Gå til innhold

Fjerne en disk fra RAID


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:


janvmoen skrev (2002-12-17 21:48):

Jeg har i dag en disk i RAID0 (trengte alle fire IDE-plassene til andre enheter). RAID-disken har 3 partisjoner.


Dersom jeg fjerner denne disken fra RAID og setter den som primær master, vil jeg da måtte formatere og legge inn alt på nytt, eller vil maskinen finne de tre partisjonene?



Det er bare å prøve så finner du fort ut om det går? Nei seriøst det går ikke, Du må desverre formatere diskene som du har brukt i raid 0. Men det skader ikke å prøve?
Lenke til kommentar

ØHHHHHHHHH!!

For det første, du kan ikke ha 1 -EN- disk i raid 0 løsning, minimum 2 disker må du ha. Så i beste fall står den som en vanlig disk, eller dynamisk hvis du har win2k OS.

 

Hadde du eventuelt hadd 2 disker i raid 0, og fjernet den ene, ville du miste all data på begge diskene dine.

Og disk 0, altså den første ville du ikke fått bootet opp før du fjernet RAID'en fra den, kan være litt klønat utifra hvilke type raidkort du har hatt.

Lenke til kommentar

vet ikke hvorfor dette forumet har stor procent av CLUELESS NEWBIES som bare MÅ uttale seg ...men...

 

hvis du fjerner hvilkensomhelst disk fra et RAID 0 volume (stripe) , vil alle data på dette volumet bli ubrukelige (til du eventuelt setter in disken igjen)

 

CLUELESS NEWBIES burde forstå INTERLEAVING i RAID 0 , for å fatte at det ikke kan gå.

Lenke til kommentar

altså, RAID 0 MÅ ha 2 disker for å være "RAID 0" - les definisjonen.

det er ingen RAID 0 å kjøre én eneste disk ! det er ikke RAID i det hele tatt.

 

RAID er

Redundant Array of Inexpensive/Independent Drives.

 

hva F. for et suppehue kan kalle én disk for "Array" ?

:smile:

Lenke til kommentar

altså, RAID 0 MÅ ha 2 disker for å være "RAID 0" - les definisjonen.

det er ingen RAID 0 å kjøre én eneste disk ! det er ikke RAID i det hele tatt.

 

RAID er

Redundant Array of Inexpensive/Independent Drives.

 

hva F. for et suppehue kan kalle én disk for "Array" ?

:smile:

Lenke til kommentar

Kremt kremt... Som den litt hissige personen sier: RAID-0 betyr _ikke_ at man har koblet disken til en RAID-kontroller uten å bruke RAID modus. RAID-0 betyr at man bruker 2 disker som man sprer dataene utover for dermed å øke lese og skrivehastighet (og samtidig øke risiko). Fjerner man en disk er partisjonen(e) som ligger på RAID-0 diskene uleselige.

Lenke til kommentar

Poenget er vel strengt tatt at han bare har en disk i utgangspunktet, satt den på raidkontrolleren, og bruker den sådan som ide-kontroller. Ikke et RAID0. MEN; jeg har gjort akkurat det samme, og man får opp i RAID-BIOSen eller hva man skal kalle det, at du har en disk i et RAID0-oppsett. Ergo kan han flytte den ene disken, siden han ikke har to i RAID.

Lenke til kommentar

Greit da skjønner jeg at man kaller det RAID-0 (selv om det ikke er det)...

 

Men faktisk er det ikke alltid det går bra å flytte en disk fra en IDE kontroller til en annen pga. forskjellige måter å adressere disken på. Har opplevd at en harddisk formatert, partisjonert og i helt fin stand på en maskin er uleselig på en annen. Og må reformateres for å virke.

 

Quote:


Den 2002-12-18 19:23, skrev bergangster:

Poenget er vel strengt tatt at han bare har en disk i utgangspunktet, satt den på raidkontrolleren, og bruker den sådan som ide-kontroller. Ikke et RAID0. MEN; jeg har gjort akkurat det samme, og man får opp i RAID-BIOSen eller hva man skal kalle det, at du har en disk i et RAID0-oppsett. Ergo kan han flytte den ene disken, siden han ikke har to i RAID.


Lenke til kommentar

Når du setter inn kun 1 disk på ein RAID utgang, vil RAID kontrolleren (på mitt MSI kort med ein Promise kontroller i alle fall) sette opp noko den kaller "RAID 0+1" Det vil sei RAID 0 med 1 disk, noko som slett ikkje er RAID i det heile tatt.

 

Har lest på Amdmb.com foruma om folk som har køyrt dette RAID 0+1 oppsettet og skifta disken over til vanleg IDE-kontroller utan problem (på MSI kt3 kort). Dei måtte berre hugse å skifte Boot device i biosen.

 

Dersom det ikkje går, trur eg ikkje nokon skade er skjedd. Berre å sette disken tilbake på RAID kontrolleren.

 

-vslatten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...