Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best? Moped eller Scooter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det lett å stikke fra purken viss en blir vinka inn? At en kjøre videre.

8430938[/snapback]

Nei det er faen ikke lett.

Du må huske at purken har radiokontakt med andre politibiler som kan komme og hjelpe. Og hvis du blir tatt når du prøver å stikke av, kan du si byebye til lappen. Permanent.

Lenke til kommentar

8430938[/snapback]

Nei, og det er heller ikke spesielt lurt. Blir du vinka inn og de har en tralle på stedet inrømmer du bare med en gang, sparer både deg og politiet for tid.

@Northgarden: Hvis noen feiltar en TZR for en 125 har de helt klart lite peiling ja. Men for all del, ikke meg imot om det forekommer.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken bil de rykker ut med og hva slags veier du kjører på. Om det er i tett bebyggelse med trange og gjerne litt bratte bakker så har du en sjans. Særlig om de følger etter deg med en av kassebilene. En trimmet scooter kan sno seg ganske kjappt omkring, men de får jo sannsynligvis tak i nummeret ditt så det er et hjernedødt prosjekt. Bota for trim er vel 4000, mens det å stikke av fra politiet kan bli på minst 6000 eller muligens betinget fengsel. I tillegg blir lappen inndratt for minst 6-12 måneder. Jeg vet ikke helt hvordan reglene er på det. I tillegg får du jo sikkert bota for trimmen. Du greier ikke å stikke av uten, for å si det slik. Det er dessuten skattebetalerne som finansierer en eventuell forfølgelse og etterforsking.

Når alt kommer til alt er det mye greiere å svinge inn, de trenger jo ikke nødvendigvis merke at du har trim om de ikke har tralle. På en vgs i Molde testet politiet enkelte mopeder uten tralla, pga. feil. "Denne gikk i 65, så da blir det avskiltning". Hvem er det som snakker om at trimmede mopeder er farlige?

Lenke til kommentar

8430938[/snapback]

Nei, og det er heller ikke spesielt lurt. Blir du vinka inn og de har en tralle på stedet inrømmer du bare med en gang, sparer både deg og politiet for tid.

8431221[/snapback]

Hvis man har turtallsperre, tar jeg gjerne gleden å kjøre på tralla. ;)

Lenke til kommentar

Ainstainy og Bodybulider! Ta chatten deres på PM please! Unødvendig å spamme med private uenigheter her på forumet! Dessuten så er ikke cross dekk noe bedre på tilkjørt grus, som man finner på de fleste grusveier som er veier. Her har supermotarddekkene større kontaktflate enn crossdekkene, som ikke får ordentlig feste. På snøen er nok crossdekk bedre ja!

NorthGarden:

Og hvem sier det ikke er vedlikehold på scootere? Det er olje som må byttes der og, samme som vi må bytte girolje, så har de en olje til automatkassa. Bremser etc. må også etterses og vedlikeholdes,, det samme må eventuelt startmotoren. Dama har en scooter som har gått knapt 300 mil på 3 år nå, og på den er det mye som ikke fungerer. Den skriker etter service, vil ikke alltid starte og starteren har ikke fungert på evigheter.. Min Derbi har rulle snart 800 mil nå, og det eneste jeg har gjort med den er å smurt kjeden og skifta girolje 3 ganger. Og den fungerer som bare det!

Dessuten er ikke giring vanskelig i det hele tatt. Og dessuten er det møkk kjedelig og bare sitte og gasse og bremse hele tiden..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Og hvem sier det ikke er vedlikehold på scootere? Det er olje som må byttes der og, samme som vi må bytte girolje, så har de en olje til automatkassa. Bremser etc. må også etterses og vedlikeholdes,, det samme må eventuelt startmotoren. Dama har en scooter som har gått knapt 300 mil på 3 år nå, og på den er det mye som ikke fungerer. Den skriker etter service, vil ikke alltid starte og starteren har ikke fungert på evigheter.. Min Derbi har rulle snart 800 mil nå, og det eneste jeg har gjort med den er å smurt kjeden og skifta girolje 3 ganger. Og den fungerer som bare det!

Dessuten er ikke giring vanskelig i det hele tatt. Og dessuten er det møkk kjedelig og bare sitte og gasse og bremse hele tiden..

Jo, det er jo selvfølgelig vedlikehold på scootere også, men det er vel gjennomstnittslig mer vedlikehold på mopeder enn scootere. Og angående giringen - jeg har aldri sagt at å gire er vanskelig, men at automat er lettere enn manuell. Det sier seg jo selv. de fleste vil sannsynligvis komme seg fra A til B lettest mulig, og da er det helt greit (iallfall for meg, og mange andre) å slippe giringen. Men, selvfølgelig, for de som liker giring, så er det ingen som hindrer de. Det er rett og slett en smakssak.
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Har ikke noen personlige erfaringer med turtallsperrer men etter det jeg har hørt er det mulig å høre det. Kommer også ann på om du har den godt gjemt, trådløs er fordel her.

