Anonym5656 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hepp! Hvordan fungerer det å installere linux på mac ved siden av os x? Vil den bruke Grub, eller os x sin bootloader? Og er det noe mindre trygt enn å installere det på en PC? Har lagdt inn Linux utallige ganger på PC, og det har aldri vært noe problem. Vil det fungere å installere linux på en partisjon på en ekstern firewire disk, og boote den? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Eg kan ikkje sjå kvifor det skulle vere mindre trygt i ein mac. Men, det er vel meir virus og drit enn til mac, så du må vel beskytte deg. Men, sidan du har gjort det før, er du vel vant med det. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Tror ikke han mener virus, men om det faktisk går an å installere Linux på Mac uten å fucke opp alt Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Tror ikke han mener virus, men om det faktisk går an å installere Linux på Mac uten å fucke opp alt 8419013[/snapback] Jess Det jeg er redd for er at jeg kommer til å skrive over bootloaderen til OS X, og jeg må reinstallere OS X f.eks. noe som er veldig kjedelig, siden det er så stress å få reinstallert OS X på skolen(skole mac det er snakk om). Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Tror muligens du endre bootloaderen, men at du kan velge hvilket system du skal boote, dette gjøres med og holde nede "alt", eller "Ctrl" e husker ikke hvilken av de det var, og orker ikke ta en rebot, kjørte en live cd en gang, så vett at det skal være mulig. Hvor du instalerer er opp til deg, men bootloaderen vil lete der du instalerte linux. Skal vel gå smærtefritt, men kan ikke garantere noe. Tror Mac maskinen vil bruke egen bootloader, men det er eg ikke 100% sikker på da eg ikke har instalert linux på mac, bare prøvd live cd/dvd. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Hvilken Mac har du? Har du en med Intel, så kan du jo bare bruke Bootcamp til å gjøre alt for deg, så blir det null stress Lenke til kommentar
martbo Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det skal gå helt fint å legge inn Linux på en Intel-mac, men pass på at du har backup av disken før du begynner. Jeg skulle legge inn kubuntu, men den var så morsom at den ødela partisjonstabellen uten at jeg gjorde noe. Og jeg vet faktisk hva jeg holder på med Ta backup, så tar det iallefall ikke så lang tid å få ting tilbake sånn de var igjen Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg har prøvd å kjøre Ubuntu og Fedora Core på Macen min gjennom BootCamp, hadde ingen problemer med det Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Eg kan ikkje sjå kvifor det skulle vere mindre trygt i ein mac. Men, det er vel meir virus og drit enn til mac, så du må vel beskytte deg. Men, sidan du har gjort det før, er du vel vant med det. 8416065[/snapback] Finnes akkurat like mange effektive virus og spyware til linux som til mac, så ingen grunn til ekstra beskyttelse. Lenke til kommentar
nivix Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Dette er en fin guide for å installere Ubuntu på MacBook med Boot Camp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå