Gå til innhold

UV eller polariserings filter?

Anbefalte innlegg

jeg har ett nikon d50 speilreflekskamera. jeg lurer på om jeg bør kjøpe UV-filter eller sirkulært polariseringsfilter? en av bruksområdene blir å få vekk "tåke" på landsskapsbilder og få bedre fram fargeforskjellene mellom hav og himmel.

eller bør jeg kjøpe begge?

noen spesiele filter dere anbefaler meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har ett nikon d50 speilreflekskamera. jeg lurer på om jeg bør kjøpe UV-filter eller sirkulært polariseringsfilter?  en av bruksområdene blir å få vekk "tåke" på landsskapsbilder og få bedre fram fargeforskjellene mellom hav og himmel.

8344535[/snapback]

uv-filter er i dag hovedsakeleg for å beskytte front-elementet i objektivet mot skadar, fordi objektivet klarar sjølv å filtere vekk uv-strålene,

polariserings-filteret er eit vridbart filter som brukes til å dempe reflekser fra speilende overflater, og til å øke fargemetning og detaljrikdom,

så... trur det er eitt pola-filter du skal gå for :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg har ett nikon d50 speilreflekskamera. jeg lurer på om jeg bør kjøpe UV-filter eller sirkulært polariseringsfilter?  en av bruksområdene blir å få vekk "tåke" på landsskapsbilder og få bedre fram fargeforskjellene mellom hav og himmel.

8344535[/snapback]

uv-filter er i dag hovedsakeleg for å beskytte front-elementet i objektivet mot skadar, fordi objektivet klarar sjølv å filtere vekk uv-strålene,

polariserings-filteret er eit vridbart filter som brukes til å dempe reflekser fra speilende overflater, og til å øke fargemetning og detaljrikdom,

så... trur det er eitt pola-filter du skal gå for :thumbup:

8344596[/snapback]

takk for ett raskt svar :)

har du noen spesielel merker å anbefale? maks pris ca 1000 kr...

har en nikon 18-55mm linse og en sigma 70-300mm linse.

får håpe begge linsene har like stor diameter så jeg slipper å ha 2 filter.

Lenke til kommentar

Hoya har bra filter. Hoya Super HMC er vel det beste, men det koster også flesk.

Om objektivene dine ikke har samme diameter på fronten, så kan du være heldig å finne en overgang som gjør at du kan kjøpe filter til det største objektivet, og sette det på overgangen som du kan ha på det andre objektivet fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...