Gå til innhold

Første overklokk, gjort på enkleste vis: )

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da bør du prøve å finne ut hvor du senker HTT. Siden den er såpass høy vil den mest trolig stoppe deg snart. Se i manualen til hk ditt eller let litt rundt inne i biosen, det skal være mulig å finne den et sted. Den bør mest sannsynlig være en plass der du stiller fsb og alt det der.

Men når du kommer litt opp i klokkinga kan det lønne seg å ta mindre steg, med fsb på 250 som du har nå vil det gi 2,5ghz med en cpu multiplier på 10. Setter du den opp til 300 vil du få 3ghz, så prøv med 270 først, så 280, 285 eller 290, osv.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Du kan nok klokke litt til, men hvis det stopper er det nok HTT som stopper deg. Du vil da mest sannsynlig få blåskjerm eller lignende. Akkurat hva det står i din bios er jeg ikke sikker på, men let etter HTT multi eller noe slikt. Hvis du finner noe som kan være det du leter etter, så trykker du bare på og ser valgene du har å velge mellom. Er det en multiplier som går fra 1x - 5x så har du funnet riktig. Sett denne da på 4x eller 3x.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Har oppdaget at vCore skifter mellom 1,344 og 1,544. Men vet ikke når og hvorfor.

Idag: Strammet tidene på RAMen til CL3. Skal teste Orthos, edit om den er stabil.

post-102608-1176757162_thumb.png

EDIT: Holdt på i fem timer før den sluttet. På blend. Kan vel sies å være stabil?

Endret av eguliano
Lenke til kommentar

Det må jeg si var veldig ustabilt, iallefall når den skifter med såpass mye. Min ligger på 1,43v og ligger så å si hele tiden der, kansje den hopper litt opp på 1,45v av og til. Men din vandrer jo en del lengre. Hvilken strømforsyning har du? Er den sterk nok til oppsettet ditt?

Hvis den holder i 5 timer så er den helt greit stabilt, ikke helt perfekt, men det kommer an på hva du vil. Noen tester i 24 timer i strekk, mens andre tester bare et par timer. Om den så feiler etter 5 timer, så trenger det ikke bety at den er for ustabil til at den kan brukes til vanlig. Spillene vil som oftest ikke tyne cpu like mye som orthos gjør konstant, så det kan hende det vil fungere problemfritt fordi. Det er bare å prøve seg frem det. :) Ta en skikkelig økt med spilling, så finner du fort ut om det holder.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på om det er noen av Asus' egne innstillinger som setter spenningen ned når jeg ikke driver med mye. Ikke C&C i allefall, for da kunne jeg ikke klokket.

I forhold til mitt bruk er det nokså stabilt, for jeg spiller lighte spill.

Jeg sparer penger nå for å kjøpe ny RAM og bedre prosessorkjøler.

• - Scythe Ninja Plus (?)
    - Crucial BallistiX PC2-5300 CL3 (?) (Er jo i bunn og grunn akkurat de samme brikkene som Tenth Anniversary-brikkene. Må jo være ypperlige!)

Endret av eguliano
Lenke til kommentar
Lurer på om det er noen av Asus' egne innstillinger som setter spenningen ned når jeg ikke driver med mye. Ikke C&C i allefall, for da kunne jeg ikke klokket.

I forhold til mitt bruk er det nokså stabilt, for jeg spiller lighte spill.

Jeg sparer penger nå for å kjøpe ny RAM og bedre prosessorkjøler.

• - Scythe Ninja Plus (?)
    - Crucial BallistiX PC2-5300 CL3 (?) (Er jo i bunn og grunn akkurat de samme brikkene som Tenth Anniversary-brikkene. Må jo være ypperlige!)

8471582[/snapback]

Både kjøleren og ram'en er gode. Så da kan du nok klokke lenger

Lenke til kommentar
Jeg prøvde videre idag:

Satte busen til 266MHz og RAMen til 533MHz på 5-5-5-15. Boota ikke.

Deretter økte jeg spenningen til 1.3625. Boota ikke. Tips?

8481287[/snapback]

1,3625v på cpu? isåfall er det ikke farlig å øke den mer hvis den holder igjen. Ved maksklokk bør du begynne å roe ned når du passerer 1,55v på luft, men selvfølgelig kan du dra den lengre men det er på eget ansvar. :) Har hatt min på 1,62v på det høyeste, fikk ikke mer ut av hk da, hehe. :)

Lenke til kommentar

Prøv å øk spenningen en siste gang, sett den til 1,5- 1,55v. Da bør du klare å hente ut maks klokk, men det anbefales ikke å bruke så høy volt 24/7, men du vil som sagt kansje klare å komme lengre. Det er ofte slik at du kommer langt på stock volt, og deretter må du øke mye på volten før du kommer videre, akkurat som om det var et hinder du må passere. Det var iallefall slik på min cpu.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...