Gå til innhold

Iran, en del av "atomklubben"

Anbefalte innlegg

Tror en del trenger å se en sak fra flere vinkler.

For det første var det ikke pga USA at 1. og 2. verdenskrig gikk slik de gjorde. Tror dere bør sjekke hva russland (fienden vår) gjorde i denne krigen. USA hadde riktignok en hjelpende hånd, men blir smågutten i klassen når vi snakker om Russland

For det andre har Amerika fått det for seg at de er verdensherskere og blander seg inn i stort sett alle kriger og konflikter verden over, merk: så lenge det gangner dem. USA er lite villig til å bidre med humanitær hjelp og skylder nå enorme summer penger.

Amerika har klart å frembringe hat i samtlige ikke vestlige land. Samt at Amerika er det landet som sliter med mest interne problemer. Det er mange millioner som lever under fattigdomsgrensen der, det er store økonomiske forskjeller.

Storebror Amerika burde kanskje feie for egen dør før de på død og liv skal involvere seg i andre land.

Vi har et levesett her i Norden, mens det er et helt annet levesett i Iran. Det betyr nødvendigvis ikke at det er bedre å leve i Norden. For oss som er vant til å bo her, vil det være en selfølge at vår måte er best. Men det er flere veier til Rom.

Styresettet i Iran kommer kankje til å endre seg med tiden, men da er det fordi befolkningen der ønsker det, og ikke fordi USA med sine allierte påtvinger de et nytt levesett.

Vi sier at vi frykter Iran? Frykter ikke Iran oss da? Hva er grunnen til at disse i første omgang ønsker å bli en atommakt? Hvorfor skal de takke ja til vestens eskpertise og hjelp, når det alltid medfører en skjult agenda som landet til syvende og sist taper på? Og hvorfor skal andre bestemme over dem?

Jeg hadde værtfall blitt rimelig sur om borettslaget jeg bodde i avgjorde at jeg ikke skulle få tv, telefoni og internett fordi jeg var villig til å surfe på sider som de ikke likte, ta noen grisetelefoner og se på tvprogrammer som de mente ikke egnet seg. Når da 4 av leilighetene i borettslaget hadde fri tilgang til alt, og disse 4 bestemte plutselig hvem som skulle ha hva.

Se en sak fra flere sider folkens. Amerika er nemmelig ikke den reddende uskyldige helten som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hører ofte om "førevar- prinsippet," når det gjelder frykten for menneskeskapte klimaendringer. Rart de samme menneskene ofte er imote dette prinsippet her.

8352135[/snapback]

He he, tenkte på det samme, men her kommer "så lenge det gangner dem" inn i bildet, og dette gagner slett ikke "the american way".

Lenke til kommentar
Hører ofte om "førevar- prinsippet," når det gjelder frykten for menneskeskapte klimaendringer. Rart de samme menneskene ofte er imote dette prinsippet her.

8352135[/snapback]

Jeg anser det som viktigere å avislamifisere og avkristne og blir kvitt all religion...

Det er føre var.

Bli kvitt det som gjør Iranerene farlig -- og det er ikke atomkraft eller atombomber.

Å si at Iran ikke skal få utvikle atomkraft av frykt for at de skal utvikle atomvåpen som de senere bruker mot "et land vi liker" er en fordom.

Vi kan ikke gå rundt å arrestere mennesker vi ikke liker fordi disse kjøper diesel og kunstgjødsel og ta fra dem bilen bare fordi vedkommende er en ufordragelig dott som ville feid over kona di og slått ungene dine dersom han fikk sjansen.

Lenke til kommentar
ubehagelig at et land med et fanatisk religiøst syn innehar atomvåpen..

Det er vel få land som har så fanatisk religiøst syn som nettopp Amerika :)

8352117[/snapback]

Det kan så være, men det betyr ikke at enda et slikt land skal få lov til å ha våpen.

