Gå til innhold

Noen spørsmål om GRUB (?)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå prøvd linux litt og finni ut at det ikke var noe for meg, siden hverken nvidia eller broadcom-driverene funket. Så nå vil jeg altså fjerne det. Er det bare til å formatere partisjonene til linux i windows?

 

Vil det ikke bli krøll med GRUB da? Og så på slutten av installeringa av linux så får man spørsmål om man vil installere GRUB eller ikke. Hvis jeg velger nei her, vil det automatisk boote linux da, eller windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HP Pavilion DV6060. Men problemet er GRUB, driverene har jeg gitt opp for lengst.

8343686[/snapback]

Funker fint med drivere til nvida på den maskinen. Det fins to drivere, den frie driveren nv som følger med, og den proprietære nvidia driveren som følger med enkelte distroer men ikke alle. Isåfall må du laste den ned separat.

 

Broadcom er noe drit, men funker det også med ndiswrapper i hvertfall. Native driveren er vel ikke helt 100% ennå.

Lenke til kommentar

Saken er at jeg har prøvd de guidene jeg kan prøve, har prøvd ndiswrapper hundre ganger uten noe hell og JA jeg vet om nvidia og nv. Har også prøvd det programmet som installerer drivere automatisk. Har også fått en type som har peiling på linux til å prøve, uten hell. Så er det rart jeg gir opp?

 

Alt jeg ber om er svar på hva som skjer hvis jeg ikke installerer GRUB, eller åssen jeg kan få den til å boote xp/vista-partisjonen istedenfor.

Lenke til kommentar

GRUB er Linux sitt oppstartsprogram, windows bruker en som forkortes til mbr. Du må gjenopprette mbr. Tror denne tråden kan hjelpe deg med hvordan du gjør det. Etter at du har fikkset mbr for windows så kan du slette partisjonen Linux ligger på, men ikke før.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

MBR er Master Boot Record. På disken du booter fra må det på MBR ligge en såkaldt bootloader av et eller annet slag. Dette er et lite program som enten laster Linux eller programvare som ligger på starten av en annen disk eller partisjon, for eksempel windows sin bootloader.

 

Hvis du har fungerende windows uten grub (eller lilo) så vil det ikke skje noe om du ikke installer grub. Har du installert grub og vil fjerne dette igjen så må du boote windows og kjøre en kommando som overskriver MBR på bootdisken med windows sin bootloader. Hva denne kommandoen er husker jeg ikke.

 

Google på Windows MBR eller lignende.

Lenke til kommentar

Ja, dersom han har /boot på egen partisjon så, forstod det slik at han ville fjerne linux. Det er bare å slette partisjonene ja, og bruke windows-cden til å overskrive MBR. Kommandoen JBlack ikke huska på, heter fixmbr. Husk at den bare er tilgjengelig på recovery console, når du starter opp maskina fra windows-cden

 

http://www.microsoft.com/resources/documen...r.mspx?mfr=true

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...