Gå til innhold

noen spørsmål ang. fagbrev

Brian

Anbefalte innlegg

heisann

Jeg var så heldig å få en lærlingeplass ved statoil innen laboratoriefag til høsten. Men samtidig lurer jeg litt på om jeg virkelig vil gå videre innen det, og vurderer å ta et fagbrev innen prosessfag i tillegg. Fagbrevet innen laboratoriefaget vil som normalt ta to år, og det jeg lurer på er om jeg bare kan hoppe rett på fagbrevet innen prosessfag uten å ta vk1 prosessfag etterpå? De to linjene har en del til felles, så jeg hadde håpet at dette kunne gå greit. Jeg lurer også på om det kansje bare var nok med ett år på å ta fagbrevet innen prosessfag, grunnet likheter med laboratoriefag.

Og hvis dette med fagbrevene er mulig, så vil jeg jo ikke ha gått vk1 prosessfag. Hvordan vil det da bli med høyskole? Er det krav om at jeg må ha gått det?

takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil sannsyneligvis mangle en del fag, du burde heller skjekke opp i dette via ditt lokale opplæringskontor.

Angående høyskole, vist det er bachlor og master grad du tenker på så trenger du i de fleste tilfeller generell studiekompetanse. Det har nå i nyere tid kommet en løsning som heter Y-veien (Yrkes Veien) der du kan komme deg inn ved hjelp av å ha fagbrevet. Men husk, ikke alle skole støtter Y-veien, dette er noe du burde skjekke opp i før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Det var mastergrad jeg tenkte på ja, jeg har lyst til å ta det innen prosessfag. Men hvis det har seg slik at jeg slipper skolegangen og bare tar fagbrevet, vil jeg da kunne komme inn på høyskolen i og med at jeg ikke har gått vk1 prosesfag? Er det et krav eller ikke?

Får prøve å sjekke det opp litt, men det hadde vært best for meg å bare gå rett på fagbrevet i prossessfag uten å ta de ekstra fagene på skolen. Du lærer jo like mye ut i praksis som å sitte på skolebenken å pugge. Og dessuten er de to linjene litt beslektet.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du kan begynne lære innen prosessfag uten å ha gått vk1 i faget; dessuten tror jeg ikke laboratoriefag har så mye til felles med prosess. Prosess er produksjon mens laborant er analyse-arbeid(?). Jeg er temmelig sikker på at etter fagbrev innen prosess kan du gå teknisk fagskole og få studiekompetanse (ikke generell) som tillater deg å ta ingeniørstudium etterpå hvis det var det du hadde tenkt.

EDIT: Du kan jo prøve uansett. Jeg kjenner flere som etter vk1 prosess gikk inn i lære innen sementering pga. mangel på folk, men de to fagene har kanskje mer til felles enn prosess og laborant.

Endret av LarsEL
Lenke til kommentar
Du kan fint begynne i lære uten å ha bestått VK1. Men det kreves at du gjennomfører skolegang i løpet av læretiden din før du får utdelt kompetanse bevis for bestått praktisk prøve i lærefaget.

8366780[/snapback]

Var det jeg mente å ha hørt. Må jeg studere de fagene jeg mangler selv i løpet av lærlingetiden da?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...