Knopfix Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Hei Jeg har fra før av en dekoder til Lyse IPTV men skal utvide til en dekoder til og da trenger jeg en switch. En 100Mb switch bør vel holde til dette? Det skal gå igjennom en cat5(den støtter jo også bare 100Mb) kabel til den nye dekoderen og en PC som trenger Internet/fildeling lokalt til en annen switch i kjelleren. Kan jeg oppleve problemer med båndbredde og bilde hvis jeg ser på TV og kopierer filer mellom PCr i nettverket samtidig? Jeg har lagt cat5 kabelen i rør så jeg har ikke mye lyst til å skifte ut den. Noen som vet hva slags båndbredde IPTV bruker? Endret 10. april 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg vet ikke hva båndbredden til Lyses IPTV er, men jeg kan garantere at den ikke er på 100mbit. IPTV går over bredbåndslinjen din, og den er ikke 100mbit... Svaret er uansett at ja, 100mbit holder. (tilleggsinfo: cat 5 støtter opp til 1000mbit) Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) lyse leverer vell bare 100mbit til huse ditt i utgangspunkte, deriblant tar vær iptv boks ca 2-3mbit, og da skal det holde fint med en 100mbit svitsj, kjører selv en 5porter der alle 5 portene er i bruk eg vet ikke hva båndbredden til Lyses IPTV er, men jeg kan garantere at den ikke er på 100mbit. IPTV går over bredbåndslinjen din, og den er ikke 100mbit... Svaret er uansett at ja, 100mbit holder. IPtv til lyse går ikke på data nette, blir fysisk avskilt i en svart boks før... vertfall svart hos meg du bør statse på en switch som tåler en støt, husk, denne iptv trafikken er konstant og derme kan switchen fort gå varm med mange dekodere. Så sats ikke på den biligste plastikk dingsen du finner. Endret 10. april 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Takk for svar.Skal kjøpe en brukbar switch.Angående Cat5 så støtter vel den 100 Mb og Cat 5e Gb mener jeg. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) cat 5 tåler 1000Mhz, og kan brukes i 1000-BASE-T nettverk, selv om cat 5e eller cat6 er anbefalt. Jeg ville ikke rettet på deg om jeg ikke var sikker Vil rette på meg selv der oppe. Det skal stå "garanterer at den ikke er over 100mbit... edit: Slang ved en kilde: http://www.radio-electronics.com/info/tele...it_ethernet.php Endret 10. april 2007 av Xvani Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Fint den tåler mer da,bare tabeller som følger denne 5 og 5e begrensningen da for å garantere nok båndvidde til brukere? Cat 5 vs 5e Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 dette går nok igjen på anbefaling... (Som de skriver..) Du kan sjekke wikipedia, dens kilder og andre steder som støtter min påstand. - eller enda bedre: PRØV.... Da ser du at det vil funke.. (ja, jeg har gjort dette...) Såvidt meg bekjent ble også 1000B-T standarden laget før cat5e, men dette er jeg noe usikker på.. Mest fordi det er irrelevant, da jeg vet at det vil fungere med cat5 over gigabit ethernet. Jeg kommer ikke til å poste mer i denne tråden. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Den er god.Du trenger ikke poste mer. Har ingen grunn til å tvile på det du sier. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Kan være lurt å satse på en gigabit switsj, hverfall om en skal ha flere dekodere og HDTV når det kommer. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Tanken på HDTV har slått meg inn ja I tillegg til at jeg har på to TV dekodere og kopierer mellom to datamaskiner samtidig med 100MB switchen. Hver switchport er jo på dedikert 100Mbps hver vei men TVn og PCn i kjelleren er er nødt til å dele en kabel til switch nr 2 ellers må borret frem. Endret 10. april 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Kan være lurt å satse på en gigabit switsj, hverfall om en skal ha flere dekodere og HDTV når det kommer. 8353376[/snapback] bortsjett fra at lyse skal over til mpeg 4 og derme krever ennda mindre båndbredde. Og nette inn til huset er bare 100mbit, så hvorfor i svarte skal nette etter være større på iptv sia til lyse? signalene trekkes ut av linja inn til huset, så på iptv sia er det bortkasta. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Men signalene skal inn på et LAN hvor fildeling foregår så det vil bli snakk om mye høyere hastigheter.Den ene dekoderen kommer til å dele en kabel mellom to maskiner da jeg ikke kan legge to kabler fordi da må borret frem. Endret 11. april 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Men signalene skal inn på et LAN hvor fildeling foregår så det vil bli snakk om mye høyere hastigheter.Den ene dekoderen kommer til å dele en kabel mellom to maskiner da jeg ikke kan legge to kabler fordi da må borret frem. 8360160[/snapback] Hvorfor i svarte får du iptv delen inn på datanette? Er atskilt her. Altså 100mbit inn til hus - the black boks - 6mbit datanett - 2 telefonlinjer (analogt som blir omgjort til ip) - 2 tv uttak som kan fler dobles med en switch Nette kan oppgraderes fra 6000/6000 til 20000/10000 til 75000/50000 Og uansett hvor mye man bruker datanette vill det ikke påvirke telefon og iptv nette Det vill si når du går opp i datahastighet går antall mulige dekodere ned. Det regulere leverandøren Endret 11. april 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Av den enkle grunn av at jeg har bare en kabel for deling til Internet og TV linje ned til kjeller. Den kabelen som deles til Internet og TV skal også brukes til fildeling i LAN,og streaming til Kiss DVD spiller med NIC i stue fra PC i kjeller,det er derfor jeg lurte på om 100 MB switch ville skape problemer med båndvidde. Poenget er at kabelen som skal dele alt mellom kjeller og stue er ekstra utsatt. Ruteren i stuen skal kobles slik at den brukse som switch for TV linjen så den skal bruke LAN interfacene,ruteren har forresten GB interface. Internet fra hjemmesentralen er koblet til WAN på ruteren og sørger for DHCP osv. Tegningen er ikke koblet opp ennå.Har bare dekoder i stuen ellers er min oppkobling identisk. Å nei,jeg skal ikke ha trådløst nett til kjelleren hehe Endret 12. april 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 altså du skal koble begge nettene inn i samme nett? det har jeg prøvd... ikke å anbefale... masse pakke tap Lenke til kommentar
melsom Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 altså du skal koble begge nettene inn i samme nett?det har jeg prøvd... ikke å anbefale... masse pakke tap 8364843[/snapback] Det fungerer HELT fint. Kjørte på dette i over ett år. Man trenger bare en switch som takler litt load. Er da bare litt multicast-trafikk Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 altså du skal koble begge nettene inn i samme nett?det har jeg prøvd... ikke å anbefale... masse pakke tap 8364843[/snapback] Det fungerer HELT fint. Kjørte på dette i over ett år. Man trenger bare en switch som takler litt load. Er da bare litt multicast-trafikk 8365333[/snapback] til meg sendes multicasten til alle maskiner. Lånte med meg switch fra jobb til den sum av 32 tusen Men samme problemer der også. Multicasten ble da spred ut på 5 maskiner, 2 dekodere + trådløse nette så den dyre cisco switchen slet med allt pakke tapet og dermed ble pingen for borte (32byte) mellom to lokale maskiner Det beste er atskilte nett Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Det er tjensten gjennom Lyse som sier at vi skal bruke Switch ved bruk av 2 dekodere.Men de tar kanskje utgangspunktet i at TV linjen ikke kobles sammen med Internet. Får prøve det ut å se hvordan det går ihvertfall. I værste fall kan jeg røske den gammle coax kabelen ut røret å strekke en kabel til men det for være en siste løsning.Var ikke klar over at det ble fiber her når jeg la den Endret 12. april 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det er tjensten gjennom Lyse som sier at vi skal bruke Switch ved bruk av 2 dekodere.Men de tar kanskje utgangspunktet i at TV linjen ikke kobles sammen med Internet.Får prøve det ut å se hvordan det går ihvertfall. I værste fall kan jeg røske den gammle coax kabelen ut røret å strekke en kabel til men det for være en siste løsning.Var ikke klar over at det ble fiber her når jeg la den 8366174[/snapback] viss du har en cat 5/5e/6 så kan du dele kabelen i 2, 100mbit kan overføres glatt på 4 av de 8 kablene i kabelen Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Har noen meter GB kabel som jeg vurderer å strekke Jeg koblet nettopp nettverkskabelen til TV uttaket på LAN interfacet på routeren og den kræsjet fullstendig. Internet ligger i Subnet 81.x.x.x 255.255.255.0 Fant ut av loggen på routeren som jeg fikk lest etter å ha tatt ut TV linjen igjen at den ligger i range 84.x.x.x ,subnetmask vet jeg ikke men regner med 255.255.255.0 der også siden Lyse har lagt opp nettet lignende en bedrift. Ruteren vil ikke la IPn til TV gå igjennom LAN koblingen og registrerte at den ikke var i samme range som 81.x.x.x. Tror ruteren min takler bare ett subnet så det er nok årsaken til at den slo seg vrang. Har planer om noe brukt Cisco utstyr etterhvert da kunne jeg jo laget 2 VLAN stedet for å legge en kabel til.Men det koster penger. Endret 12. april 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå