Gå til innhold

Lader ikke opp labtopbatteriet til mer enn 77%

ein_2

Anbefalte innlegg

Jeg har en Medion bærbar datamaskin.

I desember 06 ladet ikke batteriet opp til mer enn 67% i følge batterimåleren på den bærbare datamaskinen.

I februar-mars 07 ladet batteriet ikke mer enn 20%. Var i flere uker på maksimal 20%

Nå lader den opp til 77%, etter å vært på 76% i flere dager.

Det hjelper ikke om laderen står i hele uka. Eller om maskinen er slått av under ladingen.

Skal ikke batteriet lades til 100% på batterimåleren selv om batteriet er 2 år gammel?

Har prøvd med en annen lader uten at det hjalp.

Har også prøvd å lade ut batteriet for så å lade det på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteri blir dårligere etter hvert og det er vel en grunn til at mange produsenter ikke har mer enn 1 års garanti på batteriene...

Uansett, har maskinen din en "BIOS"-funksjon for å kalibrere batteriet? Mange laptoper har dette, og dette kan gi noe bedre batterilevetid. Sjekk manualen til laptop for å finne ut hvordan du eventuelt gjør dette.

Lenke til kommentar
Batteri blir dårligere etter hvert og det er vel en grunn til at mange produsenter ikke har mer enn 1 års garanti på batteriene...

Uansett, har maskinen din en "BIOS"-funksjon for å kalibrere batteriet? Mange laptoper har dette, og dette kan gi noe bedre batterilevetid. Sjekk manualen til laptop for å finne ut hvordan du eventuelt gjør dette.

8348312[/snapback]

Jeg forstår ikke hvorfor den kan øke fra 20% til 77%.

Jeg har forsøkt batterikalibreringa i BIOS'en.

Skal ikke batteriet lades opp til 100% på batterimåleren selv om batteriet er blitt dårligere. På andre laptoper og mobiler lades jo batteriet til 100% selv om kapasiteten er bare halvparten av det den var da den var ny. Nå viser ladeikonet at batteriet lades hele tiden. Batteriet blir jo aldri fulladet.

Lenke til kommentar

- Slå av funksjonen om at den skal slå seg av på x % av batteri.

- Tapp batteriet for strøm (helt til maskinen slår seg av pga. tomt batteri, ikke pga. at OS tror det er tomt.

- Lad opp batteriet igjen.

Tiper at maskinen står og går en stund etter at OS har gitt utallige meldinger om kritisk batterinivå. Dette skyldes nok at batteriene er laget for å "brukes", altså tappes ned og lades opp. Derfor bør man ikke la maskinen alltid være tilkoplet strømmen.

Det som skjer er at kalibreringen på batterimåleren blir feil når batteriet aldri ser 0%.

Kan være du må utføre det ovenstående flere ganger for å få 100%, men du skal se forbedring etter første gangen. Dette er uansett lurt å gjøre en gang iblant, eks. 1 gang i uka/mnd.

[Edit]:Skriveleif

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar
Det kan være en celle som er gåen! Er ene cellen gåen så får man jo ikke ladet batteriet maks opp!

8348889[/snapback]

hvis en celle er gåen vil batteriet levere enten feil spenning eller ingen spenning i hele tatt, og være ubrukelig.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen celler som er gåen, da spenningen viser 14,8 volt som den skal.

Har prøv flere ganger å tømme batteriet helt, men får i dag ikke mer en 72% på batterimåleren. Får ikke nullstilt strømmåleren slik at den viser 100% ved fulladet batteri.

Det virker for meg som om batteriet har god kapasitet selv om den er bare på 72% og 2 år gammelt. Jeg har da strøm i over 2 timer bruk ennå.

Lenke til kommentar
- Slå av funksjonen om at den skal slå seg av på x % av batteri.

- Tapp batteriet for strøm (helt til maskinen slår seg av pga. tomt batteri, ikke pga. at OS tror det er tomt.

- Lad opp batteriet igjen.

Tiper at maskinen står og går en stund etter at OS har gitt utallige meldinger om kritisk batterinivå. Dette skyldes nok at batteriene er laget for å "brukes", altså tappes ned og lades opp. Derfor bør man ikke la maskinen alltid være tilkoplet strømmen.

Det som skjer er at kalibreringen på batterimåleren blir feil når batteriet aldri ser 0%.

Kan være du må utføre det ovenstående flere ganger for å få 100%, men du skal se forbedring etter første gangen. Dette er uansett lurt å gjøre en gang iblant, eks. 1 gang i uka/mnd.

[Edit]:Skriveleif

8349089[/snapback]

Det er vel strengt tatt slik at nyere batterier ikke har godt av å lades helt ut...? Snakker nå om Li-ionbatterier, vil tro det er det som er i maskinen. Og hvis det er slik at batteriet er blitt dårligere, burde måleren likevel vise at det er på 100% når det er fulladet; måleren viser jo hvor mye som er igjen av batteriet i forhold til i fulladet tilstand (som vil bli lavere i løpet av betteriets levetid), ikke i forhold til hvor godt det var da det var nytt.

Er det mulig du har valgt (eller det er blitt valgt automatisk) noe alla "battery safe mode". På min maskin er det et alternativ på strømstyringen. Da lades bare batteriet opp til en viss prosent for å spare på det (Li-ionbatterier har såvidt jeg har forstått heller ikke godt av å bli ladet helt opp).

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt slik at nyere batterier ikke har godt av å lades helt ut...? Snakker nå om Li-ionbatterier, vil tro det er det som er i maskinen.

Nå er jeg ingen ekspert på batteri, men som forhandler av Acer er det denne beskjeden vi får fra Acer når vi har problemer med batteriene og alle maskinen vi gjorde dette på (hadde problem med) økte batterikapasiteten betraktelig. På min egen maskin gikk den fra ca 15 min til 2 timer.

Lenke til kommentar

Li-ion skal ikke lades helt ut. Stemmer:

Unlike Ni-Cd batteries, lithium-ion batteries should be charged early and often. However, if they are not used for a longer time, they should be brought to a charge level of around 40%. Lithium-ion batteries should never be "deep-cycled" like Ni-Cd batteries

Kilde: wiki

Lenke til kommentar

Nå har jeg i løpet av de siste dagene kjørt kun på batteri til den er ladet ut til ca 40% (minst en gang i døgnet) før jeg kobler til laderen. Og sakte men sikkert øker kapasiteten. I skrivende stund er den på 87%. Så kansje kommer til 100% før måneden er slutt.

Lenke til kommentar

Nå har batterikapasiteten endelig igjen kommet opp i 100%.

Ved bruk av programmet Notebook Hardware Control viser det seg at batterikapasiteten er 65120 mWh, dvs. 4400 mAh med batteri på 14,4 V. Dette er jo kapasiteten til et nytt batteri og mitt er over 2 år gammelt (Li-ION) batteri. Viser dette programmet den reelle kapasiteten eller viser den bare kapasiteten i forhold 100% oppladet batteri?

Lenke til kommentar
tallet 65120 mWh som NHC oppgir er såvidt jeg vet kapasiteten da batteriet var nytt.

8430539[/snapback]

Alså hvis et gammelt batteri i dag yter kun 70% av et nytt, så vil 65120 Mwh tilsvare kun 45584 mWh på dette gamle batteriet når batteriet er fult oppladet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...