Gå til innhold

behandling av disker

uNF

Anbefalte innlegg

Har noen disker kjørende i en liten filserver som er linuxbasert.

Det er jo kjent at harddiskene sin største "påkjenning" er å slås av og på da dette drar såpass hardt på drivverk etc.

Kjører selv på at diskene skal gå til sleep etter 20 minutter og etter dette blir de "gjenopplivet" ettersom jeg aksesserer de.

Lurer på om dette faktisk kanskje er like ille som at maskina slås av/på og kanskje er best å bare la de surre hele tiden?

Greit man sparer jo varme ved å la de sove, men om det går utover diskene at de blir dratt på og av hele tiden så er dette verre for levetiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av- og påslåing av disk medfører også en relativt rask temperaturendring - som igjen fører til at komponenter trekker seg sammen/utvider seg.

På alle 3,5"-diskene jeg har sett spesifikasjonene på, har antall start/stopp-sykluser vært minimum 50.000. Det er jo en del.

Hitachi annonserte en betydelig forbedring på dette punktet med en av 2,5"-seriene sine, med hele 600.000 start/stopp-sykluser. Dermed kan det virke som at de lagt til rette for at det ikke er dette som skal kverke disken.

Hvor mye hold det er i dette i praksis, vet jeg imidlertid ikke. Men så lenge man har backup-rutiner i orden er det ingenting å bry seg med. Garanti og reklamasjon har man jo uansett, til en viss grad.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...