Gå til innhold

Et TV-uttak, 2 TV'er (svake signaler?)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kunne ikke finne noen tidliger poster om dette, så jeg lager en helt ny her.

 

Jeg har kabel-TV fra canal digital. I huset har jeg 3 TV'er (egentlig 2 + en madiasenter PC)

 

Jeg har ikke digitalt TV, men tenker å skaffe meg det i løpet av 2007 eller vår 2008.

 

Problemet mitt er at signalene sannsynligvis er for svake til å sende til 3 enheter samtidig. Når jeg slår på Mediasenter PC'en, får jeg støy på TV'en.

 

Finnes det en eller annen "dings" som forsterker signalene nok til å "drive " 3 enheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dette bare er et problem når du bruker Mediasenter PC'en og ikke forekommer med 2 vanlige tv ville eg tatt en grundigere titt på tvkortet i pcen..(overslag til jord etc.. )

 

 

om eg skulle ta feil finnest det ganske mange enkle forsterkere ute å går.. ville tatt en tur innom Clas..

 

var noe grei info her også: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t...bd28339e62d4f29

8347868[/snapback]

 

 

Hei igjen

 

Jeg burde ha gitt noen flere opplysninger ser jeg. Beklager.

 

Signalene ser fine ut hvis jeg har kabelen kun til MediasenterPC'en eller kun til TV.

 

Jeg har koblet på følgende måte i dag:

 

Ut fra vegg => en ClasOlsson antenneforsterker => splitter => TV/Mediasenter

 

Det jeg har mistanke om er at signalforsterkeren ikke er av en kvalitet som gir optimale resultater. (ClasOlsson)

 

Jeg burde ha skrevet "Finnes det en eller annen "dings" som forsterker signalene nok til å "drive " 3 enheter?

 

Det må da vel finnes en forsterker med innbygd splitter, (eller splitter med innebygd forsterker) ?

 

Noen forslag til en slik forsterker?

Lenke til kommentar

Kom på at canaldigital har muligheter for flere uttak.. men da må du få en montør hjem til deg.. å jeg ville ikke sagt at det var billig akkurat.. et lite utklipp fra CD sine sider..:

 

"En ekstrakontakt får du ved å henvende deg til vårt kundesenter på telefon 06090. Etter bestilling går det ut en ordre til en av våre montører som så vil kontakte deg for å avtale tid for montering.

 

Canal Digital garanterer signaler til 1. uttak uten at det trengs en forsterker. Dersom du ønsker mer en 1. uttak vil tekniker sjekke signalstyrken for uttak 2, og du vil få beskjed dersom du må ha en forsterker

 

Pris for 1 ekstrakontakt er kr. 980,-,.Dersom du bestiller 2 eller flere ekstrakontakter samtidig, koster 1. kontakten kr. 980,- og de andre kr. 490,-. En forsterker koster kr. 980,- dersom den installeres samtidig med ekstrakontakten."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har også sett at du kan få T-ledd (en type miniatyrsplitter) som har 0dB dempning? Bruker selv to slike her i huset siden vi har internett og digital kabel-tv fra Get.

 

De fleste antenneuttak (veggkontakt) som har Radio- og TV-uttak har en sløyfekobling. Dvs en inngang og en utgang. Kabelen fra kabelselskapet går da inn i denne veggkontaken og du kan forgrene videre til andre veggkontakter uten å måtte ta i bruk T-ledd eller splittere. Det må merkes at det vil bli noe dempning i disse veggkontaktene også. Hvis du ikke har forgrening videre sitter det som oftest en endemotstand der kabel skal være. Mangler denne så sett på en endemotstand da dette demper reflekser og gir bedre signaler. Denne motstanden skal være på 75 Ohm (samme som impedansen i antenneanlegget).

 

Antenneuttak (veggkontakt) hos ELFA.se

 

Fant en fin artikkel som utdyper det med antenneanlegg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
har også sett at du kan få T-ledd (en type miniatyrsplitter) som har 0dB dempning? Bruker selv to slike her i huset siden vi har internett og digital kabel-tv fra Get.

 

De fleste antenneuttak (veggkontakt) som har Radio- og TV-uttak har en sløyfekobling. Dvs en inngang og en utgang. Kabelen fra kabelselskapet går da inn i denne veggkontaken og du kan forgrene videre til andre veggkontakter uten å måtte ta i bruk T-ledd eller splittere. Det må merkes at det vil bli noe dempning i disse veggkontaktene også. Hvis du ikke har forgrening videre sitter det som oftest en endemotstand der kabel skal være. Mangler denne så sett på en endemotstand da dette demper reflekser og gir bedre signaler. Denne motstanden skal være på 75 Ohm (samme som impedansen i antenneanlegget).

 

Antenneuttak (veggkontakt) hos ELFA.se

 

Fant en fin artikkel som utdyper det med antenneanlegg

8451846[/snapback]

 

 

Et lite educated guess er vel at du sliter med tilkoplingsdempningen. (Alternativt har du ikke blende de resterende tilkoplingene som trolig er to-veis) Anbefaler deg å forhøre deg med CD selv om å få tips til forsterker, gjerne en de selger selv slik at du kan "Holde de ansvarlige" også ;)

 

Jeg kjøpte en via selskapet jeg jobber for [det skal sies at alle kommentarer jeg kommer med representerer meg som enkeltperson] og den er helt kanon!

 

Merket er QAMTEX og den har tilkopling for intill 3 retur-baserte tilkoplinger og èn ren utgang.

 

Så fort jeg kobler til digital-TV på en av utgangene uten å ha endeterminert de øvrige tilkoplingene så synker kvaliteten så mye at det er RETT før hakkingen oppstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...