avtrekkeren Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 En annen ting er at Lithium-Ion-batterier (som vel brukes her) omtrent ikke kan brukes "feil", så at det er nærmest dødt etter 7 måneder høres kun ut som en fabrikasjonsfeil. 8362733[/snapback] Det er ikke riktig. Det er *lett* å drepe et Li-Ion batteri (jfr. rådene på batteryuniversity). Fx. 100%->99%->100% charge cycles vil ta knekken på det rimelig kjapt. Dvs. hvis maskinen brukes bare bittelitt uten strøm (suspend-to-ram, bære på den i 20 minutter, plugge tilbake i AC), og programvaren/batterikontrolleren er så dumme at de lader det maksimalt såsnart den bærbare står på AC, så er det en garantert vei til å drepe batteriet innenfor det oppgitte tidsrom. Andre ting, slik som hvor kraftig batteriet tømmes, hvilke temperaturer den lades/brukes på, kan også påvirke batteriets levetid. Når dette er sagt, 7 måneder er en kort levetid for batteri. Med bakgrunn i at HP gir 1 års garanti, burde man definitivt reklamere på det som fabrikasjonsfeil. IMVHO. 8364372[/snapback] Klarte ikke finne det du sier ved den linken... Det jeg HAR lest noe om er at disse batteriene ikke har minne, og er beregnet på "klatt-lading", og at disse batteriene normalt sett har en levetid på 2-3 år, basert på aldring heller en (feil) bruk. Linken bekrefter dette så vidt jeg kan se. Selvsagt kan man bruke det feil hvis man går inn for det, men det var ikke det jeg mente. Med mindre trådstarter har oppbevart batteriet i en bakerovn så skal det normalt sett ikke være noen problem. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 har vært borti flere hp maskiner både bedrift og private modeller. aldri vært med på noe tull når det kommer til å få swappet batteri. mange kan sikkert si mye negativt om hp men gnien er de ikke. fyll ut skjemaet du finner hos hp du. så får du nesten garantert nytt batteri uten mer tull enn at en ringer deg opp for å verifiserre adressa di.. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Klarte ikke finne det du sier ved den linken... Neivel. Det jeg HAR lest noe om er at disse batteriene ikke har minne, og er beregnet på "klatt-lading", og at disse batteriene normalt sett har en levetid på 2-3 år, basert på aldring heller en (feil) bruk. Linken bekrefter dette så vidt jeg kan se. Stemmer, det. Men Li-Ion- batterier skal fx. hverken fullades eller fullutlades regelmessig, noe som er *lett* å gjøre med en dum kontroller og/eller programvare som er satt opp teit. Selvsagt kan man bruke det feil hvis man går inn for det, men det var ikke det jeg mente. Med mindre trådstarter har oppbevart batteriet i en bakerovn så skal det normalt sett ikke være noen problem. 8365074[/snapback] Bare trådstarteren ved hva han/hun har gjort med batteriet. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 det var nok en eller annen feil på batteriet, har forøvrig opplevd liknende problem med et dell batteri (som også fulgte med pcen ved kjøp, erstatningsbatteriet fungerte fint i 2 år og overlevde til slutt pcen). Har snakket med support og fikk nytt batteri .HP support for kontorbærbare er glimrende forresten, synd at jeg ikke oppgraderte til 3 års HP Care Pack når jeg kjøpte maskinen. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Det jeg HAR lest noe om er at disse batteriene ikke har minne, og er beregnet på "klatt-lading", og at disse batteriene normalt sett har en levetid på 2-3 år, basert på aldring heller en (feil) bruk. Linken bekrefter dette så vidt jeg kan se. Stemmer, det. Men Li-Ion- batterier skal fx. hverken fullades eller fullutlades regelmessig, noe som er *lett* å gjøre med en dum kontroller og/eller programvare som er satt opp teit. Jahah, hvor i all verden står det at de ikke skal fulllades? Eneste er at man ikke skal oppbevare batteriene fulladet over tid. Tvert om anbefales det å lade batteriene ofte og lite. Men ja, man skal helst ikke utlade batteriet helt, men de aller fleste li-ion batterier har innebygd sperre mot dette så vidt jeg vet, vel når det gjenstår kun 1-2%. Likevel anbefaler siden du linket til tidligere ikke å gå under 20%, og dette stemmer nok, men jeg tviler sterkt på at batteriet vil bli så ødelagt på såpass kort tid. Og, dum kontroller og feil programvare? Dette kan uansett ikke regnes som brukerfeil. Selvsagt kan man bruke det feil hvis man går inn for det, men det var ikke det jeg mente. Med mindre trådstarter har oppbevart batteriet i en bakerovn så skal det normalt sett ikke være noen problem. 8365074[/snapback] Bare trådstarteren ved hva han/hun har gjort med batteriet. 