KristianF Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg har drømt hele livet om å kjøre lastebil (pappen min var lastebilsjåfør når jeg var liten), og jeg kommer ikke til å slutte å drømme om det før jeg sitter bak rattet! Eneste problemet mitt er at jeg ikke har 100k kr til å betale det førerkortet. Hva kan jeg gjøre med det? Finnes det noen måte / plasser å få støtte til det? Jeg var hos NAV og spurte de idag, og fikk som svar at de aldri gir ut støtte til noe sånt (så lenge det ikke var noe veldig spesiell grunn) og ikke i nærheten av det beløpet. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 spør noen transportbedrifter eller noe sånt. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Hvordan skal jeg gjøre det? Har hørt folk har sagt det før, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram på den.. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Militæret har vell støtte ordning for lastebil ennda. Bil er vell borte. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Militæret vet jeg om. Når jeg var på sesjon tidligere i år, så fikk jeg vite at jeg kanskje kommer inn i sommer. Men å ikke vite noe sikkert plager meg, derfor vil jeg helst prøve å ta førerkortet på lastebil før det, og begynne å jobbe litt. Er drittlei av å gå 2 år uten å gjøre noe som helst. Edit: Førerkort på bil (kl. B) har jeg. Endret 11. april 2007 av Stealth- Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Er drittlei av å gå 2 år uten å gjøre noe som helst. Er du klar over at du har kasta bort 2år? Du kan studere, skaffe deg en jobb Har du prøvd? ved å gå til nav kan du få veiledning og hjelp til å søke jobb er det bare lastebilsjåfør du vill bli? Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Er drittlei av å gå 2 år uten å gjøre noe som helst. Er du klar over at du har kasta bort 2år? Du kan studere, skaffe deg en jobb Har du prøvd? ved å gå til nav kan du få veiledning og hjelp til å søke jobb er det bare lastebilsjåfør du vill bli? 8358334[/snapback] Jeg er veldig klar over at jeg har kasta 2 år rett ut vinduet. Studere vil jeg absolutt ikke mer pga. litt sosiale problemer. Er derfor jeg heller ikke klarer å finne meg en hvilken som helst jobb. Å være lastebilsjåfør har jeg drømt om hele livet, og gir meg ikke før jeg får den jobben. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Er drittlei av å gå 2 år uten å gjøre noe som helst. Er du klar over at du har kasta bort 2år? Du kan studere, skaffe deg en jobb Har du prøvd? ved å gå til nav kan du få veiledning og hjelp til å søke jobb er det bare lastebilsjåfør du vill bli? 8358334[/snapback] Jeg er veldig klar over at jeg har kasta 2 år rett ut vinduet. Studere vil jeg absolutt ikke mer pga. litt sosiale problemer. Er derfor jeg heller ikke klarer å finne meg en hvilken som helst jobb. Å være lastebilsjåfør har jeg drømt om hele livet, og gir meg ikke før jeg får den jobben. 8361075[/snapback] Du kan jo høre med NAV Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Mener bfisk fikk betalt lastebillappen av Diplom-Is mot at han jobbet der en sommer. Hvis militæret kan være aktuelt, bør du ringe Vernepliktsverket og forhøre deg om mulighetene for å havne i en transportenhet. En kamerat måtte ut med 2k i egenandel da han ønsket å ta kursene som lar en beholde lappen utover ett år. Edit: http://www.diplom-is.no/index.gan?id=1644&subid=0 Vi tilbyr:Full opplæring, muligheter for opplæring kl. C. Gode lønnsforhold. Hektisk, men trivelig miljø. Muligheter for fast ansettelse. Endret 11. april 2007 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Tusen takk for Diplom-Is tipset sindres. Vet noen om flere sånne tilbud, så tas de imot med stor takk Skal også ta en telefon til forsvaret og høre om jeg kommer inn eller ikke i sommer, og om jeg får kjangs til å ta førerkort kl. C&CE der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) har hørt om at NAV gir ut lastebil-lappen om du har en jobb med en gang du får det. altså at du har det skriftlig fra en bedrift at du får jobb der. Mulig du er litt ung for å få dette dog. ellers så kan du ta opp et lån for å investere i det selv. For at en bank vil gi deg et lån så må du nok ha det skriftlig fra en bedrift at du får jobb der etter du har tatt lappen. Militæret er også en mulighet. Endret 12. april 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
