Gå til innhold

Nytt digitaltkamera. ~3500 kr, 7 MP ++

Anbefalte innlegg

Hei, min søster skal ha seg nytt digitalkamera, og har ett par kriterier:

Spesifikasjoner:

-Minimum 7 mp.

-I tillegg til megapixlene, må kameraet også ha god optikk!

-Minimum 2.5" skjerm (helst 3") og noen lunde bra oppløsning.

-Bør tåle litt juling da hun har 3 små unger (støtsikkert et pluss).

-Vanntett er også et pluss, men ikke et must.

-Norsk meny (ingen nødvendighet, men en fordel).

-Et godt batter er alltid greit å ha, men heller ikke et must.

-Bildestabilisator? (Vet ikke om dette er normalt blant digitale kompaktkamera).

Til en pris rundt 3500 kroner.

Noen som vet om et bra kamera til denne prisen? Behøver ikke oppfylle absolutt alle kravene. Blant kameraer som oppfyller de fleste av disse kriterien er Olympus Mju 725 (bare et eksempel).

Takker for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mju-725 bør ikke kjøpes med mindre støt og vannsikkert er et meget viktig kriterie. Bildekvaliteten er dårligere enn konkurrentene.

Canon Ixus 850IS er et godt eksempel. Er vel blant de desidert beste lommekameraene i denne prisklassen. Det oppfyller alle kravene, bortsett fra at det ikke er støt og vannsikkert. I tillegg har det vidvinkel tilsvarende 28mm som kan være veldig greit å ha om man har barn, og det er veldig kjapt på utløseren. I mine øyne burde disse to egenskapene vært skrevet opp som kriterier, da hun sikkert skal ta masse bilder av barna sine. Men du har uansett disse fordelene i dette kameraet :)

Lenke til kommentar
Hei, min søster skal ha seg nytt digitalkamera, og har ett par kriterier:

Spesifikasjoner:

-Minimum 7 mp.

-I tillegg til megapixlene, må kameraet også ha god optikk!

-Minimum 2.5" skjerm (helst 3") og noen lunde bra oppløsning.

-Bør tåle litt juling da hun har 3 små unger (støtsikkert et pluss).

-Vanntett er også et pluss, men ikke et must.

-Norsk meny (ingen nødvendighet, men en fordel).

-Et godt batter er alltid greit å ha, men heller ikke et must.

-Bildestabilisator? (Vet ikke om dette er normalt blant digitale kompaktkamera).

Til en pris rundt 3500 kroner.

Noen som vet om et bra kamera til denne prisen? Behøver ikke oppfylle absolutt alle kravene. Blant kameraer som oppfyller de fleste av disse kriterien er Olympus Mju 725 (bare et eksempel).

Takker for all hjelp! :)

8342814[/snapback]

Har kjøpt olympus 770 tåler alt meget bra bilder under 3000kr nettbutikk .har en del bilder ute på nett vis intresrt

Lenke til kommentar
Kunne vært greit og sett, ja. Link? :)

8346023[/snapback]

Ikke sikker på på om moderator er noe glad i linker,men hvis du søker "væla "på google kommer du til blogg og under div bilder ligger to mapper 5/4 29/3 er tatt med 770sw. skal prøve kamera under vann i dag hvis jeg rekker det. Litt vanskelig med motiv nå men vurder selv gi tilbakemeldig pos eller neg har fler,men motiv ikke allverden.

Lenke til kommentar
Kunne vært greit og sett, ja. Link? :)

8346023[/snapback]

Ikke sikker på på om moderator er noe glad i linker,men hvis du søker "væla "på google kommer du til blogg og under div bilder ligger to mapper 5/4 29/3 er tatt med 770sw. skal prøve kamera under vann i dag hvis jeg rekker det. Litt vanskelig med motiv nå men vurder selv gi tilbakemeldig pos eller neg har fler,men motiv ikke allverden.

Ingen fare ved å legge ut linker til bilder du har tatt (eller andre har tatt, for den saks skyld)... Det eneste er hvis du linker til sider som reklamerer for deg på en eller annen måte, eller er krenkende for noen.
Lenke til kommentar

reps: søkte i full fart, men fant ikke noen blogg når jeg søkte på "væla". Bare hiv ut linken. Moderator har nok ikke noe imot det. :)

Afseth: Så testen av det på akam.no, og der sto noe om at det var "dårlig" skarphet i hjørnene osv. :hmm:

Btw, bare jeg som synes det er helt ekstremt tungvint å søke etter tester på akam.no?`Hvorfor er det ikke like enkelt som på amobil?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Afseth: Så testen av det på akam.no, og der sto noe om at det var "dårlig" skarphet i hjørnene osv. :hmm:
Siterer meg selv fra en annen tråd nå nylig :)

"Det er dessverre alt for mange som tror på Akams test av Ixus 850IS. Det de ikke nevner, er at så lenge du ikke bruker vidvinkelen på 28mm, men holder deg til 35mm og over (som er normalt på denne type kamera), så er den optiske kvaliteten (og bildekvaliteten) helt topp, og så absolutt like bra eller bedre enn konkurrentene. Det som er så genialt med Ixus 850IS, er at du har mulighet til å gå ned til 28mm om du er villig til å forsake litt skarphet i kantene. Det har du ikke muligheten til å velge en gang på mange andre kamera.

Uansett er ikke kantskarpheten på 28mm så ille om du ikke er en kameratester som sitter med lupe og gjør alt for å finne svakheter med et gitt kamera. Tror ikke du vil gremmes over dette uansett. Jeg, som jobber med foto og videokamera 8-10 timer hver dag, ser ikke Ixus 850IS sin uskarphet i kantene ved 28mm som noe problem i det hele tatt. Og jeg er relativt kresen."

Akam burde kanskje endret litt på denne testen, da alt for mange utelukker Ixus 850IS på falskt grunnlag.

Lenke til kommentar
reps: søkte i full fart, men fant ikke noen blogg når jeg søkte på "væla". Bare hiv ut linken. Moderator har nok ikke noe imot det. :)

Btw, bare jeg som synes det er helt ekstremt tungvint å søke etter tester på akam.no?`Hvorfor er det ikke like enkelt som på amobil?

8352853[/snapback]

Her er linken til noen bilder tatt med 770 sw bildene er bare tatt uten noe dill dall og fra sykkelsetet ikke blommene da. Prøvde det ivann idag skal få ut dem om en liten stund +noe til

http://picasaweb.google.com/lavrep Blogg link: http://www.vgb.no/21009/

Lenke til kommentar
Foresten, hvorfor får 800IS (6) bedre karakter enn 850IS (5)?
Fordi de ble skuffet over at Ixus 850IS ikke var MYE bedre enn Ixus 800IS, men bare litt bedre. Eneste store oppgraderingen var 1 megapiksel mer og at 850IS har vidvinkel tilsvarende 28mm, mens Ixus 800IS har 35mm. I tillegg har de også hengt seg opp i at skarpheten på 28mm ikke er like bra som Ixus 800IS på 35mm. De tenker heller ikke på at man har muligheten til å velge på Ixus 850IS, men ikke på Ixus 800IS.

Ellers er det mye rart med testene til Din Side. Det er definitivt en side man ikke bør stole på når man leser tester. Kunne tatt frem mange eksempler fra denne testen for eksempel om ting de ikke har tatt i betraktning, men det blir et for langt innlegg ;)

Lenke til kommentar

Okei, konklusjonen er i alle fall at 850IS er et bra kamera. :)

Siden du jobber så mye med kamera til daglig, har du noen andre alternativer så min søster har noe å velge mellom? Eller er 850IS king of the hill i den prisklassen? :)

Lenke til kommentar
Okei, konklusjonen er i alle fall at 850IS er et bra kamera. :)

Siden du jobber så mye med kamera til daglig, har du noen andre alternativer så min søster har noe å velge mellom? Eller er 850IS king of the hill i den prisklassen? :)

8353497[/snapback]

Om du er villig til å bruke 3500 kroner på et kamera, er det nok Ixus 850IS som er det beste valget blant lommekamera ja. Mener nå jeg da. Om du vil ha et større, mer avansert kamera, stiller saken seg annerledes. Men da snakker vi et relativt stort hakk opp i størrelse.

Nikon Coolpix P5000 kan du jo se på om du er interessert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...