Isbilen Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Sjekket posten for et øyeblikk siden, og der finner jeg en DVD fra Home Enter filmklubb, med vedlagt giro og "velkommen som medlem, blablabla ..."-lapp. Jeg har aldri samtykket i å bli medlem i noen filmklubb, men forsendelsen er som den skulle vært hvis noe slikt hadde vært tilfelle. Altså ligger angreskjema ved. Problemet er at siden denne "avtalen" er "inngått" over nett, må jeg betale frakt tilbake, samt gjøre meg den umake det er å sende dritten tilbake (kanskje ikke rare innsatsen, men uendelig mye mer enn null). Dessuten er det for dumt at jeg skal måtte melde meg ut av en klubb jeg aldri har meldt meg inn i. Dette er altså et såkalt negativt salg. Har jeg noe som helst ansvar for å rydde opp i dette, eller kan jeg bare ringe dem, be dem ryke og reise og si at de ikke kommer til å se noe til den DVD-en med mindre jeg får en frankert returkonvolutt i postkassa? Endret 10. april 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 fikk noe ala det samme fra mr music, ingen som svarer på telefon, Sendte også første pakka tilbake med et brev om at jeg ikke har meldt meg inn. Fikk ikke noe svar, bare nye pakker med cd-er... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Markedsføringsloven sier: "§ 2a. Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale m.v. Det er forbudt i næringsvirksomhet a) å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale, og b) å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale. Ved leveranse i strid med første ledd bokstav b er mottakeren ikke forpliktet til å betale, så framt ikke annet er bestemt ved lov." Men du må nok i det minste gi beskjed, og evt be om en returkonvolutt. Å betale noe frakt selv er naturligvis utelukket. Endret 10. april 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Forbrukerrådet Spørsmål: Jeg har fått en regning fra et selskap jeg ikke kjenner til. Selskapet påstår at jeg har benyttet meg av deres tjenester, må jeg betale ? Hva skal jeg gjøre, kan jeg bare kaste regningen ? Svar: Nei, du bør ikke bare kaste regningen. Du må rette en skriftlig innsigelse til avsender og si ifra at du ikke har bestilt eller benyttet deg av tjenesten. Det er selskapet som må dokumentere at de har en avtale med deg. Dersom selskapet ikke kan dokumentere at du har benyttet eller bestilt tjenesten, så har de ikke noe rettslig grunnlag for kravet sitt. Du trenger altså ikke å betale. Ved å sende en innsigelse, gjør du det klart at kravet er omtvistet. Sender selskapet, til tross for innsigelsen, kravet til inkasso må de selv svare for de utenrettslige omkostningene(inkassoomkostningene). Dette vil også være et brudd på Inkassolovens bestemmelser om god inkassoskikk. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Sjekket posten for et øyeblikk siden, og der finner jeg en DVD fra Home Enter filmklubb, med vedlagt giro og "velkommen som medlem, blablabla ..."-lapp. Jeg har aldri samtykket i å bli medlem i noen filmklubb, men forsendelsen er som den skulle vært hvis noe slikt hadde vært tilfelle. Altså ligger angreskjema ved. Problemet er at siden denne "avtalen" er "inngått" over nett, må jeg betale frakt tilbake, samt gjøre meg den umake det er å sende dritten tilbake (kanskje ikke rare innsatsen, men uendelig mye mer enn null). Dessuten er det for dumt at jeg skal måtte melde meg ut av en klubb jeg aldri har meldt meg inn i. Dette er altså et såkalt negativt salg. Har jeg noe som helst ansvar for å rydde opp i dette, eller kan jeg bare ringe dem, be dem ryke og reise og si at de ikke kommer til å se noe til den DVD-en med mindre jeg får en frankert returkonvolutt i postkassa? 8348906[/snapback] Behold DVD'en, skriv ett brev der du hyggelig men bestemet, bestrider kravet, si at du ikke akter verken å betale for produktet, ei heller returnere det før du får refundert beløpet som det kommer til å koste deg å returnere DVD'en, samt beløp for porto på det brevet du allerede har sendt og betaling for tiden du har kastet bort på dette... (gjerne rundt 300) Du kan kontaktes på mobil : 13245678 på dagtid hvis det er noen forespørsler i forbindelse med dette... hilsen ....... Du må jo kaste bort dyrebar tid på å kjøre til/fra postkontoret, kanskje tilogmed skrive på pakken (som du ikke har bestilt) pluss at du må skrive klagebrev.... Klart du skal ha betaling for dette.. (eller beholde DVD'en uten ekstra kostnader) Ps : Husk å skrive en tidsfrist på brevet, besvares innen : 01.01.01 hvis ikke besvart innen den dato, ser jeg på denne saken som at dere har løst meg fra mitt krav fra dere som kunde og at jeg kan beholde DVD'en som tort og svie. Hovedpoenget her er å bestride kravet, slik at de ikke kan sende det til inkasso. Da inkassobyråer ikke har lov til å ta saker der kunde/kjøper har bestridt kravet... Endret 12. april 2007 av lock-aze Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Kan det være noen som har kødda med deg og registrert med ditt navn/adresse? