Gå til innhold

levetid, innhold på dvd

Anbefalte innlegg

Aller først:

Er denne feilpostet, håper jeg en snill moderator flytter. Fant ikke noe som kunne matche.

Jeg leste et eller annet sted om noe slikt som at:

En kar ønsker dvd/cd plater som varer i 10 år, disse var betraklig dyrere enn slike random dvd/cd plater-pakker.

Altså. Hvis jeg har bilder jeg vil brenne ut på cd. Blir det sittende der så lenge den kan(med unntak at den er inntakt)? Eller forsvinner det du skriver til cden etterhvert?

Ble ganske frustrert når jeg leste det. Hva gjør jeg med alle de 100 dvdene jeg har brent ut da? Forsvinner bare tingene mine fra dvd platene med tiden..

Takk for hjelp :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen 20 år gamle musikk cd plater som har begynt å gå over til digital støy.

De er blitt litt missfarget.

Aller først:

Er denne feilpostet, håper jeg en snill moderator flytter. Fant ikke noe som kunne matche.

Jeg leste et eller annet sted om noe slikt som at:

En kar ønsker dvd/cd plater som varer i 10 år, disse var betraklig dyrere enn slike random dvd/cd plater-pakker.

Altså. Hvis jeg har bilder jeg vil brenne ut på cd. Blir det sittende der så lenge den kan(med unntak at den er inntakt)? Eller forsvinner det du skriver til cden etterhvert?

Ble ganske frustrert når jeg leste det. Hva gjør jeg med alle de 100 dvdene jeg har brent ut da? Forsvinner bare tingene mine fra dvd platene med tiden..

Takk for hjelp :innocent:

8345142[/snapback]

Lenke til kommentar

CD og DVD, særlig de du brenner selv har begrenset holdbarhet ja. Ingen som vet 100% sikkert hvor lenge de holder, så vil ikke anbefale noen å lagre ting de ikke vil miste på slike media. (Med mindre man lager en rutine om å lage nye kopier en gang i skuddåret eller noe.)

Selv har jeg digitale bilder ol. liggende på en filserver med Raid 1, i tillegg tar jeg backup på DVD 2 ganger i året. (Og oppbevarer denne på en annen kant av byen som ekstra sikkerhet.)

Lenke til kommentar
CD og DVD, særlig de du brenner selv har begrenset holdbarhet ja. Ingen som vet 100% sikkert hvor lenge de holder, så vil ikke anbefale noen å lagre ting de ikke vil miste på slike media. (Med mindre man lager en rutine om å lage nye kopier en gang i skuddåret eller noe.)

Selv har jeg digitale bilder ol. liggende på en filserver med Raid 1, i tillegg tar jeg backup på DVD 2 ganger i året. (Og oppbevarer denne på en annen kant av byen som ekstra sikkerhet.)

8345622[/snapback]

Hvis det er snakk om bilder, så vil helt klart backup på DVD (brenne nye varianter i ny og ne), kopi på HDD og papirformat være en god løsning.

Faktisk så har jeg tenkt en stund på å lagre mine backDVD som image filer på disk, slik at jeg kan brenne ut nye varianter om en del år fremover. De holder seg nok fint i allefall 5 år, men for å være på den sikre siden kan man kjøre en slik brennerjobb temmelig ofte. Dessuten, hva koster DVD plater?

En annen greie er jo å vente på blu-ray plater.. De rommer 50GB (duallayer) og det er svært vanskelig å lage riper i dem. (jeg har prøvd).

Lenke til kommentar

Forstått det slik at innholdet forsvinner siden det tynne metalsjiktet oksiderer. På trykte disker tar dette lengere tid enn på brente, da laget er tykkere på de trykte.

Hvor lang tid det tar kommer ann på kvaliteten på plata, og hvordan den blir lagret.

Lenke til kommentar
Forstått det slik at innholdet forsvinner siden det tynne metalsjiktet oksiderer. På trykte disker tar dette lengere tid enn på brente, da laget er tykkere på de trykte.

Hvor lang tid det tar kommer ann på kvaliteten på plata, og hvordan den blir lagret.

8347178[/snapback]

Ok.. Irriterende altså! :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...