Lenke til kommentar
Tror en del trenger å se en sak fra flere vinkler.

For det første var det ikke pga USA at 1. og 2. verdenskrig gikk slik de gjorde. Tror dere bør sjekke hva russland (fienden vår) gjorde i denne krigen. USA hadde riktignok en hjelpende hånd, men blir smågutten i klassen når vi snakker om Russland

For det andre har Amerika fått det for seg at de er verdensherskere og blander seg inn i stort sett alle kriger og konflikter verden over, merk: så lenge det gangner dem. USA er lite villig til å bidre med humanitær hjelp og skylder nå enorme summer penger.

Amerika har klart å frembringe hat i samtlige ikke vestlige land. Samt at Amerika er det landet som sliter med mest interne problemer. Det er mange millioner som lever under fattigdomsgrensen der, det er store økonomiske forskjeller.

Storebror Amerika burde kanskje feie for egen dør før de på død og liv skal involvere seg i andre land.

Vi har et levesett her i Norden, mens det er et helt annet levesett i Iran. Det betyr nødvendigvis ikke at det er bedre å leve i Norden. For oss som er vant til å bo her, vil det være en selfølge at vår måte er best. Men det er flere veier til Rom.

Styresettet i Iran kommer kankje til å endre seg med tiden, men da er det fordi befolkningen der ønsker det, og ikke fordi USA med sine allierte påtvinger de et nytt levesett.

Vi sier at vi frykter Iran? Frykter ikke Iran oss da? Hva er grunnen til at disse i første omgang ønsker å bli en atommakt? Hvorfor skal de takke ja til vestens eskpertise og hjelp, når det alltid medfører en skjult agenda som landet til syvende og sist taper på? Og hvorfor skal andre bestemme over dem?

Jeg hadde værtfall blitt rimelig sur om borettslaget jeg bodde i avgjorde at jeg ikke skulle få tv, telefoni og internett fordi jeg var villig til å surfe på sider som de ikke likte, ta noen grisetelefoner og se på tvprogrammer som de mente ikke egnet seg. Når da 4 av leilighetene i borettslaget hadde fri tilgang til alt, og disse 4 bestemte plutselig hvem som skulle ha hva.

Se en sak fra flere sider folkens. Amerika er nemmelig ikke den reddende uskyldige helten som mange skal ha det til.

8352090[/snapback]

Når det er snakk om å se en sak fra flere vinkler så er dette meget unyansert. Du svartmaler noe forferdelig her og jeg vil vel gi samme rådet: Se saken fra flere sider.

Jeg finner det påfallende at man her kritiserer USA i en tråd som omhandler Iran. USA fremmer nøyaktig det samme synspunktet som Norge og stort sett hele FN har i saken. Men dette blir nok en gang benyttet som en anledning til å sette fokus mot USA. Skal man sammenligne menneskerettigheter, frihet, demokrati, fattigdom, undertrykkelse, forfølgelse osv så er USA en engel i forhold til Iran. Og det sier sitt. Så kanskje man kan klare å holde fokuset mot Iran og eventuelt benytte en av de uttallige anti-USA trådene til å kritisere USA.

USA blander seg mye ja. Ofte for mye. For vår egen del så bygget de opp forsvaret vårt og de har sikret at Russland ikke bare forsyner seg av alle verdiene i Barentshavet (hvor vi har en midlertidig avtale med russerne).

Det er en fordel å ha et nyansert bilde på USA. De er ikke djevelen. Og jeg ser ikke relevansen til å kritisere USA i en sak som omhandler Iran. Det er mulig å se på budskapet fremfor den som fremmer det. Bør Iran være en atommakt?

Personlig syntes jeg ikke noen land bør ha atomvåpen. Enten de snakker fransk, engelsk eller arabisk. Atomkraftervk er en annen sak, men et land som nekter internasjonal kontrollmyndighet adgang bør ikke få lov å ha noe med denne typen teknologi å gjøre.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man fremhever USA er vel at de har vært mest aktive. Vi andre har bare diltet etter.

Nok en gang må jeg si at jeg ikke for mitt bare liv kan se hva slags rett jeg eller noen andre i vesten, som har overskyget land som Iran med vår utvikling, har til å nekte Iran å utvikle seg like mye som vi har gjort. Om det så skulle innbære at de skaffer atomvåpen.

Lenke til kommentar
Grunnen til at man fremhever USA er vel at de har vært mest aktive. Vi andre har bare diltet etter.

Nok en gang må jeg si at jeg ikke for mitt bare liv kan se hva slags rett jeg eller noen andre i vesten, som har overskyget land som Iran med vår utvikling, har til å nekte Iran å utvikle seg like mye som vi har gjort. Om det så skulle innbære at de skaffer atomvåpen.

8354006[/snapback]

Det er nettopp det som er problemet! Ser du ikke forskjellen på land som aktivt bryter menneskerettigheter, som henretter mennesker offentlig, som mangler elementer friheter, frihet som vi i vesten tar for gitt? Frihet som USA og vesten kjemper for. Det er de verdier et land står for og har, som burde avgjøre om de har rett til atomvåpen eller ikke. Det er ikke landet "suverintet" som skal avgjøre det.

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
Hvorfor kjemper Amerika for dette?

Så vidt jeg vet

Bryter Amerika menneskerettighetene

De henretter folk offentlig

Tilbyr ikke folk det vi i Norge tar for gitt :)

8356922[/snapback]

Fair nok, men dette har ingenting med om Iran skal få ha atomvåpen eller ei.

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig imot atomvåpen, men hvorfor skal da f.eks Israel ha atomvåpen, slik at de fremstår som en konstant trussel for land som Iran?

Hvorfor skal Iran leve i en konstant trussel?

Har ikke de rett til å forsvare sitt eget land med de midler de ser som nødvendig?

Merkelig at Amerika er så frempå her, når de selv er opptatt av at man skal kunne forsvare egen eiendom med "alle midler"

Jeg forstår godt at Iran ønsker å utvikle sitt eget atomprogram. Det som er skummelt er at vi automatisk frykter landet på bakgrunn av våre holdninger.

dog nenves det igjen at jeg er imot atomvåpen i ALLE land. Jeg er forresten motstander av krig, voldtekt, ran og misshandlign også

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M
Hvorfor skal USA bestemme hva andre land skal ha og ikke ha?

8347315[/snapback]

Og hvorfor kunne ikke USA latt hitler være i fred. Og hvorfor kann ikke nord-korea få lov til true Japan og Kina med atomvåpen som de vil. Og hvorfor kan ikke Iran som har nokk olje til å produsere nok strøm til hele midtøsten og omheng i 1000År få lov til å utvinne uran.

Og forresten var jeg sarkastisk.

Og når det gjelder Israel så er alle veldig opptatt av at isrealske soldater sjekker skolesekker til Arabiske barn. Men det er ingen som bryr seg om de daglige selvmords-angrepene på israeliske skolebusser. Jødene har blitt forfulgt så lenge de har kalt seg jøder, først egypterne så romerne sa katolikkene så nazistene, nå muslimer. Og de siste 30 årene er første gang på over 2000år at de sloss tilbake. Hadde israelerne ikke slått tilbake hadde israel blitt utryddet totalt.

Jeg tror det er få her som veit spesielt mye om Israles seneste historie. Som at araberne ble tilbutt halve Jerusalem men takket nei, de ville ha hele.

Leste nå att noen her hevder at 2. verdenskrig kunne blit vunnet uten USA. Ja dette er ganske sansylig at russland hadde vunnet uten USA hjelp, men hadde det skjedd hadde hele europa vært kommunistiskt. Se på de europeiske landene som tidligere var en del av sovjetunionen, de fattige korupte land alle sammen.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Ikke bare sarkastisk men du viser store mangler på historiekunnskapene dine også. Amerika vant ikke ww2. Deres bidrag sto for kanskje 10% av seieren, dog liker de å fremstille seg selv som den store vinneren i både politikken og i media (filmer etc)

Nord-Korea må ha en internt revolusjon, og ikke en som er påtvunget fra vesten. Hadde derimot Korea hatt ressurser som USA hadde hatt økonomiske interesser i, hadde kanskje landet vært invandert for lenge siden i den senere tid.

Du kan jo og lese om koreakrigen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Koreakrigen

Kanskje det også gir en forklaring på hvorfor USA er så populære der også, som stort sett alle steder i verden....

Atomkraft er forresten den reneste av alle typer energi, noe som seriøst bør vurderes i en verden som snart er ødelagt av kliimaendringene....

Lenke til kommentar

Du burde kankje oppdatere deg om Israel også

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel

alle naboene dine kommer og sier at "mr hansen" skal bo i stua di. Dette fordi vissnok hans super tippolderfar bodde engang i området.

Etter 2 uker begynner Hansen å nekte deg tilgang til å se tv, uka etter har han utvidet sitt område til å ha kjøkken og bad i sin kontroll.

Du blir kroppsvistert hver gang du skal på do, du blir nektet tilgang til kjøkken.

Hvordan hadde du tatt dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M
Du burde kankje oppdatere deg om Israel også

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel

alle naboene dine kommer og sier at "mr hansen" skal bo i stua di. Dette fordi vissnok hans super tippolderfar bodde engang i området.

Etter 2 uker begynner Hansen å nekte deg tilgang til å se tv, uka etter har han utvidet sitt område til å ha kjøkken og bad i sin kontroll.

Du blir kroppsvistert hver gang du skal på do, du blir nektet tilgang til kjøkken.

Hvordan hadde du tatt dette?

8357067[/snapback]

Jeg hadde ivertfall ikke drept mr hansen barn med selvmordsbomber

Nar det gjeder USA og 2. verdenskrig. Ja dette er ganske sansylig at russland hadde vunnet uten USA hjelp, men hadde det skjedd hadde hele europa vært kommunistiskt. Se på de europeiske landene som tidligere var en del av sovjetunionen, de fattige korupte land alle sammen.

Lenke til kommentar

Du har altfor gode tanker om Amerika....

Når det gjelder selvmordsbombere og det vi anser som terrorister må du huske på at disse menneskene er i krig. De har begrensede muligheter og begrensede midler....

Men når USA bruker klasebomber er det liksom ok.

Tenk om de allierte hadde brukt like mye økonomiske midler på å hjelpe befolkningen, bygge skoler og sykehus som de bruker på millitære formål. Ville kanskje resultatet i landene de invaderer da vært anderledes?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Forskjellen på klasebomber og selvmordbombere er at klasebomber er kontruert for å ødlegge tanks mens selvmordbombere er laget for å drepe sivile. Å drepe millitære og å drepe sivile er to helt forskjellige ting.

Det er flere som har prøvd å bygge ting som sykehus, skoler og andre sivile instalasjoner i de arabiske landene, både israelske amerikasnke og europeiske. Problemet er at det må under byggingen være konstant millitær vakt der forrdi det er konstante angrep på byggingen og lokalbefolkningen som blir ansatt for a bygge/drive disse instalasjoene blir truet på livet.

Det er mye jeg ikke er enig i med USA, innenriks politikken deres for eksempel er rimelig dårlig, Korea og vietnam burde også blitt behandlett mer fredelig men ting som gulf krigen Irak og afganistn invasjonen er jeg helt enig i. I det lange løp har de spart mange menneskeliv. Irakere flest er faktisk glad for at USA invaderte og Hussein ble avsatt.

Japan og Sør-Korea hadde ikke vært de landene de er i dag hadde det ikke vært for USA.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...