Gå til innhold

Fjerne en disk fra RAID


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-18 19:59, skrev Kjetil Lura:

Quote:


LasseAndreK skrev (2002-12-18 19:48):

Tror han mente at han kjørte en singel disk på RAID-kontrolleren, ikke at han kjørte den i RAID :smile:



Joda kanskje det lasse, Men han skrev raid0. Han bruker promise/highpoint kontroller som en vanlig ide kontroller ata100/133. Kanskje det var sånt han mente?

 

Det var nok det ja, formuleringen var kanskje ikke god nok :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 19:48, skrev LasseAndreK:

Tror han mente at han kjørte en singel disk på RAID-kontrolleren, ikke at han kjørte den i RAID :smile:



 

Takk!! Endelig en som har forstått det...

 

Men er ikke noe problem lenger. Jeg bytter ut min 28GB disk med en 80GB disk tilsvarende den jeg har, og settet 28GB'eren i en ADS ekstern IDE-kontroller på firewire. Så jeg slipper å gjøre noe med disken som står på raid-kontrolleren...

Lenke til kommentar

Hehe raid med 1 hd.

 

Fra NT 4.0 pro og senere er det faktisk mulig å sette opp raid 0 med 2 disker uten noen harddiskkontroller med raid i det heletatt. Tar jeg ikke feil kan det kjøres raid opp til raid 5 fra diskbehandling i NT 5.0 pro. Vil jo da tro at også NT 5.1 støtter dette.

 

Likeledes om det finnes en haddiskkontroller som støtter raid (Raidkontroller) kan det kjøres disker som ordinære IDE/DMA eller IDE/UltraDMA hardisker uten raid aray. Det er ikke tvang å kjøre raid selv om disken er koblet til en harddiskkontroller med raid. Det stilles inn i harddiskonytrolerens bios.

 

Raidkontrolleren åpner mulighet til å kjøre raid på os som ikke støtter raid, som Win9x og feks. NT 4.0 som kun støtter raid 0.

Lenke til kommentar

Dette er feil. RAID 0+1 betyr striping + mirroring. Dvs at man bruker 4 harddisker, der 2 av diskene brukes akkurat som i RAID 0 der man sprer dataene over 2 disker pga bedre hastighet. De 2 siste diskene brukes for å speile innholdet på de to første, så blir det mer robust.

 

Quote:


Den 2002-12-18 19:59, skrev vslatten:

Når du setter inn kun 1 disk på ein RAID utgang, vil RAID kontrolleren (på mitt MSI kort med ein Promise kontroller i alle fall) sette opp noko den kaller "RAID 0+1" Det vil sei RAID 0 med 1 disk, noko som slett ikkje er RAID i det heile tatt.


....


-vslatten


Lenke til kommentar
Info til orginalposter:

 

En disk i Raid0 går ikke. det kreves to eller fler fysiske disker for å kunne oppnå Raid0/1/ (5 - tre eller fler)

 

Vi er ikke idioter. Hadde du giddet å lest gjennom postene ville du finne ut at han ikke kjørte den i et array - men som singel - none RAID disk på RAID kontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...