Rognalf Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg forstår ikke hvorfor det er bil 2 som er riktig plassert. Er det ikke sånn at man skal plassere seg mot venstre når man skal til venstre? Jeg skulle egentlig krysse av nr. 3 bare så det er sagt. Jeg kan gå med på at nr.2 er uforsvarlig parkert, men hvorfor er ikke nr.3 ulovlig parkert? Han har jo parkert etter skiltet og før krysset. Fasiten sier "Feil. Du står mellom forbudsskiltet og veikrysset. Forbudet gjelder fra skiltet og fram til første veikryss når ikke underskilt angir noe annet." Ifølge min forståelse sier de det motsatte av hva reglene sier. Eller..? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg forstår ikke hvorfor det er bil 2 som er riktig plassert. Er det ikke sånn at man skal plassere seg mot venstre når man skal til venstre? Jeg quoter bildet siden jeg føler det er hensiktsmessig. Såvidt jeg kan se har bil 1 lagt seg ut i motgående felt over en heltrukken gul linje (gul skiller mellom kjøreretninger, hvit mellom filer). Denne bilen er mao. helt på bærtur. Jeg skulle egentlig krysse av nr. 3 bare så det er sagt. Jeg kan gå med på at nr.2 er uforsvarlig parkert, men hvorfor er ikke nr.3 ulovlig parkert? Han har jo parkert etter skiltet og før krysset. Fasiten sier "Feil. Du står mellom forbudsskiltet og veikrysset. Forbudet gjelder fra skiltet og fram til første veikryss når ikke underskilt angir noe annet." Ifølge min forståelse sier de det motsatte av hva reglene sier. Eller..? 8350373[/snapback] Her vil jeg si at alle bilene står riktig parkert bortsett fra bil nummer 3. Bil nummer 4 står ikke i nærheten av noe parkering fobudt-skilt (dvs det er et kryss mellom bilen og skiltet) og står lovlig Bil nummer 1 står før parkering forbudt-skiltet gjelder og står lovlig Bil nummer 2 står før parking-forbudt-skiltet gjelder og står lovlig (du må huske at bil 2 kommer fra motsatt vei enn de andre bilene) Bil nummer 3 har parkert like etter et parkeing forbudt-skil og står ulovlig. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Jeg trodde også at bil 3 sto ulovlig, men zensor.no sier nei. Er de rett og slett teite, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Men bil 2 står rett etter et kryss. Jeg mener å huske å ha lest om noe sånt og at det ikke er lov. Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg skjønte ikke helt forklaringen din på hvordan zensor.no sier at bil 3 står riktig. Hvis du velger alternativ 3 så sier jo du at bil 3 står greit parkert (som jo er feil). Da sier zensor.no: Fasiten sier "Feil. Du står mellom forbudsskiltet og veikrysset. Forbudet gjelder fra skiltet og fram til første veikryss når ikke underskilt angir noe annet. Om jeg har skjønt din forklaring rett så sier fasiten her at bil 3 står feilparkert. Kan være jeg har misforstått deg her...? Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Jeg kan ikke parkere slik som bil 2 og Jeg kan ikke parkere slik som bil 3 er etter min forståelse begge to riktige svar, men zensor.no sier at kun bil 2 er feilparkert og sier at nr.3 er riktig parkert fordi "Du står mellom forbudsskiltet og veikrysset. Forbudet gjelder fra skiltet og fram til første veikryss når ikke underskilt angir noe annet" Eller kanskje dette er en av de avskaffede oppgavene med flere riktige alternativer. Det ville isåfall forklart litt... tror jeg :S Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Du har lest litt feil. Les alternativene igjen: På nr2 står det "Jeg KAN parkere slik bil 2 har gjort". zensor sier at bil 2 er den som er rett parkert. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 På spørsmål 10 så er det fordi bil 1 kjører på feil side av sperrelinja. På spørsmål 30 ville jeg sagt at det er bil 1 og 4 som står riktig parkert, fordi skiltene står på begge sider av veien, og gjelder fram til første veikryss. Og etter hva jeg har lært så spiller det ingen rolle hvem vei bilen står når skiltet står den veien det gjør i dette tilfellet. Btw så bestod jeg prøva i dag. 2 feil. