Gå til innhold

Overgang fra A100 til -?

Anbefalte innlegg

Skal heve kjøpet på en a100, og må derfor ha et nytt kamera. Hever da kjøpet på en a100, en 18-70, en 75-300 og en 36-blitz. Reiser til Manchester til helga og må kjøpe et nytt kamera innen da. Hva bør jeg gå for? Regner med at jeg får en ca 10-12 000 for kameraet. Har fått lov å ta med kamera på fotball kamp med manchester city, så trenger en linse med litt zoom, men i hovedtrekk trenger jeg et tåelig hus, og kit. Skal også skaffe meg en macro en eller annen gang, muligens før turen, evt at denne kan brukes på kampen. Hva foreslår dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste kitet er vel for tiden Nikon D80 m/18-70. Da får du også en SB-600 for bare 999 i tillegg for å erstatte FL-36'en. Et alternativ er muligens Canon 400D, om den passer i hånden din, men da må du supplere med en bedre zoom fra tredjepart (Sigma eller Tamron), og du får ikke go'-søkeren til D80.

Det kan også muligens tenkes at du kan skvise inn en 30D eller en K10D og en tredjepartszoom på det budsjettet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det beste kitet er vel for tiden Nikon D80 m/18-70. Da får du også en SB-600 for bare 999 i tillegg for å erstatte FL-36'en. Et alternativ er muligens Canon 400D, om den passer i hånden din, men da må du supplere med en bedre zoom fra tredjepart (Sigma eller Tamron), og du får ikke go'-søkeren til D80.

Det kan også muligens tenkes at du kan skvise inn en 30D eller en K10D og en tredjepartszoom på det budsjettet.

8345021[/snapback]

Tanken har slått meg. Dvs å kjøpe et dyrere kamera. D30 er vell da et naturlig valg. Tror jeg får en rimelig telelinse. Mens jeg har hatt a100 har jeg nesten ikke brukt telelinsen. Tror derfor det holder med en 1000kroners linse til mitt bruk. Får jeg tak i en D30 med kit linse til ca 10k så tar jeg jo den.....

Hørte rykter om at det var noe galt med D80 sin eksponering. Noe sant i dette?

Ser også at japanphoto har 400d, med kit linse, 55-200, og batterigrep for 9 000kr. Dette er jo også en mulighet....

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, hvor lenge har du hatt Sony A100??

Synes D80 er ett godt valg hvis du er villig å betale for den. Masse ny teknologi (på lik linje med A100). Uansett både, Nikon, og Canon har masser av gode telelinser.!

Lenke til kommentar
Får jeg tak i en D30 med kit linse til ca 10k så tar jeg jo den.....

8345649[/snapback]

Hvorfor i allverden velge 30D med kitobjektiv? Porsche på regummierte piggdekk...

Det er ingenting galt med D80. D80 har bare en annen lysmåler enn D70, så de mange som oppgraderte fra D70 til D80 fikk seg noen overraskelser.

(3D Matrix-måleren i D70 tar alltid hensyn til hele bildeflaten, og det er svært, svært sjelden den velger å blåse noe annet enn helt ekstreme høylys. 3D Matrix II i D50, D80 og D200 legger ekstra vekt på det som måles under det valgte fokuspunktet, og tillater i større grad utbrente høylys - mange som ikke var klar over hva de gikk til fikk seg en overraskelse, og mente det var noe feil.)

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på, hvor lenge har du hatt Sony A100??

Synes D80 er ett godt valg hvis du er villig å betale for den. Masse ny teknologi (på lik linje med A100). Uansett både, Nikon, og Canon har masser av gode telelinser.!

8345729[/snapback]

Siden august 2006..

Men er ikke bildekvaliteten dårligere?

Får jeg tak i en D30 med kit linse til ca 10k så tar jeg jo den.....

8345649[/snapback]

Hvorfor i allverden velge 30D med kitobjektiv? Porsche på regummierte piggdekk...

Det er ingenting galt med D80. D80 har bare en annen lysmåler enn D70, så de mange som oppgraderte fra D70 til D80 fikk seg noen overraskelser.

(3D Matrix-måleren i D70 tar alltid hensyn til hele bildeflaten, og det er svært, svært sjelden den velger å blåse noe annet enn helt ekstreme høylys. 3D Matrix II i D50, D80 og D200 legger ekstra vekt på det som måles under det valgte fokuspunktet, og tillater i større grad utbrente høylys - mange som ikke var klar over hva de gikk til fikk seg en overraskelse, og mente det var noe feil.)

8345849[/snapback]

Igjen, bildekvaliteten?

Lenke til kommentar
Igjen, bildekvaliteten?

8345943[/snapback]

Hæ? Hva mener du?

Om du setter en D80 med 18-70 opp mot en 30D med 18-55, så er jeg ikke sikker på om resultatet blir så hyggelig for Kanonen... Er det noe alle er enige om, så er det jo at det er glasset du setter på kameraet som er avgjørende for bildekvaliteten, og det er klasseforskjell på de to objektivene. 30D er muligens et lite overtak på høy ISO, men jeg har tilgode å se tester av dette gjort i raw (noen har kanskje en på lager?).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Igjen, bildekvaliteten?

8345943[/snapback]

Hæ? Hva mener du?

Om du setter en D80 med 18-70 opp mot en 30D med 18-55, så er jeg ikke sikker på om resultatet blir så hyggelig for Kanonen... Er det noe alle er enige om, så er det jo at det er glasset du setter på kameraet som er avgjørende for bildekvaliteten, og det er klasseforskjell på de to objektivene. 30D er muligens et lite overtak på høy ISO, men jeg har tilgode å se tester av dette gjort i raw (noen har kanskje en på lager?).

8346016[/snapback]

Jeg har fått høre at canon knuser nikon i bildekvalitet da.....

Lenke til kommentar

8346048[/snapback]

Da er jo saken biff. Ikke mer å snakke om. Alternativt er det mulig at du bør revurdere hvem du hører på.

8346067[/snapback]

Jeg sier bare hva jeg har hørt, ikke hva jeg har beviser for. Du har bare sagt ting du og, så det er jo derfor jeg spør hva jeg bør velge....

Lenke til kommentar

8346048[/snapback]

Da er jo saken biff. Ikke mer å snakke om. Alternativt er det mulig at du bør revurdere hvem du hører på.

8346067[/snapback]

Jeg sier bare hva jeg har hørt, ikke hva jeg har beviser for. Du har bare sagt ting du og, så det er jo derfor jeg spør hva jeg bør velge....

8346138[/snapback]

Du kan gå å sjekke litt tester og sånn.

Canon 400D vant i Hjemmepc

Nikon D80 vant i Akam.no

Ganske forvirrende ikke sant??

Lenke til kommentar

8346048[/snapback]

8346067[/snapback]

8346138[/snapback]

Du kan gå å sjekke litt tester og sånn.

Canon 400D vant i Hjemmepc

Nikon D80 vant i Akam.no

8346374[/snapback]

Ja, men ville jo trodd at akam sin teller mer....

Lenke til kommentar

8346374[/snapback]

Nei. Hele poenget er jo at ingen av produsentene "knuser" den andre (og slettes ikke på en ikkekvantifiserbar størrelse som "bildekvalitet"!), og alt avgjøres av småting.

Man skal jo ikke ha lest mange trådene (og strengt tatt kan man vel forvente at en fyr med over 1800 innelgg klarer det) på forumet før man skjønner det. Det går på smak og behag - hvor liker man tommelhjulet plassert? Kan man leve med at lillefingeren ikke får plass på grepet? Vektlegger man en stor og lys søker, eller magnesiumramme? Vil man ha værtetninger? Skal kameraet være tungt og stødig eller lite og lett?

Å snakke om at den ene produsenten "knuser" den andre er så tøvete at personen som sier det umiddelbart bør avskrives som useriøs.

God natt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

8346374[/snapback]

Nei. Hele poenget er jo at ingen av produsentene "knuser" den andre (og slettes ikke på en ikkekvantifiserbar størrelse som "bildekvalitet"!), og alt avgjøres av småting.

Man skal jo ikke ha lest mange trådene (og strengt tatt kan man vel forvente at en fyr med over 1800 innelgg klarer det) på forumet før man skjønner det. Det går på smak og behag - hvor liker man tommelhjulet plassert? Kan man leve med at lillefingeren ikke får plass på grepet? Vektlegger man en stor og lys søker, eller magnesiumramme? Vil man ha værtetninger? Skal kameraet være tungt og stødig eller lite og lett?

Å snakke om at den ene produsenten "knuser" den andre er så tøvete at personen som sier det umiddelbart bør avskrives som useriøs.

God natt.

8346429[/snapback]

Erhm ja. Jeg vet ikke helt hva som er problemet her....Jeg har hørt at canon har "best" bildekvalitet. Har derimot ikke fått noen beviser på dette. Du sier at nikon er bedre. Det har jeg heller ikke beviser på.... Hva skal jeg egentlig tro på?

Edit: Og for å ha sagt det. Antall innlegg har ingenting å si. Her lurer jeg på noe som jeg er usikker på, og da må det være mulig å spørre et dumt spørsmål uten å bli møtt med slik holdning. Teknologi utvikler seg hele tiden, og derfor spør jeg her for å bli møtt med "hard facts" om hva som er bra, og ikke mer synsing....

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Du sier at nikon er bedre. Det har jeg heller ikke beviser på.... Hva skal jeg egentlig tro på?
De fleste kamera i lignende priklasser har nesten identisk bildekvalitet. Dermed er det objektivet som avgjør. Kjøper du et dyrt kamera med billig objektiv så vil du generelt få dårligere bilder enn et billig kamera med dyrt objektiv.

Fortell oss hvorfor du ikke vil ha A100 og mer om hvilke behov du har.

Lenke til kommentar

(måtte bare sjekke én gang til før jeg la meg... dårlig idé... :whistle: )

Du sier at nikon er bedre.

8346461[/snapback]

Det er jo nettopp det jeg ikke sier!

Er det noe alle er enige om, så er det jo at det er glasset du setter på kameraet som er avgjørende for bildekvaliteten, og det er klasseforskjell på de to objektivene.
Det går på smak og behag - hvor liker man tommelhjulet plassert? Kan man leve med at lillefingeren ikke får plass på grepet? Vektlegger man en stor og lys søker, eller magnesiumramme? Vil man ha værtetninger? Skal kameraet være tungt og stødig eller lite og lett?

Hva er det som er uklart for deg? Det er jo ikke som om det er en nyhet at det går an å sette et annet objektiv en kitobjektivet på 30D... Sett på en Sigma 18-50/2.8 eller en Tamron 17-50/2.8, så er det Nikonen som blir parkert. Sett samme objektiv på Nikonen som på Canonen og du vil slite med å se forskjell.

Det er fullstendig på trynet å lete etter det kameraet som er best, for det finnes det ikke noe objektivt svar på - du må finne det som passer deg innenfor budsjettet ditt. Når du spør om kit blir imidlertid ting litt anderledes, fordi kvaliteten på objektiver er målbar på en helt annen måte - ifht. oppløsning, kromatisk aberrasjon, kontrast, fargegjengivelse etc. - og dette har stor betydning for sluttresultatet.

Lenke til kommentar
Du sier at nikon er bedre. Det har jeg heller ikke beviser på.... Hva skal jeg egentlig tro på?
De fleste kamera i lignende priklasser har nesten identisk bildekvalitet. Dermed er det objektivet som avgjør. Kjøper du et dyrt kamera med billig objektiv så vil du generelt få dårligere bilder enn et billig kamera med dyrt objektiv.

Fortell oss hvorfor du ikke vil ha A100 og mer om hvilke behov du har.

8346552[/snapback]

Skal bytte fordi a100 har litt mye støy. Ser ikke så mange utviklingsmuligheter for de heller. Canon/nikon har generelt et større marked, med større utvalg. Nå har jeg muligheten til å bytte merke uten noe økonomisk tap, og tar derfor den muligheten. Har behov for et godt kamera, dvs over gjennomsnittlig bruk. Skal ikke ta bilder av familie og venner, men skal ta bilder som krever litt av et kamera. Sjekk link til deviantarten min i comment hvis du lurer. Har lyst å få god kvalitet med vidvinkel, macro og portretter, selv om dette sikkert kommer av seg selv...

Lenke til kommentar
(måtte bare sjekke én gang til før jeg la meg... dårlig idé... :whistle: )
Du sier at nikon er bedre.

8346461[/snapback]

Det er jo nettopp det jeg ikke sier!

Er det noe alle er enige om, så er det jo at det er glasset du setter på kameraet som er avgjørende for bildekvaliteten, og det er klasseforskjell på de to objektivene.
Det går på smak og behag - hvor liker man tommelhjulet plassert? Kan man leve med at lillefingeren ikke får plass på grepet? Vektlegger man en stor og lys søker, eller magnesiumramme? Vil man ha værtetninger? Skal kameraet være tungt og stødig eller lite og lett?

Hva er det som er uklart for deg? Det er jo ikke som om det er en nyhet at det går an å sette et annet objektiv en kitobjektivet på 30D... Sett på en Sigma 18-50/2.8 eller en Tamron 17-50/2.8, så er det Nikonen som blir parkert. Sett samme objektiv på Nikonen som på Canonen og du vil slite med å se forskjell.

Det er fullstendig på trynet å lete etter det kameraet som er best, for det finnes det ikke noe objektivt svar på - du må finne det som passer deg innenfor budsjettet ditt. Når du spør om kit blir imidlertid ting litt anderledes, fordi kvaliteten på objektiver er målbar på en helt annen måte - ifht. oppløsning, kromatisk aberrasjon, kontrast, fargegjengivelse etc. - og dette har stor betydning for sluttresultatet.

8346558[/snapback]

Takk. Da skjønte jeg :thumbup:

Får sikkert pengene igjen imorra, så kan jeg jo lete videre imorra etter objektiv og hus. Er minimalt jeg får tak i før helgen tror jeg da, desverre...

Lenke til kommentar
Får sikkert pengene igjen imorra, så kan jeg jo lete videre imorra etter objektiv og hus. Er minimalt jeg får tak i før helgen tror jeg da, desverre...

8346589[/snapback]

Bare et litt nysgjerrig spørsmål:

Hvor har du kjøpt ditt a100 - eller bedre: Hvem er det som lar deg heve et kamerakjøpr gjort i august i fjor?! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...