Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

setter inn 20000 ved utgangen av hvert 9 år. 3 % r

Anbefalte innlegg

du setter inn 20 000 kr på en sparekonto ved utgangen av hvert år i 9 å. deretter setter du ikke mer inn på kontoen. du får 3 % årlig rente på beløpet

a) hvor mye er det oppsparte beløpet rett etter siste innbetaling

b) hvor mye er det oppsparte beløpet 5 år etter siste innbetaling

du setter inn K kroner på en sparekonto ved utgangen av hvert år i 9 år. deretter setter du ikke mer inn på kontoen. du får 3% årlig rente på beløpet

c) hvor mye må det årlige sparebeløpet være for at det opsparte beløpet 5 år etter siste innbetaling skal være 300 000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du enda ikke har funnet svaret kan jeg hjelpe.

a)

Du setter inn penger på slutten av alle år. Det vil si at de første 20000 får du renter på i årene 2,3,4,5,6,7,8 og 9. dvs. å renteprioder. De neste 20000 får du renter på i 7 renteperioder. Du kan sette dette opp som 9 forskjellige formler og summere, eller du kan regne for hvert år. Jeg foretrekker å bruke summeformel da jeg synes det er lettere.

∑(20000*1.03^x, der x går fra 0 til 8)=203182,1226

b)

bruker samme tankegang, men nå har du fått renter i 13 år på første innbetaling og 5 år på siste. Formelen blir da:

∑(20000*1.03^x, der X går fra 5 til 13)=235543,767

c)

På denne oppgaven er innbetalingen ukjent og du må da sette opp rekken

x*1.03^13+x*1.03^12+(...)+x*1.03^5=300000

Denne gidder jeg ikke regne ut for deg da det bare er å taste rett inn på kalkisen.

edit:

Om du ikke kan løse den siste formelen som det står der kan du snu på den. Du setter x utenfor parantes og deler på parantesen på begge sider. Du får da:

x=300000/(1.03^13+1.03^12+(...)+1.03^5)

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...