FRODO24 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 du får ikke kjøre ce før du er 21 likevel. ce koster ikke 100k er du helt dust? Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Spar meg for frekkheten. Jeg får kjøre C&CE når jeg er 18, men ikke biler med kjøre/hviletid, men det kan du bare sende inn en søknad for, og får den som oftest godkjent. Prisen på ca. 100k har jeg hørt fra andre, og det er derfor jeg skriver det. I gårkveld sendte jeg mail til en lokal kjøreskole og spurte hvor mye det vil koste for å ta kun kl. C hos de, og dette er svaret jeg fikk: Hei, for kun de obligatoriske på førerkort kl C er: Kjøring/kurser kr.15010 Gebyrer Statens Vegvesen kr. 1255 Glattkjøring kr. 5260 (innen et år etter førerprøven) Så ser ut som det vil komme på 22-25k, noe som er langt lavere enn det jeg har hørt fra andre folk. Så ble en del billigere enn jeg trodde, så skal vel kanskje klare å betale det selv om jeg tar opp et lite lån. Lenke til kommentar
FRODO24 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Spar meg for frekkheten.Jeg får kjøre C&CE når jeg er 18, men ikke biler med kjøre/hviletid, men det kan du bare sende inn en søknad for, og får den som oftest godkjent. Prisen på ca. 100k har jeg hørt fra andre, og det er derfor jeg skriver det. I gårkveld sendte jeg mail til en lokal kjøreskole og spurte hvor mye det vil koste for å ta kun kl. C hos de, og dette er svaret jeg fikk: Hei, for kun de obligatoriske på førerkort kl C er: Kjøring/kurser kr.15010 Gebyrer Statens Vegvesen kr. 1255 Glattkjøring kr. 5260 (innen et år etter førerprøven) Så ser ut som det vil komme på 22-25k, noe som er langt lavere enn det jeg har hørt fra andre folk. Så ble en del billigere enn jeg trodde, så skal vel kanskje klare å betale det selv om jeg tar opp et lite lån. 8376452[/snapback] hei vilken kjøreskole er dette? her jeg bor opererer dem med 25tusen pakketilbud og dette er for det obligatoriske og kjøretimer.. glattkjøring kommer på 5200ekstra men den kan du ta neste år så sllipper å betale så mye på en gang Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 http://www.sogndal.vgs.no/ Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 (endret) hei vilken kjøreskole er dette?her jeg bor opererer dem med 25tusen pakketilbud og dette er for det obligatoriske og kjøretimer.. glattkjøring kommer på 5200ekstra men den kan du ta neste år så sllipper å betale så mye på en gang Haugaland Transportskole http://www.sogndal.vgs.no/ http://www.sauda.vgs.no/ Finnes vel ca. 5 skoler i landet med det tilbudet tror jeg. Endret 13. april 2007 av Stealth- Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Kom deg til Sambandsbataljonen til sommeren og søk deg til Trenseksjonen i Kommandotroppen. Der kommer flesteparten av soldatene til å få klasse C-lappen. Jeg er en av de i 06/07-kontingenten som har fått lastebillappen av Forsvaret. Vi er ca 15 soldater som har fått lappen, i tillegg til fem til av de som kom inn nå i januar. Jeg har gitt en liten egenandel på i underkant av 1000 kr. I tillegg til at du får lappen, så får du omlag et halvt år med praksis før du evt går ut i det sivile arbeidslivet. Du har jo selvsagt CSS-bataljonen også, som er en ren transportbataljon, men der er det så mange soldater at du nesten aldri får kjøre. Under årets NATO-øvelse lå CSS-bilene strødd i veikanten, mens vi i SBBN ikke trengte berging noen ganger Lenke til kommentar
steingal Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg har drømt hele livet om å kjøre lastebil (pappen min var lastebilsjåfør når jeg var liten), og jeg kommer ikke til å slutte å drømme om det før jeg sitter bak rattet!Eneste problemet mitt er at jeg ikke har 100k kr til å betale det førerkortet. Hva kan jeg gjøre med det? Finnes det noen måte / plasser å få støtte til det? Jeg var hos NAV og spurte de idag, og fikk som svar at de aldri gir ut støtte til noe sånt (så lenge det ikke var noe veldig spesiell grunn) og ikke i nærheten av det beløpet. 8350851[/snapback] Hei! De på NAV har ikke helt oversikten. Jeg kjenner personlig en som fikk støtte til lastebil lappen, men det var før de skifta navn til NAV. Men det skulle da ikke ha noe å si. Han som fikk det var på attføring. Han hadde jo en spesiell grunn, men han kan da ikke ha vært så spesiell heller. En helt vanlig kar først i 20-åra. Vi har vel alle våre spesielle grunner til litt av hvert, eller hva. Lenke til kommentar
Stinemoj Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hva med bare å søke deg inn på skole? Om du går mekaniske fag/service og samferdsel og deretter transport og logistikk, så får du Lastebil og vogntog lappen så og si gratis... Du har også mulighet til å gå ulike kurs via vgs skoler om du er over 21 år. sjekk ut disse sidene: http://www.oktransportfag.no/ http://www.honefoss.vgs.no/risesletta/Hjem...de_YS/INDEX.HTM Der står stort sett alt du trenger å vite om lappen og kurs osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå