Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble adsl til dette? (Se bilde)

Anbefalte innlegg

Jeg venter på en adsl gjør-det-selv pakke og har begynt å lete etter hovedlinja for telefonen inn i huset. Det er tre uttak i leiligheten og de er av gamle-sorten, tre hull. Har klart å spore to av dem tilbake til et hull i taket som vist på bildet. Det siste uttaket forsvinner inn i veggen i etasjen over.

tlfledn.jpg

På bildet er det en svart ledning som ser ut til å splittes til to av uttakene. Er det denne svarte ledningen som kan være hovedlinja inn til huset? Går det i tilfelle an å få kobla adsl opp mot denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg regner med det er analoglinje du har siden du vil finne første punktet fordi telefonene ikke vil fungere før adsl'en eller no sånt...

for å finne ut om det er den svarte og en annen kan du gjøre det så enkelt å ta en gammel analog telefon.klippe hovedledningen på den og bare spleise mot ledningen(e) i veggen til du finner den riktige.

når du finner den riktige kan du slå et nr og ringe til det...

regner med dette går for faddern... tidligere telenormontør har en sånn telefon med klype på som han bare kobler inn i en analog krets og ringer sånn som han vil.... blir vel samme prinsippet...

brukte den en gang da en kompis skulle sette opp gjør det selv pakke hjemme med seg på analog..

ps. gjør det selv pakke for analog skulle vært advarsel på. tror vel 90% av de som prøver det failer og må betale mye i oppretting fra bravida...

Lenke til kommentar

Hei.

Det ser ut til at du har en EP i taket der, og da er det sannsynligvis inntakskabelen.

Siden du har en T-Forgrening der, så bør splitteren monteres inn her for ikke å spolere andre uttak.

Den sorte kabelen skiller du fra koblingen og plugger denne mot "Wall/Line" på splitteren.

Hva du gjør med kablene til uttakene avhenger av hvor du skal ha ADSL uttak, men om du vil beholde disse As Is, så kobler du dem mot "Phone" på splitteren, og legger en ny kabel ifra "Modem" på splitteren,- til nytt telefonuttak (ADSL).

Om du kjøper et nytt uttak og monterer dette, så trenger du kun å bruke 2 tråder fra splitter-"modem" til det nye ADSL uttaket. Disse trådene kobles normalt til posisjon 1&2 inne i uttaket.

Om du lurer så er det bare å sende en mail.

[email protected]

[ Denne Melding var redigert av: Cerwell på 2002-12-17 22:58 ]

Lenke til kommentar

Da er jeg en av de heldige 10%.

orket ikke alt det dill dallet med å finne den første så jeg satte heller opp 2 nye kontakter før den som egentlig var først. osv og koble den derfra og videre.

adsl.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Champ på 2002-12-17 23:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...