Gå til innhold

Hvor lang tid skal det ta å formatere 320GB?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg min første SATA disk, også min første over 80GB.

Disken er en WD3200 på 320GB, jeg bruker et PCI SATA kort (Promise SATAII 150 TX2).

Etter et par forsøk med feilmelding om at formateringen ikke kunne fullføre (både skikkelig og quick format) flyttet jeg hele greia over i en annen maskin og forsøker.

Her stopper den bare på 21%, men ingen feilmelding (begge OS er WinXP SP2).

Forsøker nå med en partisjon på 100GB, denne har stått på i ca 1 døgn nå og ser ut til å ha stoppet på 62%.

Kan jeg ha gjort noe feil med installasjon av disken? Kontrolleren har den siste driveren fra nettet.

Tyder dette på en defekt disk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken er en WD3200 på 320GB, jeg bruker et PCI SATA kort (Promise SATAII 150 TX2).

Etter et par forsøk med feilmelding om at formateringen ikke kunne fullføre (både skikkelig og quick format) flyttet jeg hele greia over i en annen maskin og forsøker. Her stopper den bare på 21%, men ingen feilmelding (begge OS er WinXP SP2). Forsøker nå med en partisjon på 100GB, denne har stått på i ca 1 døgn nå og ser ut til å ha stoppet på 62%. Kan jeg ha gjort noe feil med installasjon av disken? Kontrolleren har den siste driveren fra nettet.

8347994[/snapback]

Jeg har 4 stk. WD 320 GB disker. Jeg husker ikke eksakt hvor lang tid det tok å formatere dem, men jeg mener at det tok mellom 1 og 2 timer. Jeg fikk aldri noen stopp eller feilmeldinger under formateringen. Jeg vil tro at det må være noe galt i grensesnittet mellom disken og operativsystemet ditt. Eller for å si det på en annen måte, operativsystemet og Promise kontrolleren snakker kanskje ikke helt samme språk. Dette kan skyldes at bios får feil data om disken, så sjekk at du har satt riktige innstillinger der. Eller disken kan rett og slett være defekt. Hvis du har muligheter for å prøve disken på en annen maskin så får du vite det.

Edit: skrivefeil

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar

Etter et par forsøk med feilmelding om at formateringen ikke kunne fullføre (både skikkelig og quick format) flyttet jeg hele greia over i en annen maskin og forsøker.

Her stopper den bare på 21%, men ingen feilmelding (begge OS er WinXP SP2).

Forsøker nå med en partisjon på 100GB, denne har stått på i ca 1 døgn nå og ser ut til å ha stoppet på 62%.

Kan jeg ha gjort noe feil med installasjon av disken? Kontrolleren har den siste driveren fra nettet.

8347994[/snapback]

Dette er diskfeil. Du kan prøve å redde den med en "Low level format"-utility, men mest sannsynlig må disken inn til WD for ombytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...