allenickeropptatt Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 er helt ny i dette gamet, og føler meg helt hjelpesløs... trenger sårt hjelp fra dere... det jeg ønsker mitt nye objektivet skal ha er -zoom -lyssterk (er det det det heter?) -kan ta nærbilder/portretter -vidvinkellinse linsen jeg har nå er AF-S nikkor 55-200 1:4-5.6G ED, det som er veldig dumt med den er at jeg må være nesten en meter ifra situasjonen for å ta bilder... kan noen vær så snill å hjelpe meg? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Tamron 17-50 f/2,8 hvis du har litt begrenset tilgang på penger, eller Nikkor 17-55 f/2,8 hvis pengen ikke betyr så mye. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Peiling har du ikke, men proffkamera, det skal du ha. Et vidvinkelobjektiv vil være noe med mindre enn 15mm, og Sigmas 10-20mm har fått mye god omtåle. Til nærbilder anbelafes Nikkor 50mm f/1.8/f/1.4. Eller 85mm f/1.8 Et zoom objektiv har du allerede. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg skal ikke dømme deg for det du allerede har gjort, og jeg vet ikke grunnen til at du har kjøpt D200, men et tips til andre som vurderer D200, er at man vil få mye bedre bildekvalitet om man kjøper f.eks et D80 og legger prisforskjellen i et D80. Et D200 med det nevnte 55-200 objektiv er en dårlig combo. Er man nybegynner, vil et D80 uansett være mer enn bra nok, med mindre man har helt spesielle behov. Det høres også rart ut at du har kjøpt et D200 og 55-200 som eneste linse da det er et objektiv uegnet til annet enn ting som står langt unna. Hadde du kjøpt kameraet i en fotobutikk der de har peiling, ville de nok anbefalt f.eks et Nikon 18-70 som førsteobjektiv. Et objektiv av samme type som du nå har, er stort sett et objektiv man kjøper senere for tilfeller der man trenger mer zoom. Nok en god grunn til at nybegynnere kjøper kamera et sted der de kan gi veiledning og gode råd. Antakeligvis ville trådstarter gått hjem med et D80 og et knallobjektiv, og det til samme pris, eventuelt en billigere combo som uansett ville vært bedre for brukerens behov. Vil du ha et objektiv som tilsvarer kameraets potensiale, bør du se på 17-55/2,8, men det koster mange tusen. Ellers er jo Tamron 17-50/2,8 også et meget godt valg i budsjettklassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå