Kagee Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Etter påskeferien funker ikke XP. Vet ikke hvem som har tullet den til (jobbpc), og gidder ikke fikse det. Men jeg *trenger* XP. Derfor har jeg bestemt meg for å reinstallere det. Det er lenge siden jeg har installert XP mens linux ligger på harddisken, så jeg er usikker på hva som kommer til å skje. Regner med at windows "tar over", hvordan får jeg tilbake grub etterpå? Jeg har Xubuntu på /dev/sda3(5 er swap) og XP på /dev/sda1(2 for data) Endret 12. april 2007 av Kagee Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Etter å ha installert windoze, finn en bootbar linuxcd som gir deg cli, og skriv: grub-install --no-floppy /dev/sda Tar jeg ikke feil så må du mounte /boot først, så grub får lest konfigurasjonsfilene sine.... Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Ok - da regner jeg med at "grub-install --no-floppy /dev/sda" finn windowze også, slik at alt ikke er bortkastet? Men hvis jeg booter f.eks en ubuntu-live-desktop-cd, vil ikke den da ha sin egen /boot? Eneste /boot jeg har ligger på / (/dev/sda3), jeg har ingen egen /boot-partisjon. Lenke til kommentar
krigun Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Kan prøve følgende: Backup av boot sector: dd if=/dev/sda of=/mnt/floppy/mbr.dd bs=512 count=1 Restore (Fra en live cd eller lignende): dd if=/mnt/floppy/mbr.dd of=/dev/sda bs=512 count=1 (Pass på at du skriver til riktig device ved restore) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Bruk kriguns tips. Det er enklere. Det er forøvrig ikke noe problem å mounte en partisjon på toppen av en annen, altså mounte en annen partisjon over /boot selv om det allerede er noe der. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Joa, det virket enklere, men hva jeg skriver til /media/floppy (eller floppy0) ser ut til å ha lite å gjøre med hva som ligger på disketten i stasjonen... Lenke til kommentar
RusleBiff Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Prøv til /dev/fd0 istedet for /media/floppy ? Ellers har jeg funnet ut at man disketter gjerne ikke skrives noe til før man kaller sync, alt gr + sysrq + s, eller skriv sync. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Jeg måtte faktisk mounte disketten først. sudo mount /dev/fd0 /media/floppy Så kjørte jeg krigun's kommando med sudo foran sudo dd if=/dev/sda of=/mnt/floppy/mbr.dd bs=512 count=1 Da fikk jeg 1+0 records in 1+0 records out 512 bytes (512 B) copied, 0,000569 seconds, 900 kB/s Hvis noen er enige i at dette er riktig, begynner jeg xpreinstallasjonen. Nå kom jeg plutselig på at XP trenger sata-driverdisketter .... da må jeg finne en diskett til... Lenke til kommentar
RusleBiff Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Jepp, det ser riktig ut det, men da kan du ikke boote på floppyen. Hvis du hadde gjort dd med of=/dev/fd0 ville du kunne boota på den og sluppet å finne en livecd Endret 10. april 2007 av RusleBiff Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Hvis det funker, vil jeg heller gjøre det slik: Nyformatert diskett med ms-dossystem sudo dd if=/dev/sda of=/dev/fd0 bs=512 count=1 Reinstallere XP og sjekke at det funker Boote fra diskett (da havner jeg automagisk i ubuntuen min?) sudo dd if=/dev/fdo of=/dev/sda bs=512 count=1 Reboot -> GRUB er tilbake m. ubuntu & XP? Vil dette funke? Lenke til kommentar
krigun Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Hvis det funker, vil jeg heller gjøre det slik: Nyformatert diskett med ms-dossystem sudo dd if=/dev/sda of=/dev/fd0 bs=512 count=1 Reinstallere XP og sjekke at det funker Boote fra diskett (da havner jeg automagisk i ubuntuen min?) sudo dd if=/dev/fdo of=/dev/sda bs=512 count=1 Reboot -> GRUB er tilbake m. ubuntu & XP? Vil dette funke? 8348502[/snapback] Jepp, dette høres fint ut. Kan sikkert bruke en USB stick også, hvis hovedkortet ditt støtter boot fra usb-hdd, istedenfor floppy. Spennende å høre hvordan det gikk uansett Kan evt prøve å kjøre sudo dd if=/dev/sda of=/dev/fd0 bs=512 count=1 og se om du klarer å boote fra floppyen. Det skal funke (test bare for sikkerhets skyld), og da er du good to go. Endret 10. april 2007 av krigun Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Her er litt forskellige muligheter: https://help.ubuntu.com/community/Recoverin...stallingWindows Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Nå er jo ikke spørsmålet akkurat om emnet, men denne inneholder så mange eksempler at jeg fortsetter her. Den disketten jeg lager her sudo dd if=/dev/sda of=/dev/fd0 bs=512 count=1 - kan den teoretisk brennes som en "bootsector fra diskett" i nero, og dersom jeg deaktiverer boot fra HD i bios, brukes som en "nøkkel" for å få brukt pc'en? Ville gjerne hatt et eksempel på overføring til usbpinne, siden hovedkortet støtter boot fra disse Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg lurer på om GRUB trenger litt flere filer på floppyen for å i det hele tatt fungere, MBR alene vil jeg tro at ikke holder. Jeg hadde laget meg en floppy så testet at den fungerer før jeg hadde gått videre. Her er en av mange gode guider på nett: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Bootable_Floppy_with_GRUB Angående boot fra usb, vil jeg anta at det er ganske likt. Utenom at du enten kan starte fra en usb-stick ved å enten emulere floppy eller hd. Med litt nyere BIOS burde det ikke være noe problem med å starte fra usbpenn formatert som en hd. Tipper du kan bruke en guide som tar for seg installasjon av GRUB på en hd og det vil gå bra. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Vist du vil ha ein "nøkkel" for å få brukt maskina, så ville eg heller aktivert passord på boot i bios. (Eventuelt passord i GRUB) Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Passord i GRUB beskytter vel bare grub? Og BIOSpassord (instillt på å sjekkes ved oppstart) må tastes inn hver gang - en diskett/floppy kan bare "stå i" Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Passord i grub gjør at ein ikkje kan boote maskina uten passord med mindre man slenger i ein cd/usb/floppy. Og ha ein floppy som står i heile tiden, er vel lit imot sin hensikt? Ein lås som nøkkelen altid står i er ikkje mykje til beskyttelse. (og kor lang tid tart det å taste inn eit 8+ teikn passord? 3 sekunder?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå