Gå til innhold

Hva må man ha i inntekt?

Sjarmedez

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Nå har jeg veldig lyst til å være litt nysgjerrig å spørre dere om hvordan situasjoen deres er med tanke på inntekt og lån osv.?

Kan være litt interesant og se hvordan andre har det økonomisk, eller hvordan andre har gjort det.

Da tenker jeg på hvor mye dere har i inntekt og hvor mye dere har i lån, for og se hvordan andre klarer seg her i Norge :)

8457134[/snapback]

250k dette året. 20 år. Null lån. Penger på bok. Jeg koser meg som kontraktsbefal i militæret før jeg blir student og lever bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opppussings objekter som regel, da må det totalrenoveres, dette koster.

Er du klar over hvor mye det egentlig koster med materialer for bad & kjøkken f. eks som er de to delene av et hus / leilighet som definitvt koster mest. Det kan ofte også være heftelser ved kjøpt av leilighet som f. eks fellesgjeld i boretslaget /gården etc.. Dette er noe man bør være obs på, det som følger med dette er skyhøye leie utgifter.

Solgte faktisk huset der jeg bor nå, skal flytte litt borti street'n, så ja visninger har jeg faktisk fulgt med på i det siste.

8356067[/snapback]

Må bare gjenta meg selv jeg da.. Det virker ikke som du følger spesielt godt med. Jeg har akkurat kjøpt en ny leilighet på 70 m2 og den kostet i overkant av 2 mill. I tillegg er den nyoppusset. Jeg var nok på 5-6 visninger hver helg i 2-3 måneder,

og det finnes veldig mange fine leiligheter som ikke trenger oppussing, har ok størrelse og "grei" pris. Grunnen til at jeg var på så mange visninger var hovedsaklig at jeg var litt kresen på beliggenhet.

Som regel er det ikke skyhøy husleie på leiligheter med mindre du kjøper innskuddsleilighet, og det er det vel ingen som er oppegående som gjør?

8356376[/snapback]

Jøss, for de 2 mill du har brukt der på 70m2, skulle du fått 160m2 ny enebolig med utleieleilighet, båtplass+ ny båt, ny dobbelgarasje, 1mål tomt i nydeligbeliggenhet liten halv time fra bergen sentrum. Kan slenge på ett utendørs boblebad også og en ny konebil.

Lenke til kommentar

Liker egentlig å holde privatøkonomen min for meg selv, men her er jeg vel relativt anonym, så...

33 år, ca 370k/året i lønn + div. avkastning og sidejobb så det blir nok rundt 450 totalt, litt over 1 mill i på bok (BSU+bank+fond) og nedbetalt leilighet mellom 1,1 og 1,3 mill (kjøpt for 835k).

Jeg mener derfor jeg har dekning for å si at det er relativt lett å spare opp bra med penger i Norge, så lenge man ikke er avhengig av luksusartikler som bil, alkohol og tobakk. Bruker derimot penger på MC og data, og så gir jeg den skattefrie kvoten til Røde Kors hvert år.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Jøss, for de 2 mill du har brukt der på 70m2, skulle du fått 160m2 ny enebolig med utleieleilighet, båtplass+ ny båt, ny dobbelgarasje, 1mål tomt i nydeligbeliggenhet liten halv time fra bergen sentrum. Kan slenge på ett utendørs boblebad også og en ny konebil.

8458365[/snapback]

Jøss. Har to venner som har kjøpt seg leilighet i Bergen nå, så jeg har fulgt litt med på leilighetsmarkedet i sentrum der i det siste. Har aldri sett noe sånt som det du prater om. Kan du legge ved et par linker til slike objekter eller?

Lenke til kommentar

8458365[/snapback]

Jøss. Har to venner som har kjøpt seg leilighet i Bergen nå, så jeg har fulgt litt med på leilighetsmarkedet i sentrum der i det siste. Har aldri sett noe sånt som det du prater om. Kan du legge ved et par linker til slike objekter eller?

8458888[/snapback]

:whistle: Mente at hvis jeg hadde 2 mill så skulle jeg fått det til slik ja.

Huset, båtplassen og garasjen har jeg for 1.6 og for 400k får du vel litt til.

Har desverre ingen link å gi, bare at dette er på sotra, utenfor den magiske og usynlige "dyre" sonen kalt straume og hjelteryggen.

Men så skal de sies at jeg har gjor mye selv.

Endret av regga
Lenke til kommentar
:whistle:  Mente at hvis jeg hadde 2 mill så skulle jeg fått det til slik ja.

Huset, båtplassen og garasjen har jeg for 1.6 og for 400k får du vel litt til.

Har desverre ingen link å gi, bare at dette er på sotra, utenfor den magiske og usynlige "dyre" sonen kalt straume og hjelteryggen.

Men så skal de sies at jeg har gjor mye selv.

8459174[/snapback]

Stikkordet var Sotra. Det forklarer jo det meste. Det er noe med hvor man vil bo også vet du, og noen ganger er det faktisk verdt å betale noe mer. ;)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at det forskjell på arbeidet til folk. Og at du får lønninger basert på hva slags jobb du er i, og utdanningen du har. Men det er ett veldig stort gap mellom 400.000 - 250.000,-.

Hva slags jobb er det som gir sånne høye inntekter? Er det forskjell kanskje, på hvor man bor i landet?

8347182[/snapback]

Er 400k så veldig høy inntekt da? Jeg tenker på at 8-900k begynner å bli høyt og 400 er midt på treet. 100-200k blir litt i laveste laget, om man er godt voksen da... slik tenker hvertfall jeg

EDIT: (Inlegg nummer hundre :w00t::D )

Endret av Ashol
Lenke til kommentar
(..)hvem tror du tjener 400.000 i året?

de fleste av de må vel enten, jobbe 24/7,høyutdannet(..)

8347222[/snapback]

Ehm.. Nei :dontgetit:

De første årene i fast arbeid må det kanskje jobbing 24/7 til for å tjene 400.000,-.

Det er veldig mange som tjener over 400' i året, tydeligvis fler enn du tror.

8460343[/snapback]

det hele forlanger ansinitet,utdannelse osv. Og strengt tatt øker vel lønningen 5% per studieår nesten, så vidt jeg husker fra en undersøkelse i hvert fall.

For min del har jeg budsjetert med 240 000 kr etter skatt de årene etter studiene, så jeg skal vel kunne klare det=)

Lenke til kommentar

"Gjennomsnittlig månedslønn utgjorde 29 200 kroner per 3. kvartal 2005"

http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnansatt/

Altså var gjennomsnittleg årslønn for _alle_ ansatte i Norge på ~350.000 i 2005. Tek ein da i betraktning at mange av desse har deltidsarbeid (spesielt i helse/omsorg, butikk osb.) vil det og vere ein ganske stor del som har over 400.000. Merk at dette gjeld alle aldersgrupper/utdanningsnivå - reknar med at snittalderen her inne er lågare enn i yrkeslivet. Da eg var 20 verka 300.000 som utruleg mykje pengar. No da eg nærmar meg 30 kan eg vel ikkje seie at 400.000 gir rom for eit utsvevande luksusliv.

Lenke til kommentar
Det som er utrettferdig i Norge er at utdannelse knapt lonner seg. Bachelorgrad ligger paa det dobbelt av en som bare har vgs. i USA.

Utdannelse maa lonne seg.

(Hadde det ikke lonnet seg, hadde jeg blitt flyvertinne paa sekundet!)

8465552[/snapback]

Tja. det lønner seg med utdannelse her i landet også. Men det du prøver å si er kanskje at urettferfigheten ikke er like stor her som i USA?

Lenke til kommentar

Er det urettferdig at utdannelse skal lonne seg?

Jeg synes slettes ikke det er urettferdig at doktorgrad-innehaveren tjener ganske mye mer enn en drop-out fra vidregaaende.

EDIT: Juristforeningen har drevet en del med det de kaller livslonn - og den er desverre ikke alltid hoyere for en med utdannelse...

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...