Simen1 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg tror det er en del brenselceller som kan kjøres i revers også. Altså putte inn forbrenningsprodukter og strøm for å lage drivstoffet. Hvis påstanden om lading skal stemme så kan vi tolke det til at man kjører brenselcellen i revers. Men de burde vel skrevet påfylling i stedet for lading for å unngå mistolkninger og delt punktet om lading i to deler: 1. Brenselceller for mobiler som går på kjemisk drivstoff 2. Lading av mobiler med batterier ved hjelp av elektromagnetisk overføring av ladestrøm. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg tror artikkelen er "tullprat" og ønsketenkning. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Du får ikke mye backup av 1000 GB på en telefon med 64GB Hvis du tenker omvent, altså at du bare trenger backup av 64GB data så er det lurere å kjøpe to instanser av nettbasert lagring, begge på 64GB og til en pris av totalt 64 kroner (0,5 krone per GB). Dermed sparer du 968 kroner i forhold til å kjøpe 64 GB flash + 64 GB nettlagring. Evt. sparer 1936 kroner i forhold til å ha 64 GB flash + 64GB flash til backup. Spørsmålet blir da om du synes det er verd 968 kroner å ha bakcup på flash i stedet for backup på nett? 8366264[/snapback] Joda joda, jeg for så vidt enig, men jeg tror uansett jeg ville hatt litt minne på telefonen uansett. Ikke spør hvorfor, men jeg bare vil :/ Uansett; vi får bare glede oss til hva som kommer, og prøve å ta ting i bruk fort, så ikke alt blir en flause og vi blir sittende igjen med bare gammel teknologi fordi alle var for feige til å bruke den ... Endret 12. april 2007 av OML Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg tror artikkelen er "tullprat" og ønsketenkning. 8366889[/snapback] det sa dem vel om mobilene vi har den dag idag og.. " om 15 år kan du snakkke med personer face to face, og surfe på internett gratis med trådløst nett, spille av filmer og høre på musikk.." Tror dem flirte bra i 1992 da.. Jeg sier ikke at det skjer om 15 år, men du veit aldri med den rettningen vi har nå.. går jo bare oppover i teknologi verden.. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Glem PIN-koder og annen usikker teknologi. En innebygd fingeravtrykksleser i mobiltelefonen din sørger for at kun du har tilgang til filene dine.Joda, jeg tror nok man muligens har erstattet 4-sifret PIN-kode med noe annet, men at liksom fingeravtrykklesere liksom er så supersikre og bra og det "rette" i fremtiden tror jeg ikke noe på. Bare vent til fingeravtrykklesere blir implementert som eneste sikkerhetsmekanisme i systemer (hvilket er usmart etter min mening) og kriminelle begynner å misbruke/utnytte svakhetene i fingeravtrykkleserne. Greit at man tror at man i fremtiden vil kunne lage bedre fingeravtrykklesere, men neppe gode nok til at det blir sikkert. Jeg foretrekker fortsatt et egenkomponert passord enn et biometrisk fingeravtrykk for innlogging på min laptop. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg tror artikkelen er "tullprat" og ønsketenkning. 8366889[/snapback] det sa dem vel om mobilene vi har den dag idag og.. " om 15 år kan du snakkke med personer face to face, og surfe på internett gratis med trådløst nett, spille av filmer og høre på musikk.." Tror dem flirte bra i 1992 da.. Jeg sier ikke at det skjer om 15 år, men du veit aldri med den rettningen vi har nå.. går jo bare oppover i teknologi verden.. 8368462[/snapback] Hmm i 1992 hadde jeg en Amiga maskin som hadde meget avansert musikk og jeg kunne fint se filmer på den. Jeg kunne jammen meg surfe på aminett med den også. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Jeg tror artikkelen er "tullprat" og ønsketenkning. 8366889[/snapback] det sa dem vel om mobilene vi har den dag idag og.. " om 15 år kan du snakkke med personer face to face, og surfe på internett gratis med trådløst nett, spille av filmer og høre på musikk.." Tror dem flirte bra i 1992 da.. Jeg sier ikke at det skjer om 15 år, men du veit aldri med den rettningen vi har nå.. går jo bare oppover i teknologi verden.. 8368462[/snapback] Hmm i 1992 hadde jeg en Amiga maskin som hadde meget avansert musikk og jeg kunne fint se filmer på den. Jeg kunne jammen meg surfe på aminett med den også. Den hadde tom. en intern 2,5" harddisk. (+ ekstern 3,5" harddisk samt ekstern cdrom.) Så at vi skulle få til slike ting i 2007 hadde jeg absolutt regnet med. Endret 12. april 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg tror artikkelen er "tullprat" og ønsketenkning. 8366889[/snapback] det sa dem vel om mobilene vi har den dag idag og.. " om 15 år kan du snakkke med personer face to face, og surfe på internett gratis med trådløst nett, spille av filmer og høre på musikk.." Tror dem flirte bra i 1992 da.. Jeg sier ikke at det skjer om 15 år, men du veit aldri med den rettningen vi har nå.. går jo bare oppover i teknologi verden.. 8368462[/snapback] Hmm i 1992 hadde jeg en Amiga maskin som hadde meget avansert musikk og jeg kunne fint se filmer på den. Jeg kunne jammen meg surfe på aminett med den også. Den hadde tom. en intern 2,5" harddisk. (+ ekstern 3,5" harddisk samt ekstern cdrom.) Så at vi skulle få til slike ting i 2007 hadde jeg absolutt regnet med. 8369819[/snapback] og hva ville det samme kostet deg idag? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Problemet med å kjøre en brenselscelle i revers (elektrolyse), er at det krever mer energi enn man får ut av den ved å kjøre den normalt. Ikke spesielt lønnsomt med andre ord. Forfatteren mener nok påfyllig her ja. Forresten synes jeg artikkelen var litt tåpelig, ikke noe spesielt å komme med annet enn drømmer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) og hva ville det samme kostet deg idag? 8370078[/snapback] I en mobiltelefon? Omtrent det samme. Endret 13. april 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
frivilje Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det reagerte jeg på også, eneste måte å lade opp en brenselcelle er å reversere prosessen, en såkalt elektrolyse.. 8366049[/snapback] Nei, her er du nok ute å kjøre. Hele poenget med en brenselscelle er å kunne fylle på med kjemi (hydrogen, metanol el.l.) og få ut strøm. Batterier må lades. M. 8366448[/snapback] En brenselcelle er på mange måter et batteri, og nei, jeg er ikke ute og kjører, jeg studerer dette her... Det positive med en brenselcelle er jo at man kan velge å fyllle på nytt i stedet for å lade opp, noe som i de fleste tilfeller er mest effektivt. Elektrolyse/brenselcelle er to motsatte operasjoner, og det er følgelig mulig å lade opp en brenselcelle (om det er effektivt med dagens teknologi sa jeg ingenting om). Det finnes for øvrig mange forskjellig varianter av brenselcellen, metanolbrenselcellen egner seg til mindre ting som pc og laptop, mens for biler og strømaggregater krever annen teknologi, PEM-brenselcelle og SOFC-brenselceller.. http://auto.howstuffworks.com/fuel-cell.htm Les for øvrig her.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hmmm... Jeg ser for meg den dagen jeg fyller metanol på mobilen. Mister den i bakken, og den sier pang ;-) Lenke til kommentar
frivilje Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hmmm... Jeg ser for meg den dagen jeg fyller metanol på mobilen. Mister den i bakken, og den sier pang ;-) 8374694[/snapback] Metanol er sprit (tresprit), hvis du mister en vodkaflaske i bakken, sprenger den da? Vi snakker også om små mengder så brannfaren vil være minimal. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hmmm... Jeg ser for meg den dagen jeg fyller metanol på mobilen. Mister den i bakken, og den sier pang ;-) 8374694[/snapback] Metanol er sprit (tresprit), hvis du mister en vodkaflaske i bakken, sprenger den da? Vi snakker også om små mengder så brannfaren vil være minimal. 8374773[/snapback] Det skulle være en spøk ;-) Jeg er litt i det spøkefulle hjørnet i dag skjønner du. Kanskje man kan lage en multifuel sak til mobil, alla sånn primus. Går på metanol, etanol, diesel, bensin, etc. ;-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Apropos eksplosjonsfare så bør man kanskje heller være bekymret for dagens mobiler med Li-Ion batterier. Men snakker vi om brannfare så tror jeg metanol og lignende drivstoff kan bli farligere. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Med dagens reglerrytteri man må overholde når man skal ut og fly, så kan det jo bli spennende å se hvordan man håndtere metanolbrenselceller i forbrukerelektronikk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) batterilevetid har alltid vært et problem siden jeg begynte med min første GSM telefon i 1993-94. Jeg har svært liten tro på at det vil endre seg. Endret 16. april 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Tja... Nokias dct-3 telefoner var jo rimelig bra når det gjalt batterilevetid. Batterilevetiden de siste årene har gått fra å bli bedre for hver generasjon til å bli verre for hver generasjon igjen. Det svinger vell som alt annet. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg synes batterier basert på Lithium-Ion er veldig brukervennlige. En slipper dette med lade-"minne". Lithium-Ion synes jeg er bra, og nå får en også slike batterier på batteridrevet verktøy ala Dremel og boremaskiner - Takk og pris. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Da ser det jo ut til at dette med brenselcellene kan være i boks om ikke så altfor lenge. Integrering i selve mobiltelefonen står de vel litt tilbake for å få til ennå. http://www.idg.no/pcworld/article51639.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg