Gå til innhold

Hvor har vi "sjelen" fra?

Anbefalte innlegg

Har jeg fortstått det rett er "sjelen" (religiøst sett) den delen av kroppen som er overnaturlig, som ikke følger naturlovene og som bestemmer hvem vi er. Som ateist tror jeg ikke på noen sjel og jeg tror at mennesket ikke er stort annet enn en gående super fancy datamaskin. Jeg tror også at fremtiden er forrutbestemt på den måten at universet går sin gang og kan ikke forrandres ved hjelp av f.eks. fri vilje. Jeg tror at fri vilje er i den fortstanden religiøse mener, ikke finnes og er heller en illusjon. Som fysikklovene våre sier vil man kunne forutse en gjenstands bevegelse i framtiden hvis man kjenner gjenstandens ALLE faktorer. Jeg tror det samme gjelder for universet og mennesket.

Men nok om det. Religiøse tror at mennersker har en overnaturlig del av oss som gjør at vi kan velge fritt mellom alle valg vi har tilgjengelige. Vi er selv skyldige for våre valg og må da ta ansvar for det vi gjør også. Alle sjeler er forskjellige noe som gjør hvert enkelt menneske unikt. Hvordan forklarer dere da hvor vi har denne sjelen fra? Fordelt ut av gud? I så fall, hvis gud har bestemt hva slags sjel vi har, hvordan kan han da skylde på oss når vi har gjort noe galt? Vi kan ikke velge genene våre, vi kan ikke velge oppvekstmiljø (som er med på å forme hjernen vår slik at vi takler situasjoner på våre egne måter) og vi kan heller ikke velge sjelen vår, alike vel blir vi trua med å dra til helvete hvis vi gjør noe galt :hmm: Det er det jeg ikke forstår med denne guden er at han er ansvarlig for absolutt alt og han vet absolutt alt som skjer i framtiden, alikevel så har han ikke kontroll på hva vi gjør?

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra minnet så har vi den fra en rekke religioner... med et stort gapende svart hull av et unntak i jødedommen-kristendommen-islam.

De bibelske ordene; hebraiske "nephesh" og greske "anima" og "spirit" betyr "livgivende pust", "pust" og "pust" henholdsvis...

Men er alle oversatt med "sjel" og "ånd" i norske og engelske oversettelser ("Soul" og "spirit" på engelsk).

Grekerene hadde et ord for "sjel", selv om det sjeldent eller aldri ble brukt i greske bibler: "Psyche".

Psyche kjenner vi i dag som "psyke" på norsk -- og dette baserer seg sansynligvis på samme misforståelsen som ytrykkene som omhandler "hjertet" som et følelsesorgan -- siden funksjonene "hjertet" og "psyket" hadde i sine tider egentlig er det vi i dag kaller for "hjernen".

(Selv om metaforer for hjertet ofte er ensbetydende med "følelser", og da spesielt forelskelse, kjærlighet, sorg og skyld, i dag, så har det tidligere blitt trodd at man tenkte med hjertet.)

Sjelen vi tenker på når vi snakker om "sjel" har mange mulige opprinnelser, bare ikke bibelske.

Blant annet kan den stamme fra en germansk religion eller den norrøne religionen -- som begge kan være opphav til det engelske ordet Soul.

Norrøn er "Sjâl" mens germanerene brukte "Sawul". (Wikipedia)

Disse to kan alltids ha hatt en felles opprinnelse, da de danske vikingene ikke var langt fra germanerene rent geografisk.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...