Kanetheheatsink Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145622 Hva er deres meninger? Vet ikke helt hva jeg syntes selv. Noe sier meg at de vil bruke uran til mer enn bare energi Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hvorfor skal USA bestemme hva andre land skal ha og ikke ha? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hvorfor skal USA bestemme hva andre land skal ha og ikke ha? 8347315[/snapback] Det er vel strengt tatt ikke bare USA som vifter med pekefingeren her. Andre instanser som FN og det internasjonale atomenergibyrået er ikke akkurat overlykkelige over utviklingen de heller. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hvorfor skal USA bestemme hva andre land skal ha og ikke ha? 8347315[/snapback] Det er vel strengt tatt ikke bare USA som vifter med pekefingeren her. Andre instanser som FN og det internasjonale atomenergibyrået er ikke akkurat overlykkelige over utviklingen de heller. 8347906[/snapback] Mye pga USA som er pådrivern her. Hvorfor skal noen som har atomvåpen bestemme hvem som skal ha det og ikke? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Iran er et islamistisk diktatur med et høyt antall ekstremister/fundamentalister. Det at noen i det hele tatt synes det er rettferdig at Iran har atomvåpen er for meg helt forkastelig. Lenke til kommentar
Shittu Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Iran er et islamistisk diktatur med et høyt antall ekstremister/fundamentalister. Det at noen i det hele tatt synes det er rettferdig at Iran har atomvåpen er for meg helt forkastelig. 8348010[/snapback] Skjønner du ikke verdien av atomkraftverk ? Prøv å ta fra USA alle atomkraftverkene og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Iran er et islamistisk diktatur med et høyt antall ekstremister/fundamentalister. Det at noen i det hele tatt synes det er rettferdig at Iran har atomvåpen er for meg helt forkastelig. 8348010[/snapback] Husk at du ser dette fra ditt ståsted. Er ikke sikkert befolkningen i Iran er enige med deg om dette Shittu stiller et interessant spørsmål Lenke til kommentar
Thend Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Hvorfor skal USA bestemme hva andre land skal ha og ikke ha? 8347315[/snapback] Fordi de har rett. Endret 10. april 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hvorfor skal USA bestemme hva andre land skal ha og ikke ha? 8347315[/snapback] Fordi de har rett. 8348585[/snapback] Tja. Jeg tror det hadde vært en langt fredligere verden om USA aldri hadde eksistert Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Iran er et islamistisk diktatur med et høyt antall ekstremister/fundamentalister. Det at noen i det hele tatt synes det er rettferdig at Iran har atomvåpen er for meg helt forkastelig. 8348010[/snapback] Skjønner du ikke verdien av atomkraftverk ? Prøv å ta fra USA alle atomkraftverkene og se hva som skjer. 8348059[/snapback] Jeg skjønner verdien, ja. Men det er ikke en sjangse jeg føler man kan ta mtp. hvordan det landet der er styrt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Iran er et islamistisk diktatur med et høyt antall ekstremister/fundamentalister. Det at noen i det hele tatt synes det er rettferdig at Iran har atomvåpen er for meg helt forkastelig. 8348010[/snapback] Skjønner du ikke verdien av atomkraftverk ? Prøv å ta fra USA alle atomkraftverkene og se hva som skjer. 8348059[/snapback] Jeg skjønner verdien, ja. Men det er ikke en sjangse jeg føler man kan ta mtp. hvordan det landet der er styrt. 8348660[/snapback] Tja. Men med tanke på hvordan USA er styrt syns du det er greit at de har kunnskapen og midlene? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Hvorfor skal USA bestemme hva andre land skal ha og ikke ha? 8347315[/snapback] Fordi de har rett. 8348585[/snapback] Tja. Jeg tror det hadde vært en langt fredligere verden om USA aldri hadde eksistert 8348653[/snapback] Jeg uttrykte meg nok litt uklart. USA, spesielt Bush og vennene hans, mener at USA har rett. Derfor skal de bestemme. Ifølge dem selv. Endret 10. april 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
ptta Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Vi sier at Iran er så ekstreme. Så vidt jeg har sett er ikke akkurat Israel så mye bedre og de har atomvåpen uten at noen skriker opp. Iran har hele tiden sakt at de bare skal bruke atomteknologi til energi, skal vi nekte dem det? Så vidt jeg har skjønt har de i følge ikke-spredningsavtalen til og med lov til å utvikle atomteknologi med tanke på energiproduksjon. Så klart er det en risiko, men tror ikke risikoen blir så mye større. Til det finnes det for mye atomvåpen i verden fra før. Iran er også et av de landene som har liget etter oss i vesten. Nå prøver de å utvikle seg til vårt nivå, og da skal vi nekte dem. Hva slags rett har vi til det? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Tja. Jeg tror det hadde vært en langt fredligere verden om USA aldri hadde eksistert 8348653[/snapback] Ja du har helt sikkert rett. Vi måtte sikkert hatt en lovpålagt regel her inne som sa at alle innlegg måtte slutte på "Heil Hitler" eller "Leve Stalinn" (alt etter), men freden hadde nok vært til å ta og føle på. USA må få lov å mene ting om andre land, akkurat som vi i Norge mener ting om USA og andre. I denne saken her er dog Norge og USA helt enige. Når Iran sin statsleder sier at Israel bør fjernes fra kartet så er det nok bare naturlig at endel land ikke ønsker at de skal inneha teknologien til faktisk å gjøre alvor av truslene sine. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Iran er et islamistisk diktatur med et høyt antall ekstremister/fundamentalister. Det at noen i det hele tatt synes det er rettferdig at Iran har atomvåpen er for meg helt forkastelig. 8348010[/snapback] Ditt synspunkt. Mange muslimer synes sikkert det er forkastelig at ett land fylt av vanntro kristne og jøder skal få lov til å ha atomvåpen. Iran bør ha like mye rett til atomkraft som andre land. At USA, som selv har atomvåpen, skal nekte andre land den samme "gleden" er forkastelig spør du meg. Iran blir kanskje en større trussel mot Israel, men USA med sine atomvåpen er også en stor trussel mot andre land. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Destruer alt som har med atomvåpen... Lenke til kommentar
Juden Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Tja. Jeg tror det hadde vært en langt fredligere verden om USA aldri hadde eksistert helt enig. Det er USA som er roten til alt ondt! Men on topic: Iran del av atomklubben! De fortjener det. Siden mange andre har det, så er det greit at de har det og. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Tja. Jeg tror det hadde vært en langt fredligere verden om USA aldri hadde eksistert helt enig. Det er USA som er roten til alt ondt! Men on topic: Iran del av atomklubben! De fortjener det. Siden mange andre har det, så er det greit at de har det og. 8349821[/snapback] Du mener en nasjon som støtter terroisme, ønsker å slette Israel fra kartet samt er styrt av ondskapsfull og fundementalistisk diktator burde få lov til å ha atomvåpen? Altså, jo flere atomvåpen som finnes, jo større sansynlighet er det for at det vil bli brukt. Lenke til kommentar
tha78 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Tja. Jeg tror det hadde vært en langt fredligere verden om USA aldri hadde eksistert helt enig. Det er USA som er roten til alt ondt! Men on topic: Iran del av atomklubben! De fortjener det. Siden mange andre har det, så er det greit at de har det og. 8349821[/snapback] Feil.. USA var verdens første atom-makt. Starten på den kaldekrigen + opprettelsen av NATO i 1949 gjorde at flere og flere nasjoner skaffet seg teknologien. Både til fredlige men kanskje aller mest militære formål+respekt. Kappløpet og konflikten mellom USA og USSR var noe av menneskehistoriens viktigeste og farligste år. En atomkonflikt mellom dem ville antageligvis betydd slutten på iallefall vesten eksistens. Ok en dårlig sammenligning her: Tenk deg at en fyr du ikke liker kaster en stein på deg. Naturligvis kaster du den tilbake,og han kaster en gang til på deg..osv...Ingen ville akseptert en unnskyldning uten å ha kastet like mye tilbake. Du skjønner hva jeg mener. En atomkonflikt=slutten for alle . Nå endelig har Nord-Korea stoppet programmet sitt og atommaktene prøver og ruste ned arsenalet sitt. Så skal plutselig en av verdens mest fundamentalistiske nasjon skaffe seg teknologien for stengte dører. Pøh.. For fredelige formål my ass. Mulig de skal lage litt elektrisitet også,men vesten har jo tilbydd seg kompetanse og teknologi. De takker nei. Så på nyhetene da presidenten av Iran (btw benekter holocaust under 2vk) presenterte for prestestyre i landet nyheten om utviklingen var godt ifremmasj. Alle i salen og skrek i kor "Allah akbar". Dette fikk jeg frysninger av. Makeløst til galskap. Dersom noe ikke blir gjort og de skaffer seg bomben vil vi muligens få enda en ny kaldkrig. Skjønner meg ikke på dere som forsvarer en nasjon som gjerne skulle sett hele vesten i flammer.. JA dvs deg også... Er enig med at USA har eller hadde ingen ting i Irak å gjøre. Så de har mye av skylden for hatet mellom muslimene og vesten. Men jeg forsvarer vestens reaksjon på dette høyst aktuelle temaet . Jeg er for en militæraksjon dersom de ikke bøyer seg for FN og vesten. Bedre med en tøff og vanskelig militærkonflikt mot Iran enn å leve i frykt for all fremtid. Og til slutt. Hadde det ikke vært for USA så hadde Akse maktene vunnet 2vk og eller Stalins USSR feid gjennom resten av Europa slik de gjorde med østblokklandene(Polen, Ungarn, Romania, Østtyskl. osv.) Hvordan hadde vi levd idag da? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 I prinsippet skulle ikke USA ha rett til å kritisere et land som vil skaffe seg atomvåpen når de selv sitter på det - men når det er snakk om en nasjon som Iran må man desverre ta en titt på realiteten og innse at det blir en smule ubehagelig at et land med et fanatisk religiøst syn innehar atomvåpen.. Ang. hvorvidt de vil lage våpen eller produsere elektrisitet er vel svaret ganske åpenbart når de velger å utvikle teknologien bak lukkede dører, samt når man har kommet så langt som de har nå, så tviler jeg på at det ikke frister litt å gjennomføre litt produksjon av våpen også - sånn for sikkerhetskyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå