Gå til innhold

Trenger tips til ny pc - "What's hot or not?"

Anbefalte innlegg

Hei,

Det var en gang i tiden, nærmere bestemt sommeren 2004 hvor jeg klinte til og bygde meg en råtass av en pc. Det meste av feriepengene gikk med og jeg endte opp med AMD Athlon 64 FX-53 cpu (S939), DFI Lanparty UT NF3 Ultra-D, POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB (AGP) og Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB.

Jeg var en kort stund kongen på haugen og denne pc'en har fungert forbausende godt fram til nå.

Så er det gjerne slik for noen når de har bygget seg en maskin de er fornøyd med, at man melder seg ut av "klubben" fram til det igjen er tid for en ny oppgradering.

Knappe 3 år har nå gått og jeg føler at tiden igjen er moden for en ny oppgradering. Men det har jo samtidig skjedd så mye på disse 3 årene (PCI-E?, Dual Core CPU, SLI?).

Som vanlig bygger jeg en maskin som utelukkende skal brukes til gaming og videoredigering.

Jeg har alltid holdt en knapp på AMD og nVidia. Av det lille jeg har fått med meg, kan det se ut til at nVidia er blitt bedre enn AMD (?).

Det jeg skal kjøpe meg er ny cpu, nytt hovedkort, 2 GB Ram og skjermkort. I tillegg må jeg ha 1 vannblokk for GPU og 1 for CPU (ikke heldekkende denne gangen, for GPU).

Jeg har laget et testoppsett, hva synes dere om dette ?

CPU;

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322633&s=sc

Hovedkort;

MSI P965 Platinum, P965, Socket-775

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320345&cks=ACC

RAM;

Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327595&s=sc

Skjermkort;

XFX GeForce 8800GTS 550M 640MB XXX

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329756&s=sc

Vannblokker til GPU og CPU kjøper jeg separat fra Microplex regner jeg med.

Pris blir i underkant av 12 000 kroner for dette.

Problemstillingene jeg har her er;

Hva skjer med min gamle favoritt AMD ? Har de noe på gang som kommer til å sparke hardt fra i forhold til Intel ?

Valg av hovedkort virker som en nesten umulig oppgave, hva er bra og hva er dårlig ?

Burde jeg vente 2 - 3 måneder, kommer det noe helt rått i nær framtid ? (nye cpu'er, skjermkort, etc.).

Jeg har "brent" meg en gang før på å kjøpe det beste av det beste, det kommer jeg ikke til å gjøre igjen. 12 000 kroner har jeg satt som et maks på ny innmat.

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg på denne...

Skal ha ny stasjonær, som skal fungere som multimedia-pc. Har bærbar til mail, internett, jobb etc...

Skal bruke en 42" plasma som skjerm, så den må ha ett godt skjermkort ant.? Har en stor "type prosjektor kabel" i dag som fungerer veldig godt. Er HDMI bedre?

Skal ha så mye trådløst som mulig.

Den kommer til å laste ned ett og annet.

Skal se mye film etc.

Vil ha Vista

Jeg ønsker å kjøre noe spill, dog ikke mye.

Noen som har noen gode tips? Trenger som nevnt ikke skjerm.

Lenke til kommentar

AMD satt jo ned prisene sine nå, så 6000+ er meget konkurransedyktig med E6600 nå, er jo kanskje noe å vurdere hvis du skal ha pc akkurat NÅ. Ellers burde du kanskje vente til intel senker prisene rundt 22. april...

Ellers ser oppsettet knall ut, dominator funker fjell. Men du vil merke MINIMAL forskjell på 320MB og 640MB versionen av 8800GTS, så der betaler man tusen kroner for fint lite, så vil påstå at 320MB versionen er best med tanke på pris/ytelse...

Lenke til kommentar
Hva med AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0 Ghz ? Hvordan er den Vs. Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz ?

Jeg ser at X2 6000+ nå er kraftig satt ned i pris (ref. dagens forside på hardware.no).

8349705[/snapback]

Den er nok hakket kraftigere enn E6600, men med en gang overklokking blir tatt med i ekvasjonen så knuser E6600 X2 6000+. Ville ventet til etter 22. april når Intel setter ned prisene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...