Gå til innhold

Clarkconnect, det rette for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har server som pr. i dag kjører windows server 2003.

 

Vurderer og gå over på Linux og har derfor sett litt på clarkconnect, men er litt usikker på om det er denne distroen som passer best.

Er ganske ny på Linux, men det ser ut for at det tilfredstiller mine krav.

 

Den skal brukes hovedsaklig som filserver, printserver, ftp og torrent.

 

Filserveren regner jeg med er ganske kurrant og sette opp.

Det er i hovedsak Linuxmaskiner i nettverket, men foreløpig ser det ut som at mediepcn blir

med XP MCE.

Er det noe ekstra man skal tenke på i forbindelse med komunikasjon med windowsmaskiner?

 

Jeg har en Canon Pixma IP5200R som skal kobles til serveren.

Jeg bruker i dag 4200 driverne på min Ubuntumaskin og det funker.

Er det noen som har erfaring med disse skriverne på CC?

En HowTo hadde hvert til nytte.

 

Hvordan er det å sette opp en FTP med forskjellige brukere med forskjellige rettigheter og mapper?

Noe annet å tenke på?

Maskinen er i hovedsak på lokalnettet, men et par kommer utenifra.

 

Skal også ha en torrentklient.

Har sett det blir brukt fluxtorrent.

Er det noe annet alternativ?

Er det vanskelig å installere å sette opp?

Jeg skal bare styre denne funksjonen fra lokalnettet.

 

Er det kanskje en annen distro som funker bedre?

 

Har prøvd Fedora Core for et års tid siden, men jeg likte ikke å fjernstyre med VNC på grunn av at det lagget for mye og jeg fant ikke noe bra gratis alternativ.

Brukte KTorrent, men det krasjet ganske ofte og jeg fikk ikke det til å bli stabilt så jeg gikk tilbake til windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ClarkConnect passer utmerket til ditt formål. Litt usikker på dette med torrent, men mener å ha sett her på forumet at det virker greit på CC.

Jeg kjører fil-, ftp- og webserver på CC. Kan faktisk ikke tenke meg noe lettere måte å gjøre dette på. Alt fjernstyres via webinterface. Enten via et medfølgende admininterface eller du kan installere webmin som gjør ting enda litt enklere.

 

Jeg er av den oppfatning at CC er helt genialt hvis du kun skal kjøre server.

 

Det beste av alt er du ikke trenger fysisk tilgang til serveren når alt er ferdig innstallert. Alt du trenger er tilkobling av strøm og nettverk. Jeg har min server stående i kjelleren. Der står den og støyer og går 24/7 uten å forstyrre noen.

Oppdaterer seg selv med kritiske og anbefalte oppdateringer.

Lenke til kommentar

ClarkConnect er nok det rette til deg ja. Kommer med det meste av det du trenger ut i fra installasjonen. Enkelt oppsett via web etter installasjon også.

 

Til torrent bruker jeg selv torrentflux. Fungerer utmerket, og har grei bruksanvisning på hvordan du skal installere. Finnes også en utmerket addon til firefox slik at du bare kan trykke på torrent filer og de blir lagt til i torrentflux, klar til nedlasting.

Lenke til kommentar

Jeg har nå alle filene mine fordelt på 3 harddisker som er formatert i NTFS.

Hvordan er det å mounte NTFS disker og flytte filene mellom disker for så å formatere til et mer Linuxvennlig filsystem?

Er det ext3 som er det filsystemet det er mest lønnsomt og velge?

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert CC og satt opp nettverket, kommer meg inn via webadmin.

 

Har prøvd å ordnet forskjellige samba mapper under fildeling.

Finner disse mappene både fra Ubuntumaskinen og XPMCE maskinen, men alle mappene viser det samme.

Jeg får ført filer dit og hentet filer der i fra.

Når jeg fører filer til en mappe dukker de også opp i de andre mappene.

 

Får ikke satt noen mapper til ftp.

 

Må jeg inn via konsoll eller sette opp lokalt på CC maskinen?

 

Kan noen gi meg en enkel innføring i oppsett av Samba, FTP, installering av torrentflux og drivere til skriver(Pixma Ip5200R, bruker PixmaIp4200 driver)

På samba er det ønskelig med forskjellige brukere på de forskjellige mappene.

 

Har også to HDD med NTFS partisjoner, hvordan får jeg enklest filene inn på min CC maskin for deretter å formatere til eventuelt ext3 filsystem.

Den hardisken som står i har en del ledig plass så jeg tenker å overføre filene dit før formatering av NTFS diskene.

 

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar

For å installere TorrentFlux henter du siste versjon her. Bruksanvisning på hvordan du installerer ligger i pakken.

 

Bruk putty for å logge på serveren med SSH og pakk opp filen med "tar -xvcf FILNAVN.tar.gz"

 

For å drive med partisjonering ol. bruker jeg selv webmin. (Hent den ned med "apt-get install webmin" start den ved å bruke "service webmin start" og koble deg til ved å gå til 192.168.1.1:10000)

 

Anbefaler deg å bruke ext3 i CC. Av en eller annen grunn har de sluttet å inkludere mange FS i kjernen. Fikk selv problemer da rota lå på RaiserFS, og de sluttet å støtte denne etter en oppgradering......

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt å fått taket på det.

 

Nå mangler det bare å finne et Gbit kort som er kompatibelt med CC.

 

Det som er integrert i mitt MSI K9N Neo blir ikke gjenkjent.

 

Merker at det er en del forskjell på 100 Mbit og 1Gbit.

 

Jeg vet at jeg ikke får utnyttet hele kortet, men jeg mener å ha fått rundt 200 Mbit mellom serveren og andre PCr på nettverket med Windows server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...