Har du peil så kan du høre det, den sperrer jo turtallet!

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvor du bor/kjører, her jeg bor vil jeg si det er "ganske" enkelt.. Mange side veier, mange traktorveier, EN politibil. Og en haug med "moped" veier der purken IKKE kommer gjennom med bil! Kjenner flere som har gjort det! Men jeg vil IKKE anbefale det, du skal ha hodet med det.

Bor du i by, glem det!

Edit: Hehe, er litt n00b her.. tenkte den her kom sammen med den i stad! :wallbash:

Endret av SelbuRmx
Lenke til kommentar
Har ikke noen personlige erfaringer med turtallsperrer men etter det jeg har hørt er det mulig å høre det. Kommer også ann på om du har den godt gjemt, trådløs er fordel her.

Har du peil så kan du høre det, den sperrer jo turtallet!

Det gjør jo ploma og :p

Lenke til kommentar

Hva som er best av moped og scooter har helt med personen

som ser å gjøre. Jeg skal skrive ned de forkjellige fordelene og

ulempene jeg vet om hver.

Moped

Fordeler:

Stiligere

Raskere

Lettere å trimme

Lettere å kjøre

Morsommere å kjøre. (du har mye bedre balanse osv på en moped. Du kan gjøre mer triks osv)

Negativt:

Du må gjøre mer vedlike hold.

Stramme kjedet i blandt.

Du må spre beina selv når det er kaldt og reiner :D

Scooter

Fordeler:

Mindre vedlikehold. Du slipper smøring av kjedet og stramming av kjedet.

Når du sitter med bena sammen, er det lettere å holde på varmen i hele kroppen.

Du har automat gear. Noe som gjør det enklere for deg

å kjøre steder med mye trafikk.

Du har antakeligvis mer lagringsplass enn en moped.

Ulemper:

Du har ikke bensin tanken mellom beina, noe som

gjør det mye vanskligere å holde balansen.

Ikke fult så rask som en orginal moped. (ikke alltid, men som regel).

siste jeg kommer på i farta er kanskje at folk syntes

det er kjerring å kjøre scooter. Men det kommer helt ann på

hvor du befinner deg. + at du skal drite i hva andre syntes.

Jeg ville valgt moped. Rieju Rs2 Matrix for å være mer bestemt :D

(kjører Rieju RS2 Matrix pro 06).

Lenke til kommentar

Moped

Fordeler:

Stiligere

- Det er et spørsmål om smak, og således ikke noe argument. Jeg er sikker på det er mange som synes en scooter mer mye kulere.

Raskere

- Det er rett og slett ikke sant. På grunn av plomberingen vil de fleste scootere gruse en lovlig moped

Lettere å trimme

- Det er forbudt, og således ikke noe argument

Lettere å kjøre

- Skjønner rett og slett ikke hva du mener. Lenger nede i posten sier du scooteren er lettere å kjøre.

Morsommere å kjøre. (du har mye bedre balanse osv på en moped. Du kan gjøre mer triks osv)

- Joda, sikkert det. Men et motorkjøretøy er et transportmiddel, og ikke en form for avansert lego man skal leke med.

Negativt:

Du må gjøre mer vedlike hold.

Stramme kjedet i blandt.

Du må spre beina selv når det er kaldt og reiner

Scooter

Fordeler:

Mindre vedlikehold. Du slipper smøring av kjedet og stramming av kjedet.

Når du sitter med bena sammen, er det lettere å holde på varmen i hele kroppen.

- Ikke glem sprutbeskyttelsen man har på en scooter. På en moped er man klissvåt etter fem meter, på en scooter tåler man et regnskyll før man må vri opp buksene

Du har automat gear. Noe som gjør det enklere for deg å kjøre steder med mye trafikk.

- Lenger oppe i posten sier du at mopeden er lettere å kjøre. Bestem deg.

Du har antakeligvis mer lagringsplass enn en moped.

-Det er ganske greit å kunne putte hjelmen ned under setet, så man slipper å dra på den, ja.

Ulemper:

Du har ikke bensin tanken mellom beina, noe som gjør det mye vanskligere å holde balansen.

- Det har du rett i. Men man skal holde balansen med overkroppen, være myk i hoftene, og ikke sitte som en pinne med knærne klemt mot tanken. Det er derfor jenter med lang erfaring med hesteridning knuser gutta i kjøregården.

Ikke fult så rask som en orginal moped. (ikke alltid, men som regel).

- Direkte feil

siste jeg kommer på i farta er kanskje at folk syntes det er kjerring å kjøre scooter. Men det kommer helt ann på

hvor du befinner deg. + at du skal drite i hva andre syntes.

- Det er bra at du synes at man skal gi blaffen i hva mopedheltene synes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...