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Stealth: Helvete jeg hater sånne svaralternativer. Hadde jeg sett nøyere etter hadde jeg skjønt at alternativ 2 var det eneste riktige. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Men er det lov å parkere så nær et kryss? Jeg mener å huske at jeg har lest noe om det. Eller tuller jeg bare nå :/ Jonas: Gratulerer! 2 feil er jo helt sinnsykt. Har du noen tips? ;P Jeg vurderer å ta den snart jeg og, men jeg er redd for å få sånne teite spørsmål/svaralternativer som de fleste nettprøvene har Og angående sperrelinja: Hvordan vet man at det er feil side? Linja slutter jo der krysset begynner. Endret 10. april 2007 av Idonotlikebroccoli Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Du skal ligge på høyre side av den gule linjen. De som kjører på andre siden kjører mot deg. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Stealth: Helvete jeg hater sånne svaralternativer. Hadde jeg sett nøyere etter hadde jeg skjønt at alternativ 2 var det eneste riktige. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Men er det lov å parkere så nær et kryss? Jeg mener å huske at jeg har lest noe om det. Eller tuller jeg bare nå :/ Jonas: Gratulerer! 2 feil er jo helt sinnsykt. Har du noen tips? ;P Jeg vurderer å ta den snart jeg og, men jeg er redd for å få sånne teite spørsmål/svaralternativer som de fleste nettprøvene har Og angående sperrelinja: Hvordan vet man at det er feil side? Linja slutter jo der krysset begynner. 8352463[/snapback] Det nærmeste man kan parkere kryss er 5 meter. 2 feil er vel ikke helt sinnsykt.. Mesteparten av spørsmåla er logiske, så det gjelder å tenke etter og bruke det man kan. Jeg hadde gjort halvparten av oppgavene i spørsmålsboka, også hadde jeg lest 2/3 av teoriboka før jeg tok prøva. Spørsmålsboka anbefaler jeg deg å gjøre. Der finner man slike spørsmål man kan finne på teoriprøva. Jeg veit at den ene feilen min var på en sonn "Hva vil du gjøre?"-oppgave. Noen spørsmål kan virke teite og dumme, og som om flere svar kan være riktige. Men på disse må man lese spørsmålet og svarene nøye, fordi det ofte er forskjeller som KAN og MÅ. Eks: Hva er riktig når det gjelder alkohol og bilkjøring? - Man KAN kjøre ut - Alkoholgrensa for bilkjøring er på 0,2 promille - Det er bra å nyte alkohol under bilkjøring Dette var bare et eksempel, men det er på slike spørsmål det gjelder å tenke seg ekstra godt om! Sperrelinja er heltrukken. Gul linje skiller kjørefeltet for motgående trafikk, mens hvit linje skiller for medgående trafikk. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 "Gul linje skiller kjørefeltet for motgående trafikk, mens hvit linje skiller for medgående trafikk." Begge bilene kjører i samme retning da.. Ikke rart man blir forvirra. Nå skal det også nevnes at jeg ikke har hatt moped eller noe sånt før, så trafikkerfaringen min er nokså lav :/ Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 "Gul linje skiller kjørefeltet for motgående trafikk, mens hvit linje skiller for medgående trafikk." Begge bilene kjører i samme retning da.. Ikke rart man blir forvirra. Nå skal det også nevnes at jeg ikke har hatt moped eller noe sånt før, så trafikkerfaringen min er nokså lav :/ 8356001[/snapback] Akkurat! Derfor er den ene bilen feilplassert. Vi har høyrekjøring i Norge, noe som tilsier at man alltid skal ligge på høyre side av den gule streken. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Jeg skjønner nå. Jeg ble bare svært forvirra, siden jeg aldri har sett noen som kjører mot kjøreretningen. Takk for hjelp =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå