på selvangivelsen?

Men han har nok ikke kostet milliarder da, tross alt så er han 943 millioner unna milliarden etter nokas!

8351245[/snapback]

Om du regner influasjonen og ringvirkninger av denne rettsaken, og ikke minst krekar og andre de kanskje noe unødvendige rettssakene så snakker vi miliarder. For ikke snakke om fremtidig sikring av banker osv pga ransfare, forsikringer osv.. De 54.7 millionene som var utbytte i Nokas saken er småpenger. De er ikke verdt å nevne en gang. Bare advokatene nokas lederne velger ut betaler vi skattebetalere mange tusner av kroner i timen. Les og regn og du vil forså vilke svimmle summer vi snakker om.

Lenke til kommentar
Om du regner influasjonen og ringvirkninger av denne rettsaken, og ikke minst krekar og andre de kanskje noe unødvendige rettssakene så snakker vi miliarder. For ikke snakke om fremtidig sikring av banker osv pga ransfare, forsikringer osv.. De 54.7 millionene som var utbytte i Nokas saken er småpenger. De er ikke verdt å nevne en gang. Bare advokatene nokas lederne velger ut betaler vi skattebetalere mange tusner av kroner i timen. Les og regn og du vil forså vilke svimmle summer vi snakker om.

8357506[/snapback]

1

Inflasjonsvirkningen av nokas saken p.t. er så små at de kan vi overse.

2

Vi snakker her om Toska/Nokas og ikke Krekar, derfor er kostnadene rundt han irrelevante

3

Advokatene blir betalt etter statens satser. Kjenner til en av dem som prosederte, hvor han fakturerte ca 1 million pr år i en tilsvarende sak, hvor staten stod for advokatsalæret. Så vi legger 1 million til grunn, for to advokater per tiltalt, altså 13x2 som gir 26 mill pr år. Si at hver advokat har hatt nokas som heltidsengasjement i to år, gir tilsammen 52 millioner, og da har vi vært raus med tidsforbruket. I tillegg gir vi aktoratet en god slump, 2stk x 1 mill x 2 år gir 4, så tilsammen 56 mill for advokatmat! Og det er godt tatt i.

4

Etterforskningen kostet ca 300 mill (Wiki)

Så til sammen etter de store postene blitt noe i overkant av 400 millioner, inkludert ransutbytte, som er nærmere ingenting enn milliarden, for ikke å snakke om milliardene.

Med tanke på ringvirkningene, så kan ikke de måles noe særlig kvalitativt, da vi ikke vet hvordan ulike sikkerhetstiltak hadde blitt imøte kommet uten nokas saken.

I tillegg har Nokas saken både forebygget og oppklart annen kriminell virksomhet, som samfunnet hadde hatt som alternativ utgift hvis ikke.

For all del, poenget mitt er ikke at Nokas-saken har vært billig. Men å sette proposjoner på flere milliarder blir nok noe overdrevet!

Lenke til kommentar

Ja, mange milarder var vel kanskje å sette saken litt på spisen, det kan jeg gå med på. Men tror neppe du har tatt med alle faktorer i regnestykket ditt, og det skjønner jeg veldig godt. Det er umulig å få med alle både direkte og indirekte kostnader, i en slik sak. Huske å ha lest en artikel i ett eller annet finansblad hvor det var gjort en kalkyle på kostnadene vedrørende nokas styret. Mener å huske fra denne artikelen at det var snakk om adskillige større summer enn i overkant av 400 millioner. Skal se om jeg ikke får bladd frem igjen den artikkelen.

DarkSlayer: Nei, jeg mener så absolutt ikke at vi skal la dem gå fri. Men syns du ikke det er noe ironisk at vi bruker (la oss bruke regnestykket til Montgomery) nesten 8 ganger så mye penger på rettssaken til de Nokas tiltalte enn hva ransutbyttet var?

Endret av Desses
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

litt latterlig at man kan bruke så mange penger på en slik fillesak. sett i sammenheng med beløpet som faktisk er brukt.

Lenke til kommentar
litt latterlig at man kan bruke så mange penger på en slik fillesak. sett i sammenheng med beløpet som faktisk er brukt.

8372421[/snapback]

Nokas ranet var alt annet enn en fillesak!

Ranet var Stavangers lille 9-11, som lammet byen i en aksjon med militært format. Slik aksepteres ikke, og uansett hva prisen måtte bli, så er det en billig signal for å forhindre noe slikt igjen!

Dessuten etter Nokas har det ikke vært større bankran i Norge, mot flere i årene før, da etterforskningen sprengte norske ransligaer, slik at man der har begrenset tapene av andre ran

Lenke til kommentar

omg er du helt på jordet? .... 9-11 my ass. Ingen bygning ble påkjørt av noen 737, ingen terrorister var med, 5000 døde ikke

å sette et ran, med litt skyting som er på nivå med det man har i usa på en vanlig dag, og BARE 1 kverka politimann er et normalt brutalt ran. Det var verken kommando ran eller noe millitært med det. Det er bare uvanlig med 20stk som raner noe i Norge.

9-11 ... Det får være grenser for livlig fantasi.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
omg er du helt på jordet? .... 9-11 my ass. Ingen bygning ble påkjørt av noen 737, ingen terrorister var med, 5000 døde ikke

å sette et ran, med litt skyting som er på nivå med det man har i usa på en vanlig dag, og BARE 1 kverka politimann er et normalt brutalt ran. Det var verken kommando ran eller noe millitært med det. Det er bare uvanlig med 20stk som raner noe i Norge.

9-11 ... Det får være grenser for livlig fantasi.

8381149[/snapback]

Ranet var Stavangers lille 9-11

8380726[/snapback]

Kom igjen! Heng med!

Eller du kan prøve å slutte å hyl som du er fjorten og heller fortell hvorfor ikke!

Lenke til kommentar

8372421[/snapback]

Etterforskningen har hatt en kjempeeffekt, og skremt vannet av alle i det kriminelle miljøet. Før Nokas var det f.eks. flere postbankran i året, etter Nokas har det vel vært ett, eller noe slikt.

Dessuten, hvilket signal hadde man sendt om man bare hadde stoppet etterforskningen da de hadde brukt like mye som det forsvant? Det hadde betydd at det hadde vært fritt fram for å drive med ransvirksomhet i Norge, så lenge man skjuler seg godt nok, eller bare raner lite nok til at ikke det "lønner" seg å etterforske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg sier ikke at det er en fillesak i Norske øyne. Jeg sier det er en fillesak i forhold til hvor mye penger de bruker på denne saken. Ikke en gang USA`s verste bankran krever slike summer. Skremme? vet ikke jeg, men 15år straff i gjennomsnitt er ikke særlig skremmende. Tror de fleste ler av ressursbruket på denne saken. Det er ikke snakk om å stoppe noen etterforskning. Men de summene som blir brukt til for eksempel sikring av fangene er latterlig. De har jo flere vakter enn president Bush.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...