Gå til innhold

Hvor lang garanti på batteri? HP nx6310

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg kan kreve nytt batteri, maskinen er ca 7 mnd og batteriet er så godt som ubrukelig. HP battery check sier dessuten "replace - one or more of the cells in the battery are not functioning correctly"

finner ikke noe om garantitiden i mine papirer, noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vanøigvis gir hp 6mnd garanti på batterier.....

8349152[/snapback]

det er vel ikke meninga at et batteri skal ikke gå fra 100% til 10% på 7 mnd vel?

forøvrig fant jeg dette på hp under g. Parts Only Warranty (POW = Delegaranti):

"Batterier: HPs oppladbare batterier er berettiget til Parts Only Warranty (delegaranti, se punkt g.) på 12 måneder. Batterier er ikke berettiget til gjenværende del av garantien på det produktet de tilhører og/eller noen av de garantitjenester som produktet ellers har. "

http://www.hp.no/index.phtml?id=539&leftna...ort_garanti_nav

nå vet jeg ikke om dette gjelder for min situasjon, får vel ringe å høre da

Lenke til kommentar
Vanøigvis gir hp 6mnd garanti på batterier.....

8349152[/snapback]

Fullstendig feil.

HP har 12 måneders garanti på batteriet. Dersom Battery Check sier at batteriet er defekt og det er 7 måneder gammelt, ring 80062800, og du vil få tilsendt nytt batteri uten problemer.

Lenke til kommentar
Alle batterier har kun et års garanti (om ikke annet er oppgitt) i følge norsk kjøpslov.

8355277[/snapback]

Og jeg lurer veldig på hvor det står hen... i norsk kjøpslov stilles det kun et krav til garanti og det er at det ikke kan være dårligere enn reklamasjonsretten. Om man ønsker å tilby garanti eller ei er helt frivillig.

Lenke til kommentar
Alle batterier har kun et års garanti (om ikke annet er oppgitt) i følge norsk kjøpslov.

8355277[/snapback]

forbrukerkjøpsloven sier vel at reklamasjonstiden er minimum to år på alt som ikke regnes som normal slitasje eller forbruksvarer. Dermed er det altså enten to år eller ingenting, hvilket betyr at batterier ikke kommer inn under punktet med reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven. Produsentens garantier er dermed det eneste man kan støtte seg på.

Lenke til kommentar

Har nesten samme PC (nx6110), og det tok ca. den samme tia før batteriet var bare skiten. Og venter du litt til (7 mnd), kommer sikkert laderen din til å brenne seg. HPløst!

:nei:

Utrolig at "de store" ikke har kunne lært seg til å selge noe som det ihvertfall ser ut som kvalitet. Ellers er PC'en ok, men hva hjelper det...?

Lenke til kommentar

8355277[/snapback]

forbrukerkjøpsloven sier vel at reklamasjonstiden er minimum to år på alt som ikke regnes som normal slitasje eller forbruksvarer. Dermed er det altså enten to år eller ingenting, hvilket betyr at batterier ikke kommer inn under punktet med reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven. Produsentens garantier er dermed det eneste man kan støtte seg på.

8355681[/snapback]

Har du sett noen avgjørelser på dette? Ikke for å kverulere, vil bare være sikker på ting. Med tanke på at laptopbatterier er en del av et produkt og i nesten alle tilfeller unike for dette produktet slik at man ikke har noe valg ved kjøp av nye. Videre vil fabrikasjonsfeil fremdeles gjelde, slik som i tilfellet med Sony-batteriene.

Lenke til kommentar

8355681[/snapback]

Forbrukerkjøpsloven nevner ikke såkalte "forbruksvarer" med et eneste ord.

Man kan utvilsomt reklamere i dette tilfellet, men siden garantien uansett gjelder er det vel like greit å bruke den.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven nevner ikke såkalte "forbruksvarer" med et eneste ord.

Man kan utvilsomt reklamere i dette tilfellet, men siden garantien uansett gjelder er det vel like greit å bruke den.

8363268[/snapback]

fair enough, men at batterier taper seg i kvalitet over tid og mister evnen til å ta ladning kommer i hvertfall inn under begrepet "normal slitasje" ettersom det sjer med alle batterier, selv om noen varer lengre enn andre. Batteriet på min maskin (produsert av sony) sluttet plutselig å ta lading når maskinen var ganske nøyaktig ett år gammel, mens det nye batteriet (produsert av samsung) nå er ett og ett halvt år gammelt og fortsatt gir inntil 3,5 timer batteritid.

Til waerg34g så har jeg i hvertfall ikke hørt om noen enda som har vunnet fram med å reklamere på nettopp dette fenomenet. Men folk lenger opp her sier jo at HP gir ett års garanti på batteriene sine, så da skulle vel saken være grei for trådstarter i alle tilfelle.

Lenke til kommentar
En annen ting er at Lithium-Ion-batterier (som vel brukes her) omtrent ikke kan brukes "feil", så at det er nærmest dødt etter 7 måneder høres kun ut som en fabrikasjonsfeil.

8362733[/snapback]

Det er ikke riktig. Det er *lett* å drepe et Li-Ion batteri (jfr. rådene på batteryuniversity). Fx. 100%->99%->100% charge cycles vil ta knekken på det rimelig kjapt. Dvs. hvis maskinen brukes bare bittelitt uten strøm (suspend-to-ram, bære på den i 20 minutter, plugge tilbake i AC), og programvaren/batterikontrolleren er så dumme at de lader det maksimalt såsnart den bærbare står på AC, så er det en garantert vei til å drepe batteriet innenfor det oppgitte tidsrom.

Andre ting, slik som hvor kraftig batteriet tømmes, hvilke temperaturer den lades/brukes på, kan også påvirke batteriets levetid.

Når dette er sagt, 7 måneder er en kort levetid for batteri. Med bakgrunn i at HP gir 1 års garanti, burde man definitivt reklamere på det som fabrikasjonsfeil. IMVHO.

Lenke til kommentar
Til waerg34g så har jeg i hvertfall ikke hørt om noen enda som har vunnet fram med å reklamere på nettopp dette fenomenet. Men folk lenger opp her sier jo at HP gir ett års garanti på batteriene sine, så da skulle vel saken være grei for trådstarter i alle tilfelle.

8364060[/snapback]

Om et batteri plutselig er helt dødt, vil jeg si at du kan reklamere på det så lenge det er under 2 år. Et batteri vil ikke komme inn under 5 års reklamasjon, men fra fungerende til dødt over natten kan man nok helt fint reklamere på.

At batteriet taper ytelse over tid er derimot noe man kan glemme å få gjennomslag på reklamasjon for.

Lenke til kommentar
At batteriet taper ytelse over tid er derimot noe man kan glemme å få gjennomslag på reklamasjon for.

8364784[/snapback]

Nettopp! Man kan reklamere på ting som er utenfor forventet god kvalitet. Det er helt forventet at et batteri taper seg noe over tid, derfor kan man ikke reklamere på slikt ytelsestap. Dersom det plutselig dør eller bare lader seg opp halvveis, er det utover hva man normalt kan forvente, og reklamasjon (eller garanti) er løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...