Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laang oppstartstid (mellom splash og Windows)

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har noen idé om hvordan jeg skal løse dette?

Ved oppstart, etter at "reklamen" for hovedkortet er blitt vist går pc'en i svart. Det er den i ca 1 minutt, før en gråhvit horisontal linje vises nederst på skjermen. Denne linjen indikerer tydeligvis en eller annen slags form for progresjon, ettersom den blir hvit fra venstre mot høyre. Dette pågår i ca 5 minutter før XP Home starter opp. Derfra går alt som det skal, uten forsinkelser i det hele tatt.

Maskinen er hjemmeskrudd, med et Asus P5P800 Hovedkort. Harddisken er koblet til IDE1 som master, med en DVD-brenner som slave. Prosessor er en 2.8Ghz fra Intel, og det sitter 1Gb minne i maskinen.

Ellers: Xp Home med alle oppdateringer. Problemet dukket opp før jeg begynte å installere annen programvare så det har ingenting med det å gjøre. (Det er mulig jeg begynte å slite etter SP2, men jeg gjorde så mange restarter i denne prosessen at jeg ikke husker lenger.)

Bios er satt opp med standardinnstillinger.

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

google --> microsoft bootvis. Kan gjøre underverker med oppstartstid. Men beware: den er litt vell hissig noen ganger og kan finne på å deaktivere både drivere og programvare i oppstarten. Men dette er som regel ikke noe problem å endre etterpå.

Lenke til kommentar
google --> microsoft bootvis. Kan gjøre underverker med oppstartstid. Men beware: den er litt vell hissig noen ganger og kan finne på å deaktivere både drivere og programvare i oppstarten. Men dette er som regel ikke noe problem å endre etterpå.

8347258[/snapback]

Takk for kjapt svar! Har lastet det ned nå, og skal teste det på pc'en til guttungen i kveld.

Lenke til kommentar

Disken kan ha blitt satt til PIO mode istedenfor DMA. PIO er tregt og bruker mye cpu.

Trykk windowstasten+r

Skriv devmgmt.msc og trykk enter

Utvid "IDE ATA/ATAPI controllers"

Høyreklikk på channel 0 og trykk properties

Gå til advanced settings

Ved transfer mode, velg dma if available hvis denne ikke allerede er valgt

Gjenta for channel 1, 2, osv...

Prøv og restarte, funker det er alt bra. Disker har en tendens til å skli tilbake til pio uansett etter en stund. Det skjer etter 5 diskfeil på rad.

Hvis den går tilbake til pio nesten med en gang er det nok et tegn på at disken ryker.

Lenke til kommentar
Disken kan ha blitt satt til PIO mode istedenfor DMA. PIO er tregt og bruker mye cpu.

Trykk windowstasten+r

Skriv devmgmt.msc og trykk enter

Utvid "IDE ATA/ATAPI controllers"

Høyreklikk på channel 0 og trykk properties

Gå til advanced settings

Ved transfer mode, velg dma if available hvis denne ikke allerede er valgt

Gjenta for channel 1, 2, osv...

Prøv og restarte, funker det er alt bra. Disker har en tendens til å skli tilbake til pio uansett etter en stund. Det skjer etter 5 diskfeil på rad.

Hvis den går tilbake til pio nesten med en gang er det nok et tegn på at disken ryker.

8357081[/snapback]

Takk for forslaget, da gjør jeg et nytt fremstøt i ettermiddag. :)

-Men hva er grunnen til at dette (tilsynelatende) bare påvirker oppstarten? Etter hva jeg kan oppfatte går Windows som en klokke når det først er i gang...

Lenke til kommentar

Hvis windows funker fint etter oppstart er jeg ikke så sikker. Har du mye minne i maskinen? I så fall er det vel ikke så mye disk access etter oppstart, som kan gjøre at ting går raskt etterpå.

DMA er direkte lesing/skriving mellom minne og harddisk.

PIO er prosessoren som skriver byte for byte eller word for word.

Logisk nok er dma raskere og bruker mindre cpu.

Under oppstart skjer det mye disk access så dette kan bli tregt. Etter oppstart, hvis du har mye minne og en god cpu, kan det kompensere for et merkbart ytelsestap.

Se hvilket modus den kjører i. Hvis det tar lang tid å starte programmer, åpne filer og laste nivåer i spill kan det være tegn på det samme.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Hvis windows funker fint etter oppstart er jeg ikke så sikker. Har du mye minne i maskinen? I så fall er det vel ikke så mye disk access etter oppstart, som kan gjøre at ting går raskt etterpå.

DMA er direkte lesing/skriving mellom minne og harddisk.

PIO er prosessoren som skriver byte for byte eller word for word.

Logisk nok er dma raskere og bruker mindre cpu.

Under oppstart skjer det mye disk access så dette kan bli tregt. Etter oppstart, hvis du har mye minne og en god cpu, kan det kompensere for et merkbart ytelsestap.

Se hvilket modus den kjører i. Hvis det tar lang tid å starte programmer, åpne filer og laste nivåer i spill kan det være tegn på det samme.

8359081[/snapback]

Takk for god forklaring! (Uansett om det er løsningen eller ikke)

Lenke til kommentar
Du kan finne ut om det er noko gale med harddisk ved å skrive chkdsk /r i kjør. og så "J" .

Mer om chkdsk her.

8359213[/snapback]

Jeg har kjørt chkdsk uten /r parameteret og ikke fått noen feilmeldinger, men det er kanskje ikke det samme? (Så det sto at både med og uten /r så fikser den errorer.)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...