Gå til innhold

Har du stryki på oppkjøring?

jahas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjørte på rødt(!) og var ikke helt oppmerksom på en footman som gikk over gangfeltet etter en rundkjøring. Sensor måtte bryte inn to ganger. Huff og huff, for en dag...

Du hadde iaff en klar grunn for at du strøk? En venninne av meg fikk bare høre at hun "kjørte for for" uten at han kunne gi noen konkrete eksempler og hun holdt seg alltid innenfor fartsgrensen. Kanskje en grunn til at denne personen har nicknamet "strykejernet"

Lenke til kommentar
Kjørte på rødt(!) og var ikke helt oppmerksom på en footman som gikk over gangfeltet etter en rundkjøring. Sensor måtte bryte inn to ganger. Huff og huff, for en dag...

Du hadde iaff en klar grunn for at du strøk? En venninne av meg fikk bare høre at hun "kjørte for for" uten at han kunne gi noen konkrete eksempler og hun holdt seg alltid innenfor fartsgrensen. Kanskje en grunn til at denne personen har nicknamet "strykejernet"

Tror ikke du skal legge så mye i det :p det er er en vanvittig standard kommentar om kjøre sensorer generelt, absolutt ALLE trafikkstasjoner har en eller flere som "visstnok blir kalt strykejernet"(klassisk kaffepause humor). Kan garantere deg at folk fra den helt andre enden av landet har hørt den og ;)

tilbake til topic: Nei, strøyk på teorien en gang, men oppkjøring gikk glatt, har en kamerat som strøk pga en fotgjenger som spratt ut i veien og sensor måtte bryte seg inn, det var ikke gangfelt der engang, men seff er dette ting man skal kunne "se for seg" og sikre seg mot, så det var liten trøst. Han greide den lett på andre forsøk da

Endret av Dkdaffy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange nyttige tips i tråden her som kan være nyttige å ta med seg på oppkjøringa jeg har om 3 uker :yes: En bekjent greide å stryke etter 1minutt. Utenfor trafikkstasjonen er det en rundkjøring, der holdt han på å kjøre rett i en bil, så sensoren måtte nødbremse. Han fikk beskjed om å bare ta runden rundt rundkjøringa å kjøre tilbake, man får jo en ny mulighe. Dette skjedde i Drøbak for de som er kjent. Kan ikke tenke meg hvor kjipt det blir hvis jeg stryker, men er jo ikke verdens undergang hvis man stryker, man får jo en ny sjanse(selvom det er rimelig lang ventetid rundtom i landet). Har kjørt hvertfall en gang i uka siden jeg var 16, og kjøretimene har gått bra, så håper på det beste. Tror sensoren har mye å si. Fint hvis jeg får en hyggelig sensor som er lett å prate med :)

Lenke til kommentar

Stod på første forsøk. På notislappen jeg fikk fra sensor fikk jeg "Bra kjørt og gratulerer med dagen" (dagen jeg fylte 18).

Dette var til tross for at jeg kvelte bilen da jeg stod på et stoppskilt. Tok det helt med ro, startet opp bilen igjen, sjekket nøye at alt var klart i stedet for å kaste meg på gassen for å komme i gang igjen og da var det null problem.

Lenke til kommentar
Stod på første forsøk. På notislappen jeg fikk fra sensor fikk jeg "Bra kjørt og gratulerer med dagen" (dagen jeg fylte 18).

Dette var til tross for at jeg kvelte bilen da jeg stod på et stoppskilt. Tok det helt med ro, startet opp bilen igjen, sjekket nøye at alt var klart i stedet for å kaste meg på gassen for å komme i gang igjen og da var det null problem.

Å kvele bilen på opkjøring har ikke noe å si. Det eneste er at man selv kan bli jævla stressa.

Lenke til kommentar

åhh har oppkjøring 8 juli, bursdagen min. Har kjørt siden jeg ble 16 og håper virkelig ikke at jeg stryker. Kjørelæreren min har ikke no å si på meg og selv om jeg ikke har noen storbyer i nærheten av der jeg har lært å kjøre, så klarer jeg fint å kjøre i oslo når det er rush.

Blir hjemme alene hele sommerferien med en bil stående i oppkjørselen så det å stryke ville bli en skikkelig nedtur.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

eg har desverre strøket siste 02.11.09, eg var altfor sint! eg fikk ei veldig streng gammel dame som sensor. ho sa eg kjørte alt for sakte, 60 i 80 sone og brukte feil giring. men eg hadde 3 kjørelærer og brukte samme bil fra traffikskule på oppkjøring og eg har alltid brukt 3 gir når eg kjører 60 i 80 sone og skifter til gir 4 når eg kjører 70 eller 80. men når der er 70 skilt, kjørte eg i 70 og 50 i 50sone.

to av min lærerer har også sagt til meg tidligere att eg må OFTE kjøre rolig og forsiktig og eg trenger ikkje å kjøre akkurat 80 i 80 sone, det er bare maks. så eg tenkte 60/70 er ganske nok fartgrense men ho tenkte førskjellige.

ho likte ikkje også att eg ofte kjørte saktere når eg ser veier på min høyre side. vi er ikkje på forkjørsvei så eg tenkte eg må legge merke om vikeplikt på høyre og være oppmerksom viss der kommer en bil men ho tenkte det var feil!!! duh!!!! så rart dame!!!

noen som har kjørt opp i ørsta/volda? Tips til meg? skal kjøre igjen dinna veke. uff!

sikkerhertskontrolspm http://www.nesoddentrafikkskole.no/sikkerhetskontroll.htm

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hadde oppkjøring for andre gang i dag, gikk ikke som jeg hadde håpet i det hele tatt. Denne gangen strøk jeg fordi jeg ikke brukte høyre ytterspeil nok ved feltskifte, overså et fartsgrense skilt og noe kludring med kjøring i rundkjøring. Jeg skjønner at han strøk meg på dette.

Sensor sa til kjørelærer at det bare var noen små justeringer før jeg ville klare det. Så da får jeg bare øve så mye som mulig før neste oppkjøring som blir uti juli en gang...

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring for andre gang i dag, gikk ikke som jeg hadde håpet i det hele tatt. Denne gangen strøk jeg fordi jeg ikke brukte høyre ytterspeil nok ved feltskifte, overså et fartsgrense skilt og noe kludring med kjøring i rundkjøring. Jeg skjønner at han strøk meg på dette.

Noen tips til akkurat dette er å finne rytmen. Ideelt sett skal man ikke trenge å få med seg slikt i bevisstheten engang.

Kjør mye på veiene der du vet det er oppkjøringsruter, så du lærer deg fellene og fartsgrensene, og husk hvor viktig speilbruk er. Om du øver nok på det ser du i speilene og blindsone uten å tenke deg om, og da er mye gjort.

Dette er veldig viktig dersom du bor i en større by, hvor det er mange felter på ringveier etc., tross alt er feltskifte noe man gjøre hele tiden der.

Dersom man bor i en mindre by er det også veldig viktig å øve på!

Det kommer veldig godt med når man først er i større byer!

Kan love deg jeg stresset første gangene mine i Oslotrafikken. Bergenstrafikken med en diger Ford Transit varebil var heller ikke helt digg  laugh.gif

Om man har en trist, gammel grinebiter av en sensor kan det være lurt å sette på radioen, dersom man blir mer avslappet av det. Jo mer anspent man er, jo lettere er det å gjøre feil.

Dersom dere får igang en koselig samtale er mye gjort, for da føles vedkommende mer ut som passasjer enn dommer over liv og død.

Og hei; alle gode ting er tre ;)

Lenke til kommentar

to av min lærerer har også sagt til meg tidligere att eg må OFTE kjøre rolig og forsiktig og eg trenger ikkje å kjøre akkurat 80 i 80 sone, det er bare maks. så eg tenkte 60/70 er ganske nok fartgrense men ho tenkte førskjellige.

Dette er stikk motsatt av det jeg har lært. Er det ikke grunn til å ligge lavere enn fartsgrensa, så gjør man ikke det. Dette skaper farlige situasjoner, sa kjørelæreren til meg. Dessuten så er det utrolig irriterende å ligge bak en sinke som lager kø.

Jeg besto oppkjøringa på første forsøk, eneste hun nevnte var at jeg burde snu meg helt og legge armen bak passasjersetet når jeg rygga, enn å bare snu hodet. Teoriprøven strøyk jeg tre ganger på forresten.

Av mine venner som har tatt lappen i år, så er det bare to som har stryki. Og ifølge dem, så er det selvfølgelig sensor som har vært ute etter dem. Å skylde på "strykjernet" er visst populært :p Kjenner flere han har gitt bestått enn stryk. Selv fikk jeg en sensor som så ut av vinduet og sukket. Tror hun kjedet seg :p Fikk forresten den enkleste ruta(fra trafikkstasjonen, ned til ringshaug og tilbake igjen på motorveien, for de som er kjent i vestfold.)

Beste tipset er å la være å ha oppkjøring hvis du ikke føler deg 100 % klar. Og når du sitter der i bilen med sensor, så bare slapp av og tenk på det som en vanlig kjøretime :)

Lenke til kommentar

Besto også på første, men må si det va close call. Han var litt i tvil pga speilbruken min, brukte den lite, og hadde relativt stor fart inn i kryss hvor det kunne være vikeplikt (samt fotgjengere osv). På lappen sto det da: Litt for stor fart inn i kryss, og litt lite speilbruk.

Btw: Glemte å sette lysene på i starten av kjøringen. Han måtte påpeke dette iform av ett ledende spørsmål, som endte med at jeg skrudde det på :)

Han er den alle frykter skal være sensoren, men jeg syntes han var hyggelig fra A-Å.. Prata masse skit osv..

Lenke til kommentar

Strøyk første gang, er over 9 år siden da. Men bomma på vikeplikt fra høyre. Var den som gjorde utslaget, samt jeg lå litt for nær en lastebil i 90-sonen. Pluss ett par andre ting.

Andre gangen gikk det greit, mest sannsynlig siden det var 12/9-2001 og sensor var mer opptatt av å høre på nyhetene på radio. Holdt på å kjøre av veien, men sensor brydde seg ikke. Hadde det vært en annen dag og en annen sensor hadde jeg nok strøket den gangen og.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...