8365451[/snapback] Hva i all verden har dette med poenget å gjøre? Sa da virkelig ikke at jeg visste hva han hadde gjort... Endret 12. april 2007 av KriFos Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Stemmer, det. Men Li-Ion- batterier skal fx. hverken fullades eller fullutlades regelmessig, noe som er *lett* å gjøre med en dum kontroller og/eller programvare som er satt opp teit. Jahah, hvor i all verden står det at de ikke skal fulllades? batteruniversity, vel? (jeg oppgav linken) * Ikke trickle-charge (en del laptoper kutter ikke ladingen med mindre batteriet er 100%) * Det å lade til 90% framfor 100% øker levetiden. Det står jo på sidene. Eneste er at man ikke skal oppbevare batteriene fulladet over tid. Tvert om anbefales det å lade batteriene ofte og lite. Mmm... Men ofte og lite != til 100%. Man dreper Li-Ion batteriene *veldig* fort hvis man utsetter dem for regelmessige 100->99->100 charge cycles. Og, dum kontroller og feil programvare? Dette kan uansett ikke regnes som brukerfeil. Det spørs på kontrolleren og programvaren. ThinkPads har fx. en mulighet for å stille charge thresholds til det man vil. Hvis man er så teit at men setter de til "start på 99", "slutt på 100", har man seg selv å takke for et ødelagt batteri. Har brukeren ingen slike innstillingsmuligheter, så er det selvsagt ikke brukeren sin feil. Bare trådstarteren ved hva han/hun har gjort med batteriet. 8365451[/snapback] Hva i all verden har dette med poenget å gjøre? Sa da virkelig ikke at jeg visste hva han hadde gjort... 8365624[/snapback] Ingen påstod at du viste det heller. Det er umulig å si på bakgrunn av informasjonen til OP hva feilen kan skyldes. Jeg har skissert et mulig scenario hvor brukerfeil vil ødelegge batteriet før dets tid er omme. Men uten å se på batteridata (noen produsenter er så snille at de eksporterer disse data til brukeren, slik at man fx. kan se hvor mange charge cycles et batteri har vært gjennom) og kjenne til bruksmønsteret (kanskje var batteriet ladet på veldig høye temperaturer hver gang) er det umulig å si hva som gikk galt. 7 måneder er på grensen til at uforsvarlig bruk kan ødelegge batteriet. Men det får være opptil HP å vurdere. Endret 12. april 2007 av zotbar1234 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 jeg har ikke brukt batteriet på en uforsvarlig (slik som beskrevet i tråden) måte, så det er ikke vits i å spekulere i det. dessuten er det OT Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Leser veldig mange rare svar her. fakta er at batteri går under tilbehør til produktet, garanti/reklamsjon på batteri er begrense i forhold til produktet selv forbatteri er en forbruksvare med mindre forventet levetid enn produktet selv. Et batteri har i følge kjøpsloven 6 mnds garanti, der enkelte fabrikanter som hp kan øke dette til 1 år for der den enkelt forlenger deres garanti for kundes beste interesse. Sier hp det er 1 års garanti så reklamer til dem, men om ikke annet er oppgitt er det normalt bare 6 mnd`s garanti på batteri uansett produkt. Men må jo uansett prøve da, om hp satser sterkt på god kundebehandling kan de være tilhjelpelig selv om du ikke har krav på noe, så lykke til :-) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 fakta er at batteri går under tilbehør til produktet, garanti/reklamsjon på batteri er begrense i forhold til produktet selv forbatteri er en forbruksvare med mindre forventet levetid enn produktet selv. Et batteri har i følge kjøpsloven 6 mnds garanti, der enkelte fabrikanter som hp kan øke dette til 1 år for der den enkelt forlenger deres garanti for kundes beste interesse. Sier hp det er 1 års garanti så reklamer til dem, men om ikke annet er oppgitt er det normalt bare 6 mnd`s garanti på batteri uansett produkt. Men må jo uansett prøve da, om hp satser sterkt på god kundebehandling kan de være tilhjelpelig selv om du ikke har krav på noe, så lykke til :-) 8403879[/snapback] Alt dette er galt, og bare å ignorere. Leser veldig mange rare svar her. Svaret ditt var vel egentlig det rareste, og helt totalt feil. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Leser veldig mange rare svar her. Takk for ditt bidrag til disse. fakta er at batteri går under tilbehør til produktet, garanti/reklamsjon på batteri er begrense i forhold til produktet selv forbatteri er en forbruksvare med mindre forventet levetid enn produktet selv. Jepp. Batteriet har kortere levetid enn resten av produktet. Reklamasjonsretten er ikke begrenset. Men som med alt annet, du kan kun reklamere på produksjonsfeil. At batteriet dør raskere enn f.eks. harddisken er ikke en produksjonsfeil, men naturlig. Et batteri har i følge kjøpsloven 6 mnds garanti, der enkelte fabrikanter som hp kan øke dette til 1 år for der den enkelt forlenger deres garanti for kundes beste interesse.Sier hp det er 1 års garanti så reklamer til dem, men om ikke annet er oppgitt er det normalt bare 6 mnd`s garanti på batteri uansett produkt. Veldig skråsikkert sagt. Jeg regner jo da selvfølgelig med at du kan vise til hvilken paragraf i enten Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven som fastsetter 6 måneders garanti på batterier. Men må jo uansett prøve da, om hp satser sterkt på god kundebehandling kan de være tilhjelpelig selv om du ikke har krav på noe, så lykke til :-) Han har krav på et nytt batteri. HP gir 1 års garanti, noe kunden har skriftlig. I tillegg har han reklamasjonsrett, som spesifiseres i Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven avhengig av hva slags kjøp det er snakk om. Du hadde nå rett i en ting hvertfall. Man kan lese mange rare svar i denne tråden. Endret 17. april 2007 av TEE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå