nazg78 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Hei, Jeg har et Sigma objektiv 18-200 som fungerer helt utmerket, bortsett fra når jeg holder kamera pekende litt nedover. Da vil objektivet "skli" ut slik at jeg får større zoom enn det jeg tenkte. Jeg må holde på objektivet for at det ikke skal skje. Det gjør at det blir veldig vanskelig å ta bilder når kamera står på stativ og peker nedover (f.eks. når jeg vil bruke fjernkontroll for å få stødigere bilder). Er dette noe man må leve med eller bør jeg klage til butikken? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 såkalt "zoom-creep" er desverre noe mange zoom-objektiver sliter med i mer eller mindre grad. Det er neppe noe du kan klage på, såfremt det ikke er opplagt ille (ingen motstand). Det er typisk et av områdende en dyr og profesjonell zoom med indre fokus o.l. vil være overlegen . På en billig 18-200mm med teleskopiske element som ditt eksemplar er det nesten ikke til å komme unna heller. Enkelte eksperimenterer med å sette en tapestrimmel på selve objektiv"løpet" for å bremse noe av dette. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Zoom creeping er vel ganske vanlig på slik objektiver, men på det objektivet ditt er det en knapp for zoom-lock som holder det på plass. Lenke til kommentar
nazg78 Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Zoom creeping er vel ganske vanlig på slik objektiver, men på det objektivet ditt er det en knapp for zoom-lock som holder det på plass. 8345433[/snapback] Takk for svarene! Lock-knappen er mer eller mindre kun en transport-lås. Kan kun brukes når linsa er trukket helt sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå