Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best? Moped eller Scooter?

Anbefalte innlegg

ikke vær så sikker :p jeg kjøpte splitters ny derbi GPR. den hadde andre dekk en helt orginalt og ikke minst fjernet plomber i eksos anlegget , i tilleg  til den faktisk var dyset opp.

:lol:

8379437[/snapback]

De er ihvertfall ikke kjørt mye da.. + at firmaet som solgte sykkelen til deg sikkert tjente litt på det.. Det er stor forskjell på en moped som har kjørt 50km med trim og en som har kjørt 15000km med samme trim. Det finnes jo også noen brukte som er lite trimma som går an..

Ehm javel... om du vil tape masse penger når du skal selge igjen så kjøp nytt , helt rett !

8379918[/snapback]

Du bruker jo en del tid og penger på å fikse mopeden også... Jeg har hørt om de som har kunnet ha kjøpt seg en ny moped for det de har brukt på å mopeden.. kjøpe den og fikse den opp så den går normalt (ikke fjusker, stopper hele tiden osv.) Du kan være uheldig og kjøpe deg en slik sykkel..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle egentlig starte et lignende tema , men etter og ha lest gjennom denne fant jeg ut at jeg skulle kjøpe meg en MOPED! Noen som har forslag til hvilken moped jeg burde kjøpe ? Ny prisen skal ikke være mer enn 30 000 Kr.

Skriv PM til meg , men skriv også et par ord med om hvorfor jeg burde kjøpe den mopeden. :D

Takk.

Lenke til kommentar
Link til en side med informasjon og bilde? Aldri hørt om den mopeden engang. :p

8360570[/snapback]

Her har du bilde ihvertfall.. :)

http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/prospect.p...e=importlageret

Pris: ca 13500 :-

flere bilder på importlageret.no

litt info:

Max effekt (kW): 50/7500

Kjølesystem: Luftkjøling

8376141[/snapback]

Makseffekt er nok 5 kW ;) Tenk deg å ha en mopedmotor som utvikler varme tilsvarende 40 kokeplater der hver bruker 1000 W under setet. Hadde nok smeltet ganske kjappt den ja. 7Nm dreiemoment er ikke så ille for en orginal mopedmotor.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
mopeder går overhode ikke raskere en scooterne! scootrene har i gj.snitt 5,5hk mens mopeder har 3,5hk! scootere holder farta mye bedre en mopeder! og hvem sier at det ikke går ann å leke seg me scootere!? det er dritskøy å steile med dem f.eks!   :whistle:

8343162[/snapback]

Ehh.. javel? De fleste mopeder blir oppgitt med 2,2 HK / 1,6 KW, på grunn av plomberinga. Uplombert har de 7-8 HK. Hos scooterne er plomberingen annerledes, og disse oppgis derfor med de antall HK de leveres med fra fabrikk. Derfor oppgis en scooter med 5-6 HK, noe som den også har uplombert. Og det du sier med at de holder farta mye bedre med en scooter er helt feil. Ikke går de noe fortere heller. De jeg har kjørt har gått mellom 45-55 på flat mark, og mellom 35-45 oppover.. Dabber fort 5-10 km/t når de kommer til en oppoverbakke.

8343985[/snapback]

De fleste scootere er plombert i variatoren. Virkningen av det blir som å fjerne 5. og 6. giret på en moped slik at den ikke går i 65 men 50. Denne variatorplomberingen demper ikke motoreffekten. Uansett vil scootere ha litt større effekttap pga. variatorsystemet (automatgiret). Lurer på hvilke scootere du har kjørt som fort dabber ned i 5-10km/t i oppoverbakke. En av de sprekeste/letteste scooterene må være honda sfx med sine 4.7-5hk og 65kg tørrvekt. Min erfaring er at de sjeldent går under 35-40km/t i oppoverbakke.

Lenke til kommentar
Makseffekt er nok 5 kW ;) Tenk deg å ha en mopedmotor som utvikler varme tilsvarende 40 kokeplater der hver bruker 1000 W under setet. Hadde nok smeltet ganske kjappt den ja. 7Nm dreiemoment er ikke så ille for en orginal mopedmotor.

8409341[/snapback]

Tviler på dette, da dette vil tilsvare 7-8 HK. Dette er i så fall oppgitt før plomberinga kommer, så den effekten man får når man kjøper den, er langt mindre..

Lenke til kommentar

Trodde først du siterte feil innlegg av meg, men redigerte det da jeg skjønte at du kanskje ikke gjorde det.

Når det også står at motoren har et maks dreiemoment på 7Nm så tviler jeg ikke på at 5kW og 7-8hk stemmer. Om det gjelder før eller etter plombering skal jeg ikke uttale meg om.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...