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Behold DVD'en, skriv ett brev der du hyggelig men bestemet, bestrider kravet, si at du ikke akter verken å betale for produktet, ei heller returnere det før du får refundert beløpet som det kommer til å koste deg å returnere DVD'en, samt beløp for porto på det brevet du allerede har sendt og betaling for tiden du har kastet bort på dette... (gjerne rundt 300) Du kan kontaktes på mobil : 13245678 på dagtid hvis det er noen forespørsler i forbindelse med dette... hilsen ....... Du må jo kaste bort dyrebar tid på å kjøre til/fra postkontoret, kanskje tilogmed skrive på pakken (som du ikke har bestilt) pluss at du må skrive klagebrev.... Klart du skal ha betaling for dette.. (eller beholde DVD'en uten ekstra kostnader) Ps : Husk å skrive en tidsfrist på brevet, besvares innen : 01.01.01 hvis ikke besvart innen den dato, ser jeg på denne saken som at dere har løst meg fra mitt krav fra dere som kunde og at jeg kan beholde DVD'en som tort og svie. Hovedpoenget her er å bestride kravet, slik at de ikke kan sende det til inkasso. Da inkassobyråer ikke har lov til å ta saker der kunde/kjøper har bestridt kravet... 8365148[/snapback] Kan jeg skrive et slikt krav, der jeg kan kreve ekstra betaling for tiden jeg har brukt på å prøve å kontakte de, skrive brev osv? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg fikk det samme en gang fra samme selskap. Jeg forklarte det lett i telefonen og slapp å betale og kunne sende filmene tilbake igjen. Men de var greie og sa viss jeg ville beholde de kunne jeg betale portoen som var på 40kr Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Fy faen MR Music er sleipe. De fikk brevet mitt, og ringte opp igjen, og hevdet alt jeg hadde skrevet var feil Jeg hadde bestilt osv... først skulle jeg visst betale alt, men fikk overtalt den sikkert stein dumme blondina(?) at hun skulle sende en returkonfolutt Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 hehe! hun er ikke så dum skjønner du! hun er sikkert smart nok hun, men du var mer kranglete enn hva hun gadd å være med på! du burde bare sagt at kravet er omtvistet- og spilt ballen helt og fullt til dem! kjæresten min fikk en sending med noe barberblader for en stund siden. hun fikk sin advokatfar til å sende dem et brev. firmaet gadd ikke si noe, foruten at de "hevdet" at pakken var bestilt på nett! noe det selvsagt ikke var, men foruten hadde de jo rent innrømmet sin skyld! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Uff, jeg har enda ikke fått somlet meg til å gjøre noe med dette ... Takk for bumpen og påminnelsen. Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet et brev hvor du forteller at du ikke har meldt deg inn, ikke har tenkt til å melde deg inn og at du har mottatt varer som du ikke har bestilt og sender disse tilbake sammen med en faktura... Faktura for porto (for å sende varer+brev i retur) og erstatning for tort og svie (og tiden du har brukt på dette) Noe a-la "lock-aze-quoten" lenger opp Edit: Leifer Endret 18. april 2007 av Tobinor Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 hehe! hun er ikke så dum skjønner du! hun er sikkert smart nok hun, men du var mer kranglete enn hva hun gadd å være med på! du burde bare sagt at kravet er omtvistet- og spilt ballen helt og fullt til dem! kjæresten min fikk en sending med noe barberblader for en stund siden. hun fikk sin advokatfar til å sende dem et brev. firmaet gadd ikke si noe, foruten at de "hevdet" at pakken var bestilt på nett! noe det selvsagt ikke var, men foruten hadde de jo rent innrømmet sin skyld! 8414525[/snapback] jeg var jo høflig jeg, ivvartfall i starten, til hun begynte å påstå at hun hadde rett, og ikke jeg. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Kan det være noen som har kødda med deg og registrert med ditt navn/adresse? 8366624[/snapback] Det tviler jeg på. Jeg er ganske sikker på hva som er årsaken her; i det siste har norsk internett florert med konkurranser og spørreundersøkelser av typen hvor man ved å svare på dem nesten automatisk samtykker i å melde seg inn i et eller annet eller å motta en vareprøve "gratis". Iht. norsk lov finnes det dog alltid en måte å delta uten å inngå noen som helst avtale, og jeg har alltid vært forsiktig og benyttet meg av disse. Det er sikkert en eller annen av disse som er feilaktig programmert eller noe, slik at websiden ikke skiller mellom de som bestiller og de som bare er med på konkurransen. EDIT: Her er et typisk eksempel på denne typen konkurranser. Hvis du ser litt nøye etter, finner du en liten link hvor det står "jeg ønsker kun å delta i konkurransen". Endret 19. april 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå