Gå til innhold

Ny harddisk...

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg trenger en ny harddisk, og jeg har allerede en fra før som står alene på RAID. Har fire andre IDE-enheter, så jeg må bruke denne på RAID-kontrolleren.

Har tenkt å kjøpe en harddisk som er identisk med den på RAID'en, en Western Digital 80GB 8MB cache.

Tror dere det vil lønne seg å kjøpe en slik disk og sette den opp i RAID sammen med den jeg har, eller kjøpe en større disk og bytte ut min andre harddisk (28GB Seagate)?

Hadde vært fint med ytelsesøkningen av RAID, men er mye jobb å legge inn alt på nytt igjen...

Tips, forslag, tanker??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper en ny og setter den i RAID sammen med den gamle så vil den dumpes ned til hastigheten til den gamle harddisken. Uannsett så ville jeg ikke annbefalt RAID fordi hvis en disk ryker så mister du alt du har, og det er inmari kjipt kun for litt bedre hastighet som du sannsynligvis klarer deg helt toppers uten.

Jeg ville kjøpt en 120g harddisk og satt den som slave. Da slipper du å legge inn ting på nytt osv.

Lenke til kommentar

Vel, man kan da også sette opp RAID 0+1, da får man både hastigheten og sikkerheten (om en disk ryker ligger fortsatt allt på den andre) og man kan bare kopiere over allt, men man får da selvfølgelig bare kapasiteten til "en" disk.

Men uansett lønner det seg å sette opp RAID med to like disker.

Bedre kompabilitet på den måten !

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-17 20:23, skrev TheBirg:

Vel, man kan da også sette opp RAID 0+1, da får man både hastigheten og sikkerheten (om en disk ryker ligger fortsatt allt på den andre) og man kan bare kopiere over allt, men man får da selvfølgelig bare kapasiteten til "en" disk.

Jeg vet det, men det er vel utelukket for de fleste vanlige brukere. Da kan man heller lage backups, brenne på cd/dvd eller noe annet.

Lenke til kommentar

Tror det er litt misforståelser ute og går her. Jeg har allerede en Western Digital 80GB 8MB cache, som jeg har tenkt til å kjøpe en maken til, så jeg vil ikke få noe hastighetstap.

At man mister alt dersom en av RAID-diskene ryker, ser jeg ikke på som noe stort problem. Jeg har aldri opplevd at en disk ryker, men skulle det skje, og det kan det såklart gjøre, er det ikke så veldig farlig, for jeg har backup av de viktige filene...

Det som er surt med å kjøpe en disk til for å sette den i RAID0, er at jeg må formatere og legge inn alt på nytt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...