stavros Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg har følgende hardware: - ASUS A8V Deluxe hovedkort - 5 stk p-ata 7200rpm harddisker - 2 dvd-rw stasjoner - 1 120mm titan vifte + 2 på 80mm - 2 stk kald katode - Powercolor Radeon x1950 pro AGP 512mb skjermkort - Athlon 64 3500+ (S949) - 3gb Twinmos pc3200 ddr-minne (dual-channel) Dette kjører på en Hiper Type-R 580w PSU (Byttet ut med en Chieftec 400w da jeg kjøpte nytt skjermkort) Regner med det går greit å bytte ut cpu'en med en Opteron 185? Lenke til kommentar
snarius Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det burde gå fint å bytte ut prosessoren med ein Opteron 185. Men det kan hende du må oppdatere BIOS først. Straumforsyninga på 580 Watt skal klare å drive det der, men den på 400 Watt er eg ikkje sikker på. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det burde gå fint å bytte ut prosessoren med ein Opteron 185. Men det kan hende du må oppdatere BIOS først.Straumforsyninga på 580 Watt skal klare å drive det der, men den på 400 Watt er eg ikkje sikker på. 8345657[/snapback] Enig. Mulig 400W'ern ville klart det, men kanskje med litt ustabilitet ved load eller kraftig last på alle disker i tillegg til full spiker på skjermkortet. Jeg ville ikke ha testet Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Tror nok at en 400 watter burde klart det du kan jo regne ut her: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp PS: ikke stol 1000000% på kalkulatoren. EDIT: nja, 400w vil bli litt i det minste laget om du skal bytte cpu til opteron 185. Da kommer nok psu til å gå opp i peak iblant, og du kan regne med en aldri så liten restart. Endret 10. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
randknu Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Det er byggekvaliteten og hvor mange ampere den klarer å levere som teller, og da er det stort sett alltid 12volt railene som er kritisk. Det er ikke uvanlig å se psuer som leverer >50A på 3.3volt og noen og 40A på 5volt mens 12volt klarer den bare 18ampere. Denne psuen kunne blitt stemplet med 580Watt men takler ikke en moderne pc med to heftige skjermkort. CPU og GPU bruker idag nesten bare 12volt, derfor går behovet for mer strøm oppover på 12volt railene Den nye atx standarden sier også at max belastning på en ledning ikke skal kunne overstige 20A derfor brukes gjerne flere "railer" akkurat som du har flere kurser hjemme i huset ditt. hver rail med sitt eget overbelastningsvern. Antall Watt som er stemplet på er egentlig rennende likegyldig, det er hvor mange ampere den leverer som er intressangt. og da spesielt på +12volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå