imfrommanndame Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Hei Oppsett: AMD64 X2 3800+Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLItwinMOS DDR2 533MHz CL4(Stock kjølere) Det jeg gjorde først var å sette minnet på 4-4-4-12 2T fra AUTO. Deretter satte jeg FSBen til 250 fra 200/AUTO. Så nå kjører den på 2500MHz. Alt kjører perfekt, og det er ingen økning i temperaturene. Kan noen si hva jeg har gjort bra/feil? Bør jeg stille noe på minnet? Eller NB->SB eller de greiene der? Alt for å få det mest mulig stabilt! Lenke til kommentar
Megern Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Du burde sette ned HTT multiplieren, den er 5x. Kan hende den heter noe annet i din BIOS men den er på 5x. 4 skal være helt perfekt for deg. Da havner HTT på 1000 noen som den ikke burde overstige. HTT= fsb* htt multi Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Skal gjøre det, Megern! Idag satte jeg FSBen til 333MHz, og minnet til 677MHz på 5-5-5-15 2T. Den ville ikke boote engang. Har jeg gått for langt, eller må jeg øke spenningen? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Du burde sette ned HTT multiplieren, den er 5x. Kan hende den heter noe annet i din BIOS men den er på 5x. 4 skal være helt perfekt for deg. Da havner HTT på 1000 noen som den ikke burde overstige. HTT= fsb* htt multi 8350720[/snapback] Hvorfor ikke høyere enne 1000 ? Lenke til kommentar
Megern Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Etter min mening/erfaring vil en HTT mhz høyere enn 1000 skape ustabilitet. Vis du ser litt rundt i forskjellige overklokkings guider så kan du se at man burde få HTT speed ned, og det er også noe de anbefaler. Den burde være et sted mellom 800mhz og 1000mhz Endret 11. april 2007 av Megern Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Jeg har hørt noe om å kjøre minnet synkront med FSBen. Hvordan gjør jeg det? Kan jeg kjøre minnet på 533MHz 4-4-4-12 2T med 266 FSB? Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Øyh! Kan jeg det? Lenke til kommentar
Megern Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Prøv da vel. Vis det ikke fungerer så kan du jo ta clear cmos Endret 12. april 2007 av Megern Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Jeg har hørt noe om å kjøre minnet synkront med FSBen. Hvordan gjør jeg det? Kan jeg kjøre minnet på 533MHz 4-4-4-12 2T med 266 FSB? 8358257[/snapback] Det vil si at du har minnet på stock hastighet og klokker i vei, men dette krever litt bra klokkeminne hvis du skal dra den langt. Så dine twinmos brikker vil holde følge et lite stykke før de etterhvert blir bremsen i klokken. Så bare sett ned hastigheten på de litt istedet, og deretter klokk opp cpu. Etterhvert som du klokker kan det også hende du må øke vcore. start med å sett den opp til 1,4v når du ikke kommer lengre. Men prøv på så lav volt som mulig, fordi mer volt gir mer varme. Du tester med orthos eller lignende slik at du er sikker på at det er stabilt ja? Du kan ha HTT over 1000mhz også, men det er ikke å anbefale fordi det kan føre til ustabiliteter og helt tilfeldige restarter eller blåskjerm. Detter er individuelt fra hk til hk, noen tåler kansje 1200mhz, mens noen klikker bare ved 1020mhz. Så for å være sikker på at dette ikke hindrer deg videre er det en grei regel å holde det rett under 1000mhz. Endret 12. april 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Vet mitt minne suger. Klarer ikke 667MHz på CL5 engang... Skal kjøpe når jeg har penger, men står nederst på lista atm. Takk! Skal gjøre tingene du sa. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Du vil bare oppnå marginale forskjeller ved å klokke minnet sykront med cpu, spesielt på amd systemer. Anbefaler deg å sette ned frekvensen og klokke minnet asynkront med cpu, fordi dette ikke vil påvirke ytelsen i en slik grad at du merker det. Du vil sikkert få noen poeng mindre i 3d mark og slikt, men hvis du vil ha bedre spillytelse så er det ikke vits. Så du trenger ikke å kjøpe nytt mine. Jeg har bare PC3200 minne som kjører på 400mhz. Akkurat nå kjører de hos meg på 402mhz med 2,85ghz overklokk. Endret 13. april 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Jeg er nokså nuub på dette området, så kan du forklare hvordan jeg kan kjøre minnet asynkront? Lenke til kommentar
Megern Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 At det ikke har samme hastighet som det fsb er Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Du setter ned hastigheten/frekvensen på minnet under det som er standard fra fabrikken, og dermed begynner du å klokke cpu med minnet underklokket. Ettervert som du begynner å klokke fsb oppover vil minnet bli med, men siden du har underklokket litt før du begynte vil det nå ikke få like høy frekvens som når det kjører sykront. Dermed kan du få en høyre fsb før minnet stopper, noe som betyr en høyere klokk av cpu. Altså kort sagt, sett ned minnehastigheten litt og klokk i vei. Endret 12. april 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Da setter jeg i gang etter skolen! Takk! Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Jeg satte minnet ned til 400MHz på samme timings. Funker finfint nå, men har ikke gjort noen tester. Vil prøve litt høyere først. HT-frekvensen eller multiplieren har jeg ikke sett snurten av i BIOS.. Noen tips? Et spørsmål: Kjører minnet like fort som FSB? Prøv å forklare grundig! : ) Lenke til kommentar
GibsonLesPaul Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hva er egentlig overklokking? Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Å kjøre komponenter på høyere hastighet enn de er spesifisert for. Finnes en guide på HW. Tror den heter "Overklokking for nybegynnere". Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Jeg satte minnet ned til 400MHz på samme timings. Funker finfint nå, men har ikke gjort noen tester. Vil prøve litt høyere først. HT-frekvensen eller multiplieren har jeg ikke sett snurten av i BIOS.. Noen tips? Et spørsmål: Kjører minnet like fort som FSB? Prøv å forklare grundig! : ) 8374729[/snapback] har du cpu-z? Hvis ikke kan du hente ned det og sjekke om HTT link er langt over 1000mhz. Minnet kjører ikke på samme hastighet som fsb nå. Du har nå stilt ned frekvensen slik at minnet kjører tregere enn vanlig, og deretter klokker du det opp til standard hastighet eller høyere igjen. Dette gjør at fsb blir høyere og kommer lengre uten at minnet er involvert i at det stopper. Så minnet og fsb har individuelle hastigheter fordi du satte ned minnehastigheten først, noe som vil gi en bedre klokk. edit: leif Endret 13. april 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå